بازار پررونق فروش قرص رفع خماری و اثرات مضر الکل در انگلیس: اما آیا واقعا از نظر علمی چنین قرصی کار می‌کند؟

بازار پررونق فروش قرص رفع خماری و اثرات مضر الکل در انگلیس: اما آیا واقعا از نظر علمی چنین قرصی کار می‌کند؟

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

به تازگی در بریتانیا فروش قرصی شروع شده که نام عجیب قرص خماری دارد. قرص Myrkl را یک شرکت سوئدی ساخته و چنین نام خوش‌بینانه‌ای به آن داده و ادعا می‌شود که الکل را قبل از رسیدن به کبد تجزیه می‌کند و از تشکیل استالدئید سمی جلوگیری می‌کند.

استالدئید، ماده‌ای است که وقتی کبد اتانول را متابولیزه می‌کند، تولید می‌شود. همین ماده است که باعث برافروختگی صورت، سردرد، حالت تهوع و افزایش ضربان قلب ناشی از الکل و خماری الکل می‌شود.

Myrkl که توسط شرکت سوئدی پروبیوتیک DeFaire Medical ساخته شده. هر دوز دو قرصی این دارو حدود ۲.۵ دلار قیمت دارد و  حاوی سویه‌های باکتری از جمله باسیلوس سوبتیلیس و B.coagulans است و علاوه بر آن ال سیستئین و ویتأمین B12 و همچنین سبوس برنج تخمیر شده، دکسترین، نمک‌های منیزیم اسید چرب و فسفات کلسیم است.

این دارو در واقع می‌خواهد کاری کند که فلور یا باکتری‌های طبیعی و بی‌ضرر روده بتوانند الکل را متابولیزه و تجزیه کنند و در نهایت میزان مسمومیت یا خماری الکل را کم کند.

به نظر می‌رسد اعتبار علمی Myrkl متکی بر یک مطالعه بالینی است که توسط خود DeFaire Medical تامین مالی شده و ماه گذشته در مجله معتبر Nutrition and Metabolic Insights منتشر شده.

این آزمایش به این صورت بود که به افراد مورد آزمایش، پس از یک هفته دادن مکمل‌های روزانه و ننوشیدن، مقدار کمی الکل داده شد و مشخص شد که دارو می‌تواند میزان الکل خون را کم کند.

این مطالعه کوچک روی ۲۴ فرد سالم انجام شده بود و به آنها مقدار متفاوتی الکل داده شده بود. مشخص شد که بعد از ۳۰ دقیقه از نوشیدن الکل، آنهایی که دارو خورده بودند ۵۰ درصد سطح الکل خونشان کمتر بود و بعد از ۶۰ دقیقه تفاوت بین کسانی که قرص خورده بودند و آنها که نخورده بودند، ۷۰ درصد شد.

اگر معیار را اندازه‌گیری بازدم در نظر بگیریم، باز هم این دارو کاهش ۳۰ درصدی را نشان می داد.

اما باید در صحت و درستی طرح‌ریزی این تحقیق شک و تردید فراوان ابراز کنیم.

مثلا به نظر نمی‌رسد این مطالعه سطوح استالدئید یا اسید استیک را ردیابی کرده باشد، بنابراین دقیقاً مشخص نیست که DeFaire چگونه ادعای تبلیغاتی خود مبنی بر کاهش “استالدئید و اسید استیک تولید شده توسط کبد” را مطرح کرده است.

به هر حال آدم‌هایی که می‌خواهند به سرخوشی ناشی از الکل برسند باید سطح مشخصی از الکل در خون ایجاد کنند و این الکل هم به صورت طبیعی در کبد تجزیه می‌شود. حالا اگر باکتری‌های روده این وسط مقداری از الکل را تجزیه کنند، ممکن است شخص تصمیم بگیرد که الکل بیشتر بخورد.

یعنی طبق منطق این دارو، ثمره این دارو در نهایت این می‌شود که از نظر ظاهری شخصی الکل‌خورتر به نظر برسد!

منبع مقاله نوشته است که: مانند بسیاری از چیز‌ها در دنیای مدرن ما، منصفانه است که فرض کنیم اگر الکل امروز اختراع می‌شد، هرگز قانونی نمی‌شد. سادگی تولید آن، شکست مفتضحانه دوره ممنوعیت موقت آن در امریکا و سنگینی هزاران سال فرهنگ مصرف الکل، باعث شده که بار آسیب‌های شناخته‌شده آن بر افراد، خانواده‌ها و جوامع، نادیده گرفته شود.

یک مطالعه در بریتانیا که در سال ۲۰۱۰ توسط کمیته علمی مستقل مواد مخدر منتشر شد، الکل را به‌عنوان مضرترین ماده مخدر موجود در فهرستی که شامل هروئین، کراک، مت، کوکائین، تنباکو، شاهدانه، کتامین، GHB، MDMA و روان‌گردان‌ها بود، رتبه‌بندی کرده است.

اما این بخشی از فرهنگ برخی جوامع شده. حتی جوامع سنتی و به اصطلاح مذهبی و در بریتانیا هم که می‌بینیم که طبق این خبر بازاری برای «قرص خماری» پیدا شده تا به مردم القا شود که می‌توانند انبوهی از مشروبات الکلی بنوشند، بدون اینکه عواقبی را متحمل شوند.

اولین محموله Myrkl در حال حاضر فروخته شده است.

منبع

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =