به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو
سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایشدهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
مهمترین علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات کمبود روغن است. سایش چرخدندهها و خرابی بلبرینگ از دیگر عوامل مهم در بروز اینگونه صدا است.
علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات
بروز صدای زوزهمانند در گیربکسها از مهمترین و شایعترین علائم وجود ایراد در گیربکس است. بهطورمعمول مهمترین علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات کمبود روغن است. ولی عوامل مهم دیگری هم ممکن است باعث بروز این صدا در گیربکسهای اتومات و دستی بشود که اصلیترین آنها ساییدگی چرخدندهها، خرابی بلبرینگها و لقی محورها هستند. تعویض بهموقع روغن و انجام سرویسهای دورهای و منظم ازجمله اقدامات ضروری برای جلوگیری از خرابی گیربکس است. ما قصد داریم شما را با علل زوزه کشیدن گیربکسهای اتوماتیک بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
علت زوزه کشیدن گیربکس در سرعت بالا
علت زوزه کشیدن گیربکس تیبا
علت زوزه کشیدن گیربکس پژو ۴۰۵
علت زوزه کشیدن گیربکس پراید
علت زوزه کشیدن گیربکس سمند ef7
علت زوزه کشیدن گیربکس پیکان
علت زوزه کشیدن گیربکس در سرعت بالا
زوزه کشیدن گیربکسهای اتومات و دستی در هنگام حرکت و بهخصوص در سرعت بالا ازجمله شکایاتی است که رانندگان بدان اشاره میکنند.
اولین و مهمترین علامت هشداردهنده در خرابی گیربکس، وجود سروصدا است. در صورت بروز هرگونه سروصدا راننده باید سریعا اقدام به مراجعه به تعمیرگاه و تعمیر گیربکس خود کند تا سایر قطعات خودرو دچار خرابی و ایراد نشوند و راننده متحمل هزینه بیشتر نشود.
اصطکاک بین دندههای گیربکس ازجمله دلایل ساییدگی و فرسایش گیربکس است. لذا روغنکاری بهموقع و منظم گیربکس علاوه بر بهبود عملکرد، طول عمر آن را افزایش میدهد.
نکته بسیار مهم که شاید برخی از رانندگان خودروهای با گیربکس اتوماتیک از آن بیخبر باشند این است که در هنگام حرکت خودرو و تا زمانی که خودرو بهطور کامل متوقف نشده، بههیچعنوان نباید گیربکس را از حالت D به حالت P و یا N قرار داد. عدم رعایت این نکته باعث میشود گیربکس دچار صدمه و آسیب جدی شود.
مهمترین علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات، سایش شفت و دندهها و همچنین کمبود روغن است. از دیگر علل این مشکل خرابی شفت ورودی بلبرینگ، خرابی بلبرینگ و همچنین خرابی بلبرینگ چرخ است.
علت زوزه کشیدن گیربکس تیبا
تیبا بهعنوان یکی از ارزانترین خودروهای موجود در بازار دارای گیربکس دستی ۵ دندهای است. ظرفیت مخزن روغن گیربکس این خودرو ۲.۵ لیتر و نوع دنده helical است.
ازجمله مهمترین علل صدای زوزه گیربکس در این ماشین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کیفیت پایین قطعات: درصورتیکه طبق نظر کارشناس خودرو، علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات، کیفیت پایین قطعات باشد، بهترین راه اضافه کردن مواد نانوسرامیک به روغن گیربکس است. این مواد یک لایه سرامیکی روی قطعات فلزی گیربکس ایجاد میکنند.
- عدم توجه به نوع و برند روغن گیربکس: انتخاب نوع روغن گیربکس باید بر اساس نظر شرکت سازنده خودرو باشد. نوع روغن مناسب برای این خودرو SAE: 75W90 و API:GL4mineral است.
- نشت، کمبود و یا تبخیر روغن گیربکس: از اصلیترین روشهای تشخیص نشت، کمبود و یا تبخیر روغن گیربکس، روشن شدن چراغ هشدار آن است. همچنین اگر رنگ روغن تیره و سیاه شده باشد و یا بوی روغنسوخته بدهد، باید روغن در اسرع وقت تعویض شود.
- ساییدگی و یا لقی چرخدندهها و بلبرینگها
علت زوزه کشیدن گیربکس پژو ۴۰۵
یکی از اصلیترین راهحلهای تشخیص علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات و یا دستی در پژو ۴۰۵ این است که در دنده و یا سرعتی که در آن صدای زوزه به گوش میرسد، دستهدنده را به سمت عقب، جلو، راست و یا چپ حرکت دهید.
درصورتیکه با این حرکت، صدا بیشتر شد، مشکل از دستهدنده است و باید سریعا تعویض شود.
اما درصورتیکه در سرعتی خاص صدای زوزه به گوش رسید، دنده را در حالت خلاص قرار دهید. اگر پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص صدای زوزه متوقف نشد، مشکل از خود جعبهدنده و یا همان گیربکس است.
اگر علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات و یا دستی خود جعبهدنده و یا گیربکس باشد، ۳ راهحل توصیه میشود:
- راحتترین راهحل برای حل این مشکل فنی تعویض جعبهدنده است.
- استفاده از واسکازین مرغوب و باکیفیت
- استفاده از ژل ترمیمکننده. این ژل احیاگر گیربکس است و خاصیت ضد سایشی دارد.
علت زوزه کشیدن گیربکس پراید
پراید بهعنوان ارزانترین خودرو موجود در بازار دارای گیربکس دستی ۵ دندهای است. ظرفیت مخزن روغن گیربکس این خودرو ۲.۵ لیتر و روغن مناسب برای این گیربکس W80 75 است.
عوامل زیادی در تعیین زمان تعویض روغن گیربکس پراید دخیل هستند ازجمله سبک رانندگی، شرایط ترافیک، شرایط آبوهوا و موارد دیگر.
اما در شرایط عادی و نرمال هر ۱۲ هزار کیلومتر میتوان روغن گیربکس پراید را تعویض کرد. البته این عدد دقیق نیست و گاها بروز برخی نشانهها تعویض این روغن را جلوتر میاندازد.
بوی سوختگی و رنگ تیره روغن ازجمله مهمترین نشانههای تعویض فوری روغن گیربکس اتوماتیک هستند. علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات و دستی در پراید کمبود روغن است. ساییدگی چرخدندهها و خرابی بلبرینگها نیز دیگر علل بروز این صدا هستند. در صورت نیاز به تعمیر گیربکس خود می توانید به تعمیرگاه خودرو تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران tamircar مراجعه فرمایید.
علت زوزه کشیدن گیربکس سمند ef7
ظرفیت مخزن روغن در نوع گیربکس اتومات این خودرو ۶ لیتر و بهترین نوع روغن مصرفی MULTI و یا SP111 است.
ظرفیت مخزن روغن در نوع گیربکس دستی این خودرو ۲ لیتر و بهترین نوع روغن مصرفی GL-4 75W80 و ۷۵W90 است. در سمند مدل ef7 بهتر است از روغنهای سنتتیک استفاده شود.
در این خودرو نیز کمبود روغن و خرابی چرخدندهها از مهمترین علل بروز صدای زوزه از گیربکس است.
علت زوزه کشیدن گیربکس پیکان
پیکان که دیگر یک خودروی منسوخشده بهحساب میآید از گیربکسی با بازدهی بسیار پایین برخوردار بود. بررسی میزان روغن در این خودرو باید بیشتر و دقیقتر انجام بگیرد. کمبود روغن و سایش چرخدندهها و بلبرینگها از مهمترین علل بروز صدای زوزهمانند در گیربکس این خودروی قدیمی است.
سخن پایانی
گیربکسهای اتوماتیک در مقایسه با گیربکسهای دستی از حساسیت بسیار بالاتری برخوردارند. گاها صدای زوزه از گیربکسهای اتوماتیک به گوش میرسد. علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات میتواند کمبود روغن گیربکس، خشکی یا خرابی بلبرینگهای گیربکس، لقی محورها و هزارخاری دندهها و یا ساییدگی چرخدندههای گیربکس باشد. انجام سرویسهای دورهای و منظم گیربکسهای اتوماتیک و دستی و همچنین بررسی میزان روغن آن موجب افزایش کیفیت و طول عمر گیربکسها میشود. اگر شما هم به دنبال بهبود عملکرد گیربکس خودروی خود هستید، حتما به سایت ما مراجعه کنید.
<دیجیاتو / منبع
دیدگاهتان را بنویسید