اسلیو معده

اسلیو معده یا بایپس معده

اسلیو معده بهتر است یا بایپس ؟

عمل اسلیو معده و بایپس معده از روش های رایج برای کاهش وزن هستند. اگرچه هدف این دو روش جراحی لاغری یکی است و شباهت هایی هم بین این دو وجود دارد اما دارای تفاوت های زیادی هم هستند که باعث شده است برخی افراد را در انتخاب روش عمل جراحی دچار تردید کند. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد هر یک از این دو روش می پردازیم.

اسلیو معده یا بایپس معده

اسلیو معده و بایپس معده روش های رایج و مطمئن برای کاهش وزن هستند. این روش ها که به روش های کاهش وزن و یا جراحی چاقی معروف هستند برای کسانی که دارای چاقی مفرط هستند و از طریق رژیم غذایی و ورزش های معمولی قادر نیستند که وزن خود را کم کنند کاربرد دارند. افراد چاق ممکن است با بیماری های مختلفی مانند فشار خون دیابت و … درگیر شوند. بنابراین چاره کار این گونه افراد این است که از جراحی های لاغری برای درمان اضافه وزن مفرط خود بهره گیرند.

جراحی لاغری می تواند در بهبود زندگی افراد تغییرات باورنکردنی ایجاد کند و کیفیت زندگی آن ها را دو چندان نماید. اگر با چاقی که تهدید کننده زندگی است و با عارضه های آن دست و پنجه نرم می کنید این منطقی است که دنبال جراحی لاغری باشید. اما کدام یک از روش های جراحی را باید انتخاب کنید شاید سوال مهمی باشد که در ذهن شما نقش بسته و به دنبال پاسخ آن باشید. در این مطلب قصد داریم شما را با جراحی اسلیو و بایپس معده که از متداول ترین روش ها برای کاهش وزن و درمان چاقی به شمار می روند آشنا کرده و به تفاوت های این دو روش بپردازیم تا بتوانید خودتان تصمیم بگیرید که عمل اسلیو معده بهتر است یا بایپس ؟

خلاصه ای از تفاوت های اسلیو معده و بایپس معده

اصلی ترین تفاوتی که بین عمل اسلیو معده و بایپس معده وجود دارد تفاوتی است که در نوع جراحی آن ها شاهد هستیم. در روش اسلیو قسمت بزرگی از حجم معده برداشته می شود تا در نتیجه حجم غذایی که فرد می تواند مصرف کند کاهش یابد؛ اما در بایپس معده علاوه بر این که بخشی از معده را برمی دارند طول روده را هم نیز کمی کوچک می کنند.

عمل بایپس معده باعث می شود که علاوه بر حجم غذا، میزان جذب مواد غذایی که توسط روده کوچک انجام می شود کاهش یابد. در عمل اسلیو بخشی از معده که جدا می شود را از داخل شکم خارج می کنند اما در عمل بایپس معده، معده را به دو قسمت تقسیم می کنند و هیچ بخشی از معده از بدن خارج نمی شود و تمام آن در بدن باقی خواهند ماند. البته نکته ای که وجود دارد این است که بخش دوم معده به گونه ای است که هیچ غذایی نمی تواند به آن وارد شود.

اگرچه در هر دو روش عمل جراحی لاغری شاهد کاهش حجم معده هستیم اما برخلاف عمل بایپس معده در روش اسلیو معدهما هیچ تغییری در مسیر عبور مواد غذایی شاهد نیستیم. این در حالی است که مسیر عبور مواد غذایی در عمل بایپس معده به طور کلی تغییر خواهد کرد.

در عمل بایپس معده طول روده کوچک نیز کم می شود و آن را برش می دهند تا از ۲۸۰ سانتی متر به ۱۲۰ سانتی متر کاهش یابد. البته باید بگوییم که هیچ قسمتی از آن جدا نمی شود بلکه قسمت برش داده شده به معده کوچک وصل می شود. اما در اسلیو معده فقط عمل جراحی بر روی معده انجام می شود.

افرادی که عمل اسلیو را برای کاهش وزن خود انتخاب می کنند در عرض کمتر از ۶ ماه وزن آن ها نصف می شود و در عرض دو سال به وزن نرمال و ایده آل خود دست خواهند یافت. اما در عمل بایپس معده چیزی در حدود ۸۰ درصد وزن افرادی که این روش جراحی لاغری را انتخاب می کنند در عرض ۱۸- ۲۴ ماه کم خواهد شد.

عمل بایپس معده از اسلیو معدهکمی پیچیده تر است. در جراحی بایپس معده عمل در دو مرحله انجام خواهد شد، در حالی که در عمل اسلیو معدهتنها در یک مرحله عمل جراحی لاغری انجام می شود. امروزه این دو روش جراحی با استفاده از روش لاپاراسکوپی انجام می شود. در این روش جراحی از یک دوربینی به نام لاپاراسکوپ و ابزارهایی که از طریق برشی کوچک در ناحیه شکم وارد می شوند عمل جراحی صورت می گیرد.

تفاوت های اسلیو معده و بایپس معده

کدام یک از روش های جراحی اسلیو معده یا بایپس معده برای شما مناسب است؟

این که کدام یک از روش های جراحی لاغری یعنی عمل بایپس معده یا اسلیو معده مناسب شما است بستگی به عوامل مختلفی دارد. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– شدت چاقی

– وضعیت سلامتی شما از نظر بیماریهایی مانند دیابت و …

– جذب مواد مغذی

– هزینه ها

– جذب مواد مغذی

– و…

 جذب مواد مغذی

عمل اسلیو معده می تواند به میزان قابل توجهی از حجم غذایی که می خواهید مصرف کنید کاهش دهد. و ممکن است توانایی جذب مواد مغذی در ابتدا در بدن شما مختل شود. در عمل بایپس معده به دلیل این که بخشی از روده کوچک خود را از دست می دهید در نتیجه توانایی جذب مواد مغذی کمتر شده و نیاز به مصرف مکمل بعد از عمل دارید تا شرایط بدن به حالت عادی برگردد.

 وضعیت سلامتی بدن

وضعیت سلامتی بدن در انتخاب نوع عملی که برای کاهش وزن خود می خواهید انجام دهید موثر است. برای مثال اگر دچار بیماری هایی مانند دیابت، آپنه خواب یا فشار خون بالا هستید عمل بایپس معده می تواند نتایج بهتری نسبت به اسلیو معده داشته باشد. اما در کل هر دو روش می توانند موثر باشند.

 شدت چاقی

هرچه شدت چاقی شما بیشتر باشد، عمل بایپس معده می تواند نتیجه بهتری داشته باشد. این روش خیلی سریع تر می تواند وزن شما را کاهش دهد.

اسلیو و بای پس معده بصورت لاپاراسکوپی انجام می شود.

 هزینه ها

از نظر هزینه ها هم باید بگوییم که عمل بایپس معده به نسبت اسلیو معده هزینه کمتر و ارزان تری را برای بیمار در پی خواهد داشت.

در نهایت باید بگوییم که اسلیو معده برای افراد حجیم خوار خوب است و بایپس معده برای افراد ریزه خوار مناسب است و همچنین افرادی که دیابت و فشار خون دارند و عدد بی ام آی آن ها خیلی بالا است هم کاندید مناسب برای بایپس هستند. اما چیزی که مهم است در عمل بایپس معده یا عمل اسلیو به آن توجه ویژه ای شود این است که حتماً این عمل زیر نظر یک فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته باید انجام گیرد نه توسط جراحان عمومی. این که کدام روش را برای درمان چاقی به کار می گیرید با توجه به هر فرد و شرایط بیمار فرق دارد و باید با مشورت پزشک انتخاب کنید که عمل اسلیو را انجام خواهید داد یا عمل بایپس معده را.

مجله اینترنتی توزلو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + بیست =