ایرودینامیک‌ترین خودروی جهان رونمایی شد؛ GAC آیون هایپر جی تی محصولی از چین

ایرودینامیک‌ترین خودروی جهان رونمایی شد؛ GAC آیون هایپر جی تی محصولی از چین

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

شرکت چینی GAC از یک خودروی پیشرفته در نمایشگاه اتومبیل گوانگژو رونمایی کرد. این خودرو، آیون هایپر جی تی (Aion Hyper GT) نام دارد و از مشخصات فنی برجسته و طراحی زیبایی برخوردار است. چینی‌ها ادعا می‌کنند این جی تی ۴‌در، کمترین میزان مقاومت در برابر باد را دارد و آیرودینامیکترین خودروی جهان محسوب می‌شود.

یک توصیف کلیشه‌ای

محصول جدید GAC، دومین مدل این کمپانی است که عنوان هایپر را در اسم خود دارد. این شرکت مدعی است در طراحی آیون هایپر جی تی، طراحان از شکل قطره آب الگوبرداری کرده‌اند؛ توصیفی که در سال‌های اخیر حالتی کلیشه‌ای پیدا کرده است! غیر از این، GAC آورده جدید خود را با عبارت «فلز مایع» وصف می‌کند. این خودروی منحصربه‌فرد از نظر ظاهری در‌واقع ترکیبی از دو کانسپت تایم و ENO.146 است.

GAC آیون هایپر جی تی - ایرودینامیک ترین خودروی جهان

ضریب درگی بهتر از مرسدس بنز EQS و تسلا مدل S

درهرحال، GAC آیون هایپر جی تی ضریب درگی برابر با ۰.۱۹ cd دارد که رقمی فوق‌العاده است. همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، با چنین رکوردی آیون هایپر جی تی آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان لقب می‌گیرد. برای مقایسه بد نیست بدانید ضریب درگ مرسدس بنز EQS برابر با ۰.۲۰ cd است؛ تسلا مدل S و لوسید Air هم به‌ترتیب ضریب درگی برابر با ۰.۲۰۸ و ۰.۲۱ را دارند.

GAC آیون هایپر جی تی - ایرودینامیک ترین خودروی جهان

اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم دو خودرو با ضریب درگ بهتر از GAC آیون هایپر جی تی وجود دارد. مدل تولید محدود فولکس واگن XL1 با ضریب درگ ۰.۱۸۹ cd یکی از این خودروها به‌شمار می‌رود. اتومبیل خورشیدی Lightyear 0 دیگر مدلی است که ضریب درگ آن برابر با ۰.۱۷۵ cd است، ولی هردوی این خودروها از نظر کارایی و طراحی بدنه‌، تا حد زیادی با سدان‌هایی با قابلیت استفاده روزمره فاصله دارند.

GAC آیون هایپر جی تی - ایرودینامیک ترین خودروی جهان

طراحی زیبا برای آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان

بدنه GAC آیون هایپر جی تی بیننده را مجذوب خود می‌کند. محفظه کابین این خودروی برقی قوس زیبایی دارد و رینگ‌های ۱۹ اینچی خوش‌فرم آن در چهار گوشه اتاق قرار گرفته‌اند. این امر به‌معنای فاصله محوری طولانی است که به‌نوبه‌خود می‌تواند گویای فضای داخلی گسترده و جادار باشد.

GAC آیون هایپر جی تی - ایرودینامیک ترین خودروی جهان

در رابطه با ابعاد اطلاعاتی در دست نیست، ولی به‌نظر می‌رسد GAC آیون هایپر جی تی جثه‌ای مشابه با تسلا مدل ۳ داشته باشد تا تسلا مدل S. در نمای روبه‌رو GAC آیون هایپر جی تی همانند بسیاری از خودروهای برقی، فاقد جلوپنجره مشبک است. اما روی سپر این خودرو دو دریچه وجود دارد که GAC آن‌ها را با عبارت «گریل تیغه باد» یاد می‌کند. درپوش این دریچه‌ها در برخی سرعت‌های معین کنار می‌رود تا با عبور جریان هوا از داخل آن‌ها، ضریب درگ بهبود پیدا کند. در نمای عقب نیز یک باله آیرودینامیک فعال به‌چشم می‌خورد. این باله که پورشه پانامرا را در ذهن تداعی می‌کند، در صورت حرکت با سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت فعال می‌شود.

GAC آیون هایپر جی تی
GAC آیون هایپر جی تی

چراغ‌های اصلی GAC آیون هایپر جی تی گویی نسخه تکامل‌یافته چراغ‌های تسلا مدل ۳ هستند. باید اذعان کرد چراغ‌های این خودروی چینی فرم زیباتری نسبت به همتای آمریکایی دارد؛ به‌خصوص با توجه به گرافیک خاص LED. چراغ‌های عقب هم به تکنولوژی LED مجهز هستند و قاب آن‌ها محصولات برند آکیورا را در ذهن مجسم می‌کند.

GAC آیون هایپر جی تی - ایرودینامیک ترین خودروی جهان
GAC آیون هایپر جی تی

درهای جلوی بازشونده رو به بالا، وجه تمایز GAC آیون هایپر جی تی با رقباست. برند چینی این ویژگی را «درهای آسمان» نامیده است! درهای عقب ساختاری ساده دارند و مثل سایر خودروها به طرفین باز می‌شوند.

GAC آیون هایپر جی تی - ایرودینامیک ترین خودروی جهان
GAC آیون هایپر جی تی

متأسفانه از فضای داخلی GAC آیون هایپر جی تی تصویر رسمی موجود نیست، اما انتظار می‌رود داشبورد میزبان یک نمایشگر دیجیتال بزرگ باشد. به‌جز این، به‌احتمال‌قوی در پشت فرمان هم شاهد نمایشگر دیجیتال عریض خواهیم بود. ضمن اینکه تصاویر نمای بیرونی حکایت از آن دارند که سقف این خودرو شیشه‌ای است.

GAC آیون هایپر جی تی
GAC آیون هایپر جی تی

بهره‌مندی از سنسورهای پیشرفته

آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان به انبوهی از سنسورها، دوربین‌ها، رادارها، لایدار و تکنولوژی اینفرارد مجهز است. این سخت‌افزارها درون پکیج‌هایی و در قسمت‌هایی مثل سپر، سقف، آینه‌ها و گلگیرهای جانبی نصب شده‌اند.

مشخصات فنی آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان

GAC آیون هایپر جی تی از یک پلتفرم اختصاصی سود می‌برد. این خودرو در دو نسخه تک و دو موتوره وارد بازار خواهد شد. نسخه تک‌موتوره که چرخ‌های عقب آن محرک هستند، قدرتی برابر با ۳۳۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۴۳۴ نیوتن‌متر دارد. شتاب این نسخه در حدود ۴ ثانیه خواهد بود.

GAC آیون هایپر جی تی
GAC آیون هایپر جی تی

درباره نسخه دوموتوره و ظرفیت باتری فعلاً اطلاعاتی در دسترس نیست، اما GAC می‌گوید پک باتری قابل‌تعویض است و از فناوری شارژ سریع ۴۸۰ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند.

رقابت با تسلا مدل ۳ در خارج از مرزهای چین

آن‌طور که برند چینی GAC اعلام کرده است، آیون هایپر جی تی علاوه‌بر سرزمین مادری، در بازارهای بین‌المللی هم عرضه خواهد شد. در زمان کنونی قیمت این خودرو مشخص نیست، اما پیش‌بینی می‌شود حامل برچسبی در حدود ۳۰۰ هزار یوان باشد؛ یعنی چیزی در حدود ۴۳,۵۰۰ دلار یا ۱.۷ میلیارد تومان؛ رقمی که می‌تواند این خودرو را رودرروی تسلا مدل ۳ قرار دهد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 20 =