آغاز آزمایش مرحله انسانی واکسن جهانی آنفولانزا

آغاز آزمایش مرحله انسانی واکسن جهانی آنفولانزا

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

محققان مؤسسه ملی بهداشت (NIH) فاز ۱ آزمایش انسانی واکسن جهانی جدید آنفولانزا آغاز کرده‌اند. در این کارآزمایی واکسن جدید  به صورت اسپری بینی یا با تزریق پس از موفقیت در مطالعات حیوانی، آزمایش می‌شود.

آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) گفت: «واکسن‌های آنفولانزا که می‌توانند محافظت طولانی‌مدتی در برابر طیف وسیعی از ویروس‌های آنفولانزای فصلی و همچنین ویروس‌هایی که پتانسیل همه‌گیری دارند، فراهم کنند، ابزار ارزشمندی برای سلامت عمومی خواهند بود. ».

واکسن جدید BPL-۱۳۵۷ نامگذاری شده است و یک واکسن چند ظرفیتی و کامل است که حاوی نسخه‌های غیرفعال شده از چهار سویه خاص آنفولانزا است: H۱N۹، H۳N۸، H۵N۱ و H۷N۳. ویروس‌ها با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام بتا پروپیولاکتون (BPL) غیرفعال شده‌اند.

یک مطالعه پیش بالینی در موش‌ها نشان داد که دو دوز واکسن آزمایشی ۱۰۰ درصد در برابر دوز‌های کشنده شش گونه مختلف آنفولانزا محافظت‌کننده می‌کند.

این مطالعات حیوانی همچنین نشان داد که واکسن در هنگام تجویز به عنوان اسپری بینی در مقایسه با تزریق عضلانی سنتی‌تر به همان اندازه مؤثر است.

در کارآزمایی فاز ۱ حداکثر ۱۰۰ فرد سالم را به صورت تصادفی در سه گروه قرار می‌گیرند: دسته‌ای که واکسن استنشاقی می‌گیرند، آنهایی که واکسن داخل عضلانی بر روی آنها ازمایش می‌شود و آنهایی که برای مقایسه صرفا دارونما می‌گیرند. این مطالعه به مدت هفت ماه ادامه خواهد داشت و هدف اصلی آن بررسی پاسخ‌های ایمنی و پروفایل‌های ایمنی  واکسن جدید خواهد بود.

متیو ممولی، محقق NIAID که این کارآزمایی را رهبری می‌کند، توضیح داد: «با واکسن BPL-۱۳۵۷، به‌ویژه زمانینوع استنشاقی تزریق می‌شود، ما در تلاش هستیم تا یک پاسخ ایمنی جامع را القا کنیم که مصونیت به‌دست‌آمده پس از عفونت طبیعی آنفولانزا را تقلید کند. »

این واکسن با تقریباً همه واکسن‌های دیگر  آنفولانزا یا سایر ویروس‌های تنفسی متفاوت است، واکسن‌های معمول بر ایجاد ایمنی به یک آنتی ژن ویروسی متمرکز هستند و اغلب مصونیت مخاطی را القا نمی‌کنند.

امید می‌رود که واکسن‌های استنشاقی باعث به اصطلاح آموزش سلول‌های ایمنی در غشای مخاطی بینی برای شناسایی ویروس و کشتن فوری آن در اولین تماس، شوند.

منبع: NIH

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =