برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه یک بار و هر بار به چه مدت؟

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه یک بار و هر بار به چه مدت؟

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار ۵ دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.

محققان نوشته‌اند:

«ما از ۱۱ فرد سالم میانسال و مسن خواستیم که به مدت ۸ ساعت – که نشان دهنده یک روز کاری استاندارد است – در طول پنج روز جداگانه در آزمایشگاه ما بنشینند. در یکی از آن روزها، شرکت کنندگان تمام ۸ ساعت را می‌نشستند.

اما در روزهای دیگر، ما چندین راهبرد  مختلف برای از بین بردن سکون افراد با راه رفتن سبک آزمایش کردیم. به عنوان مثال، در یک روز، شرکت کنندگان هر نیم ساعت یک دقیقه پیاده روی کردند. روزی دیگر هر ساعت ۵ دقیقه پیاده روی می کردند.

هدف ما یافتن کمترین میزان پیاده روی برای جبران اثرات مضر نشستن بر سلامتی بود. به طور خاص، ما تغییرات در سطح قند خون و فشار خون، دو عامل خطر مهم برای بیماری قلبی را اندازه‌گیری کردیم .

ما دریافتیم که ۵ دقیقه پیاده روی سبک هر نیم ساعت تنها راهبردی است که سطح قند خون را در مقایسه با نشستن تمام روز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. به طور خاص، پیاده روی ۵ دقیقه‌ای هر نیم ساعت، افزایش قند خون پس از خوردن غذا را تقریبا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

این راهبرد همچنین فشار خون را در مقایسه با نشستن تمام روز، چهار تا پنج امتیاز کاهش داد. اما پیاده‌روی‌های کوتاه‌تر و کمتر باعث بهبود فشار خون نیز می‌شود. حتی فقط یک دقیقه پیاده روی سبک در هر ساعت فشار خون را تا پنج امتیاز کاهش می دهد.

علاوه بر فواید سلامت جسمی، فواید سلامت روانی نیز در استراحت‌ برای پیاده روی وجود دارد. در طول مطالعه، از شرکت کنندگان خواستیم تا با استفاده از پرسشنامه وضعیت روانی خود را ارزیابی کنند. ما دریافتیم که در مقایسه با نشستن در تمام روز، ۵ دقیقه پیاده روی سبک هر نیم ساعت احساس خستگی را کاهش می‌دهد، روحیه شرکت‌کنندگان را بهتر می‌کند و به آنها کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشند.

ما همچنین دریافتیم که حتی یک بار پیاده روی در هر ساعت برای تقویت خلق و خو و کاهش احساس خستگی کافی است.»

چرا مهم است

افرادی که ساعت‌ها می ‌شینند به بیماری‌های مزمنی از جمله دیابت، بیماری قلبی، زوال عقل و چندین نوع سرطان با نرخ بسیار بالاتری نسبت به افرادی که در طول روز جنبش دارند، مبتلا می شوند. سبک زندگی کم تحرک نیز افراد را در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار می‌دهد.

مشکل بی‌تحرکی از زمان شروع همه‌گیری COVID-19 بدتر شده است . با دورکاری، مردم این روزها تمایل کمتری به بیرون رفتن از خانه دارند. بنابراین واضح است که راهبردهایی برای مبارزه با مشکل رو به رشد بهداشت عمومی قرن ۲۱ مورد نیاز است.

دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که بزرگسالان باید “کمتر بنشینند، بیشتر حرکت کنند. اما این توصیه‌ها هیچ توصیه یا استراتژی خاصی در مورد اینکه چند وقت یکبار و چه مدت حرکت کنید ارائه نمی‌کردند.

اما بسیاری از بزرگسالان مشاغلی مانند رانندگی کامیون یا تاکسی دارند که به سادگی نمی‌توانند هر نیم ساعت یکبار پیاده‌روی کنند.

یافتن راهبردهای جایگزینی که نتایج قابل مقایسه ای را به همراه داشته باشد، می تواند چندین گزینه مختلف را در اختیار عموم قرار دهد و در نهایت به افراد این امکان دهد که راهبرد مناسبی انتخاب کنند.

منبع: The Conversation

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پانزده =