با هدف لاغری وعده‌های غذایی خود را کلا حذف نکنید

با هدف لاغری وعده‌های غذایی خود را کلا حذف نکنید

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

زندگی خیلی شلوغ شده. گاهی فرضا اگر عصرکار باشیم، فرصتی برای خوردن یک وعده ناهار نمی‌ماند، بعد گاهی با خودمان فکر می‌کنیم چه بهتر، هم در وقت صرفه‌جویی می‌کنم و هم لاغر می‌شومِ پس ناهارنخورده سر کار می‌روم، آنجا اگر گرسنه‌ام شد کمی تنقلات می‌خورم و بعد یک شام سبک می‌خورم. یعنی تهدید را به فرصت تبدیل میٰکنم!

اما یک یک مطالعه جدید نشان داده که حذف یکی از سه وعده غذایی استاندارد در روز ممکن است یک مشکل پزشکی برای ما ایجاد کند.

در مطالعه‌ای روی ۲۴۰۱۱ بزرگسال بالای ۴۰ سال در ایالات متحده، مشخص شده که حذف یک وعده غذایی در روز به طور کلی با خطر مرگ و میر بالاتری مرتبط بود. نخوردن صبحانه با خطر بیشتر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی (CVD) همراه بود، در حالی که نخوردن ناهار یا شام با خطر بیشتر مرگ و میر ناشی از همه علل، از جمله افزایش خطر CVD مرتبط بود.

حتی در کسانی که هر سه وعده غذایی را می‌خوردند اما آنها را خیلی نزدیک به هم می‌خوردند مشکل وجود داشت. همچنین مشخص شده که خوردن دو وعده غذایی در فاصله ۴.۵ ساعت از همدیگر با افزایش خطر مرگ به هر علتی مرتبط است.

پس این مطالعه جدید یک مقدار متناقض است و تفسیرش برای ما دشوار است. چون از آن سو تخقیقاتی هم انجام شده بود که به ما می‌گفت روزه‌داری متناوب برای ما خوب است.

یانگبو سان، اپیدمیولوژیست از دانشگاه تنسی ، می‌گوید: «تحقیقات ما نشان داد افرادی که فقط یک وعده غذایی در روز می‌خورند، بیشتر از افرادی که وعده‌های غذایی روزانه بیشتری می‌خورند، می‌میرند.»

بر اساس این یافته ها، توصیه می‌کنیم حداقل دو تا سه وعده غذایی در طول روز بخورید. بعضی افراد سبک زندگی دارند که دیر از خواب برمی‌خیزند و وعده عذایی واحد آنها ناهار است که بر این اساس حتما دچار مشکل می‌شوند.

چیز جالب دیگر این است که ممکن است حذف یک وعده غذایی مستقیما باعث افزایش احتمال مرگ و میر نشود. بلکه کسانی که وعده غذایی خود را حذف می‌کنند، کسانی هستند که سبک زندگی و عادات و اجبارهایی دارند که زندگی را آنها پرخطر می‌کند. پس ما ممکن است در اینجا تنها یک همراهی و نه یک رابطی علی و معلولی را پیدا کرده باشیم.

مثلا حدود ۳۰ درصد از شرکت کنندگان در مطالعه به طور منظم کمتر از سه وعده غذایی در روز می‌خوردند با تحصیلات کمتر و درآمد خانواده کمتر بودند، بیشتر سیگار می‌کشیدند، الکل بیشتری می‌نوشیدند، غذاهای مغذی کمتری می‌خوردند، میان‌وعده‌های بیشتری مصرف می‌کردند. پس این چیزهای جانبی ممکن است علت اصلی افزایش مرگ و میر باشدو

به همین خاطر، تیم تحقیقاتی گروه‌ها را بر اساس رژیم غذایی و سبک زندگی، از جمله سیگار کشیدن، مصرف الکل، سطح فعالیت بدنی، دریافت انرژی، کیفیت رژیم غذایی و ناامنی غذایی همسان کردند، اما باز در گروع حذف‌کننده‌های وعده غذایی مرگ و میر بیشتر مشاهده شد.

وی بائو، اپیدمیولوژیست از دانشگاه آیووا می‌گوید که شاید حذف وعده‌های غذایی در فواصل زمانی خاص معمولا منجر به دریافت انرژی بیشتر در یک زمان دیگر می‌شود این می‌تواند باعث عدم تعادل در نحوه تنظیم گلوکز توسط بدن شود و باعث بدتر شدن سیستم متابولیک شود.

آمارهای اخیر نشان می دهد که حدود ۵۹ درصد از مردان و حدود ۶۳ درصد از زنان در ایالات متحده سه وعده غذایی مناسب در روز دارند. پس بقیه جمعیت صبحانه، ناهار یا شام نمی‌خورند.

این تحقیق در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر شده.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =