با این ۶ سبک زندگی می‌توانید از کاهش حافظه پیشگیری کنید

با این ۶ سبک زندگی می‌توانید از کاهش حافظه پیشگیری کنید

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

تحقیقی که بر روی نزدیک به ۳۰ هزار سالمند به مدت بیش از ۱۰ سال انجام شده، نشان داده که شش نوع سبک زندگی سالم می‌تواند به طور قابل توجهی از دست دادن حافظه در سنین بالا را کاهش دهد.

این یافته‌ها نشان می‌دهند آن دسته بزرگسالانی که بین چهار تا شش مورد از رفتارهای سبک زندگی سالم را دارند، می‌توانند به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند، حتی زمانی که حامل ژن‌هایی هستند که آنها را مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر می‌کند.

این تحقیق جدید با هدف تعیین کمیت تأثیر چندین عامل سبک زندگی سالم بر کاهش حافظه مرتبط با سن در گروه سالمندان انجام شد. هدف این بود که بفهمیم برخی از عوامل سبک زندگی چه تأثیری بر کاهش کاهش حافظه در سنین پیری دارند.

شش عامل سبک زندگی سالم مورد ارزیابی قرار گرفت:

رژیم غذایی سالم (رعایت به مصرف توصیه شده حداقل ۷ مورد از ۱۲ ماده غذایی واجد شرایط)

ورزش بدنی منظم (≥۱۵۰ دقیقه با شدت متوسط یا ≥۷۵ دقیقه با شدت شدید، در هفته)

تماس اجتماعی فعال (≥ دو بار در هفته)

فعالیت شناختی فعال (≥دو بار در هفته)،

سیگاری نبودن (هیچگاه)

الکلی نبودن (هیچگاه)

شرکت کنندگان در صورت داشتن چهار تا شش عامل سبک زندگی سالم در گروه مطلوب، در صورت داشتن دو تا سه عامل در گروه متوسط و در صورت داشتن صفر تا یک سبک زندگی خوب در گروه نامطلوب قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگان در گروه سبک زندگی مطلوب در مقایسه با آن دسته از افراد در گروه های متوسط یا نامطلوب، میزان کاهش حافظه‌ان به طور قابل توجهی در یک دوره ۱۰ ساله کندتر است.

با نگاهی به میزان تشخیص‌های جدید زوال عقل در طول دوره مطالعه ۱۰ ساله، محققان دریافتند افرادی که در گروه سبک زندگی مطلوب بودند، ۹۰ درصد کمتر از گروه نامطلوب به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

شرکت‌کنندگان در گروه متوسط، با دو تا سه رفتار سبک زندگی سالم، تنها ۳۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند، که نشان می‌دهد با افزودن رفتارهای سالم‌تر به ترکیب سبک زندگی، می‌توان به افزایش قابل توجهی در مزایای شناختی دست یافت.

محققان خاطرنشان می‌کنند که این مطالعه به گونه ای تنظیم نشده بود که کشف کند که کدام یک از شش عامل سبک زندگی بهترین هدف برای پیشگیری از زوال عقل است یا کدام ترکیب سبک‌های زندگی خوب، بهینه هستند. با این حال، تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که به نظر می‌رسد رژیم غذایی سالم بیشترین تأثیر را در جلوگیری از کاهش حافظه دارد و فعالیت‌های شناختی فعال و ورزش منظم پشت سر آن قرار دارند.

حدود ۲۰ درصد از گروه مورد مطالعه دارای یک نوع ژن خاص شناخته شده برای افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بودند. در این گروه، ترکیب چندین رفتار سبک زندگی سالم نیز سرعت کاهش حافظه را کاهش داد، که نشان می‌دهد می‌توان با تغییرات سبک زندگی حتی در افرادی که خطر ژنتیکی آلزایمر دارند،سود برد.

این مطالعه نتیجه گیری می‌کند: «اگرچه هر عامل سبک زندگی به طور متفاوتی در کاهش کاهش حافظه نقش دارد، نتایج نشان می‌دهد که کسانی که  سبک زندگی سالم تری داشته‌اند، نسبت به افرادی که میزان سبک زندگی سالم در پیش نمی‌گرفتند، کاهش حافظه‌شان به طور قابل توجهی کندتر بود.»

این اطلاعات می‌تواند در انتخاب‌های شخصی مفید باشد که می‌تواند به محافظت در برابر کاهش حافظه کمک کند. پس طبق ادعای این تحقیق از دست دادن حافظه به طور بالقوه قابل تغییر است.

این مطالعه در The BMJ منتشر شده.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =