ایلان ماسک چه برنامه‌هایی برای توییتر دارد؟

ایلان ماسک چه برنامه‌هایی برای توییتر دارد؟

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

ایلان ماسک دیشب توانست موافقت هیات مدیره توییتر برای خرید این شبکه اجتماعی را بدست آورد و با پرداخت مبلغ کلی ۴۴ میلیارد دلار، آن را تصاحب خواهد کرد. اما ثروتمندترین فرد جهان چه برنامه‌هایی برای این رسانه محبوب و پرمخاطب دارد؟

پیش از اینکه خبر خرید توییتر توسط ماسک رسمی شود، مدیرعامل تسلا بخشی از برنامه‌هایش را اعلام کرده بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گسترش آزادی بیان در این شبکه اجتماعی اشاره کرد. اما ثروتمندترین فرد جهان دیشب با انتشار بیانیه کوتاهی در حساب توییترش که در فاصله ۲۴ ساعت میلیون‌ها فالور جدید جذب کرده، اطلاعات بیشتری در این زمینه با مخاطبان به اشتراک گذاشت.

اما آیا ماسک می‌تواند به تمام وعده‌هایش عمل کند؟ آیا باید منتظر توییتری با آزادی بیان بیشتر یا بهتر است بگوییم نظارت کمتر باشیم؟ زمان به این سوالات و چندین سوال دیگر پاسخ خواهد داد.

برنامه‌های ایلان ماسک برای توییتر

همانطور که گفتیم ماسک با انتشار بیانیه کوتاهی در حساب توییترش که بیش از دو میلیون لایک گرفته، بخشی از برنامه‌هایش را مشخص کرده که اولین آن‌ها آزادی بیان است. در ادامه نگاهی به برنامه‌های ثروتمندترین فرد جهان برای توییتر داریم.

گسترش آزادی بیان

ایلان ماسک طرفدار آزادی بیان مطلق است و زمانی که حساب رسمی دونالد ترامپ بخاطر حمله طرفدارانش به کاخ کنگره بطور دائمی بسته شد، در توییتی اعلام کرد که بسیاری از این تصمیم ناخوشایند خواهد شد. اما تصمیم احتمالی ایلان ماسک برای کاهش نظارت‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

در سال ۲۰۱۸ پس از انتشار مطالعه‌ای از سوی دانشگاه MIT که نشان می‌داد اطلاعات غلط از طریق توییتر سریع‌تر از اخبار واقعی پخش می‌شود، این شبکه اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت. از آن زمان توییتر تلاش‌هایش برای مقابله با نفرت‌پراکنی و افزایش امنیت کاربران مانند نشانه‌گذاری اطلاعات غلط را بیشتر کرد. در این مدت برخی حساب‌های کاربری محبوب به حالت تعلیق درآمدند و حالا هم اخیرا اعلام شد که تبلیغاتی که تغییرات اقلیمی را زیرسوال می‌برند، امکان انتشار در این شبکه اجتماعی را ندارند.

ایلان ماسک

با وجود این تلاش‌ها، همچنان نفرت‌پراکنی و انتشار اطلاعات غلط در این شبکه اجتماعی ادامه دارد که جدیدترین نمونه آن را می‌توانید در جنگ روسیه و اوکراین جستجو کنید. ایلان ماسک اگرچه گفته نفرت‌پراکنی در توییتر ممنوع خواهد بود، اما هنوز در ناحیه خاکستری قرار دارد. بنابراین شاید با کاهش نظارت‌ها یا به گفته ماسک افزایش آزادی بیان، توییتر به محیط نامناسبی تبدیل شود و کاربرانش را از دست بدهد (البته برعکس این موضوع هم صادق است).

حذف تبلیغات

ایلان ماسک زمانی که بزرگترین سهام‌دار توییتر شد، وعده‌هایی را مطرح کرد که البته بعدا از توییتر پاک شدند. یکی از این وعده‌ها، حذف تبلیغات بود؛ تبلیغاتی که درآمد توییتر به آن‌ها وابسته است. این شبکه اجتماعی در فصل چهارم ۲۰۲۱ درآمد ۱.۵۷ میلیارد دلار داشت که ۱.۴۱ میلیارد دلار آن برای تبلیغات بود.

با این حال این کمپانی چند وقت پیش اولین سرویس اشتراکی خود یعنی «توییتر بلو» را عرضه کرد که برای دسترسی به قابلیت‌های پریمیوم، ماهانه ۳ دلار از کاربران هزینه می‌گیرد. با این وجود مدیرعامل توییتر، «پاراگ آگراوال» در ماه فوریه اعلام کرد که تضمینی برای دستیابی به اهداف مالی از طریق سرویس بلو وجود ندارد.

ایلان ماسک موافق طرح اشتراکی است، اما می‌خواهد هزینه‌ها کمتر شوند. اگرچه ثروتمندترین فرد جهان گفته که از نظر مالی به توییتر نگاه نمی‌کند، اما این پلتفرم باید به درآمدزایی ادامه دهد چرا که نیمی از هزینه خرید این شبکه اجتماعی از طریق شرکت‌های دیگر تامین می‌شوند. بنابراین برای بازپرداخت، باید توییتر درآمد داشته باشد.

مقابله با اسپم و احراز هویت کاربران

بات‌های اسپم یکی از بزرگترین مشکلات توییتر از نگاه ایلان ماسک هستند. این بات‌ها معمولا کلاهبرداری‌های دنیای کریپتو را پروموت می‌کنند و کاربران بی‌شماری قربانی این اسکم‌ها می‌شوند.

اگرچه توییتر در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی را برای شناسایی حساب‌های جعلی توسعه داده، اما همچنان می‌توان آن‌ها را دور زد و بات‌های پیچیده از آن رد می‌شوند. علاوه بر این، افراد می‌توانند خودشان را جای فرد دیگری جا بزنند؛ موضوعی که در سال‌های اخیر چندین و چند بار شاهدش بوده‌ایم. بنابراین توییتر در این زمینه مشکل دارد.

ایلان ماسک توییتر

در حال حاضر ظاهرا باور ماسک برای مقابله با چنین مشکلی، احراز هویت تمام انسان‌های واقعی یا پیوند آن‌ها با دیگر روش‌های احراز هویت مانند شماره تلفن یا یک عکس است. اما این روش مشکلات مخصوص به خودش را دارد و از همین حالا برخی کاربران با آن مخالفت کرده‌اند.

احراز هویت کاربران می‌تواند آزادی آن‌ها را از بین ببرد و نوعی زیرپا گذاشتن حریم خصوصی باشد. حتی اگر توییتر این اطلاعات را پیش خودش نگه دارد، امکان نفوذ به سرورها و یا دستیابی دولت‌ها به این دیتاها وجود دارد. بنابراین بطور دقیق نمی‌دانیم ثروتمندترین فرد جهان برای چنین رویکردی، چه برنامه‌ای دارد.

الگوریتم‌های متن باز

چیزی که اکثر مردم در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، الگوریتم‌های پیچیده‌ای هستند که بطور محرمانه کار می‌کنند. اما ماسک می‌خواهد چنین دیدگاهی را از بین ببرد و الگوریتم‌های توییتر را متن باز کند تا کاربران از عملکرد آن‌ها مطلع شوند. با این کار کاربران می‌توانند متوجه شوند که چگونه یک توییت مورد توجه قرار گرفته یا برعکس در جذب مخاطب شکست خورده است.

با وجود چنین وعده‌ای، برخی کارشناسان می‌گویند این کار پیچیده‌تر از چیزی است که ماسک انتظار دارد. در حقیقت از الگوریتم‌ها که بگذریم، با حجم بالایی دیتا روبه‌رو هستیم که عملکرد الگوریتم‌ها به آن وابسته است. حتی اگر توییتر کدهای الگوریتم‌هایش را منتشر کند، باز هم بسیاری از کاربران متوجه آن‌ها نخواهند شد و تعداد بالایی کد روبه‌رو می‌شوند.

دکمه ویرایش توییت

یکی از قابلیت‌هایی که مدت‌هاست کاربران انتظارش را می‌کشند، افزودن دکمه ویرایش توییت به این شبکه اجتماعی است. ایلان ماسک در اوایل ماه جاری میلادی یعنی چند هفته پیش درباره افزودن دکمه ویرایش به توییت‌ها نظرسنجی برگزار کرد. در این نظرسنجی ۴.۴ میلیون نفر شرکت کردند که بالای ۷۰ درصد موافق چنین قابلیتی بودند.

اگرچه دکمه ادیت به کاربران اجازه می‌دهد که اشتباهات تایپی خود را برطرف کنند، اما از سوی دیگر شاید بتوان گفتگوهای قدیمی را دستکاری کرد. با این حال توییتر گفته که برای جلوگیری از این موضوع راهکاری دارد و طبق گزارش‌ها، ظاهرا تاریخچه ویرایش‌ها ثبت می‌شود تا در صورت نیاز بتوان به آن‌ها مراجعه کرد.

دکمه ویرایش البته یک مشکل دیگر هم دارد. توییتر به اپ‌های شخص ثالث و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که توییت‌ها را به صورت آنی و لحظه‌ای دانلود کنند، بنابراین این شبکه اجتماعی دیگر روی این توییت‌ها کنترلی ندارد. بنابراین نمی‌تواند آن‌ها را پس بگیرید و توییت‌های ویرایش شده را در اختیار چنین افراد یا شرکت‌هایی قرار دهد.

با وجود تمام این موارد، دکمه ویرایش توییت به توییتر اضافه خواهد شد و البته ابتدا در اختیار کاربران سرویس توییتر بلو قرار می‌گیرد، اما شاید با مالک جدید، تنها کاربران همین سرویس بتوانند آن را تجربه کنند، موضوعی که کمی از دور از ذهن به نظر می‌رسد.

در پایان باید گفت که خرید توییتر یک چالش بزرگ برای ایلان ماسک به حساب می‌آید، اما ثروتمندترین فرد جهان به هیچ‌عنوان با چالش‌ها غریبه نیست. شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا هر دو در گذشته تجربه وضعیت مالی بسیار نامناسب را پشت سر گذاشتند و با مدیریت ایلان ماسک نه تنها از خطر ورشکستگی رهایی پیدا کردند، بلکه حالا به ترتیب بزرگترین شرکت فضایی خصوصی و باارزش‌ترین خودروساز دنیا هستند.

توییتر احتمالا تا چند ماه دیگر و پیش از پایان سال جاری میلادی به ایلان ماسک واگذار می‌شود، اما در همین مدت زمان انتظار داریم مالک جدید این شبکه اجتماعی، با شفافیت بالاتری برنامه‌هایش را با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 12 =