بررسی پوکو ایکس 3 پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

بررسی پوکو ایکس ۳ پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از تکراتو

پوکو X3 Pro در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی شده و هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های این کمپانی به‌شمار می‌رود. در این مقاله به بررسی پوکو ایکس ۳ پرو می‌پردازیم و ارزش خرید آن را زیر ذره‌بین می‌بریم.

در بازار امروز و در بازه قیمتی ۷ تا ۹ میلیون تومان، پیدا کردن محصولی که به گرد پای پوکو ایکس ۳ پرو برسد کاری است بس دشوار! معمولا در بازار داغ گوشی‌های هوشمند که روزبه‌روز بر کیفیت افزوده می‌شود و بهبود قابل توجهی را در برندهای مطرح بازار شاهد هستیم، رقابت کردن کار هر برند تازه واردی نیست. سرنوشت و سرانجام برندهای تازه وارد، نادیده گرفتن آنها توسط کاربران گوشی‌های هوشمند است.

اما این موضوع درباره POCO صدق نمی‌کند. این برند به پشتوانه شیائومی به بازار آمده و حالا که مستقل از شیائومی فعالیت می‌کند، همچنان به شگفتی‌آفرینی ادامه می‌دهد و توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب می‌کند.در واقع شیائومی با استقلال بخشیدن به پوکو می‌خواهد بازار های جهانی را با عرضه گوشی‌های پایین رده و اقتصادی‌اش در دست بگیرد. در ادامه با بررسی مشخصات فنی پوکو ایکس ۳ پرو با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو ایکس ۳ پرو

گوشی پوکو ایکس ۴ پرو در سال ۲۰۲۲ به میدان آمده تا جایگزین گوشی پوکو ایکس ۳ پرو باشد؛ اما به باور بسیاری از کاربران، گوشی قدیمی‌تر هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مخصوصا در بخش گیمینگ می‌تواند تجربه بهینه‌ای را در اختیار کاربرانش قرار دهد. مقایسه Poco X3 Pro با Poco X4 Pro نیز به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. این گوشی هوشمند از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، تراشه اسنپدراگون و دوربینی ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد که جزء بهترین‌ها هستند.

بررسی پوکو ایکس ۳ پرو

سازندگان این گوشی در مورد این گوشی شعاری دارند با این مضمون که: دقیقا همان گوشی هوشمندی است که نیاز دارید. در ادامه، جدول مشخصات شیائومی پوکو X3 پرو را مشاهده می‌کنید. سپس به بررسی پوکو ایکس ۳ پرو از نظر طراحی، نمایشگر، دوربین، عملکرد و باتری می‌پردازیم.

بررسی پوکو ایکس ۳ پرو مشخصات فنی پوکو ایکس ۳ پرو
طراحی و ساختار
  • ۱۶۵.۳×۷۶.۸×۹.۴ میلی‌متر
  • ۲۱۵ گرم
  • پنل جلوی شیشه‌ای، پنل پشتی و فریم پلاستیکی
  • دو سیم‌کارت هیبریدی (نانوسیم، dual stand by)
نمایشگر
  • IPS LCD، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از HDR10، حداکثر روشنایی ۴۵۰ نیت
  • ۶.۶۷ اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه ۸۴.۶ درصد
  • ۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل،‌ نسبت تصویر ۲۰:۹، تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ
  • گوریلا گلس ۶
پردازنده
  • اسنپدراگون ۸۶۰ (۷ نانومتر)
  • پردازنده هشت هسته‌ای
  • ۱×۲.۹۶ GHz Kryo 485 Gold
  • ۳×۲.۴۲ GHz Kryo 485 Gold
  • ۴×۱.۷۸ GHz Kryo 485 Silver
  • پردازنده گرافیکی ADRENO 640
نرم‌افزار اندروید ۱۱، قابل آپگرید به اندروید ۱۲، رابط کاربری MIUI 12، قابل آپگرید به MIUI 13
رم و حافظه
  • رم ۶ و حافظه ۱۲۸ گیگابایت
  • رم ۸ و حافظه ۱۲۸ گیگابایت
  • رم ۶ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت
  • رم ۸ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت
  • پشتیبانی از نصب کارت حافظه
دوربین اصلی
  • لنز واید ۴۸ مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز، سایز سنسور ۱/۲.۰ اینچ، سایز پیکسل ۰.۸ میکرومتر
  • لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسل با پوشش ۱۱۹ درجه، دیافراگم f/2.2، سایز پیکسل ۱.۰ میکرومتر
  • لنز ۲ مگاپیکسل ماکرو، دیافراگم f/2.4
  • سنسور تشخیص عمق تصویر ۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  • فلش LED،‌ پانوراما، HDR
  • ۴K@30fps
  • ۱۰۸۰p@30/60/120/240fps
  • ۱۰۸۰p@960fps
  • لرزشگیر الکترونیکی تصویر (gyro-EIS)
دوربین سلفی لنز واید ۲۰ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2، سایز پیکسل ۰.۸ میکرومتر، سایز سنسور ۱/۳.۴ اینچ
باتری
  • غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعت
  • ۳۳ وات، ۵۹ درصد در مدت ۳۰ دقیقه، ۱۰۰ درصد در مدت ۵۹ دقیقه (به گفته کمپانی)
اسپیکر
  • اسپیکر استریو
  • پشتیبانی از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
  • بلوتوث ۵.۰
  • GPS
  • USB Type-C 2.0 ، OTG
سایر ویژگی‌ها
  • اسکنر اثرانگشت در لبه گوشی
  • شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما

بررسی پوکو ایکس ۳ پرو از نظر طراحی و کیفیت ساخت

شرکت سازنده این گوشی همان نقشه سایر میان‌رده‌های بازار را در بدنه گوشی شیائومی پوکو X3 پرو پیاده کرده و آن جنس پلاستیکی و براق بدنه است تا بدین ترتیب شکل ظاهری گوشی مشابه بالارده‌های بازار ۲۰۲۱ باشد. همچنین در قسمت میانی پنل پشتی، ماژول دوربین‌ها را به‌شکلی چیده است که شبیه X باشد و همین نکته جالب، این گوشی را از رقبایش متمایز می‌کند.

بررسی پوکو ایکس 3 پرو

با وزنی حدود ۲۱۵ گرم و ابعادی ۹.۴×۷۶.۸×۱۶۵.۳ میلی‌متر، گوشی پوکو ایکس ۳ پرو، گوشی سبکی به حساب نمی‌آید. اما نکته‌ای که جلب توجه می‌کند ساختار مقاوم و بدنه پر چگال آن است که به همراه لبه‌های خمیده پنل پشتی، حس و حال خوبی را به کاربر می‌دهد و در مجموع، گوشی خوش‌دستی محسوب می‌شود.

بررسی پوکو ایکس ۳ پرو نشان می‌دهد که یکی از نقطه‌ضعف‌های گوشی، بدنه صیقلی و براق است که اگر دست‌های‌تان چرب باشد یا بیش از حد عرق کند، گوشی از دست‌تان سُر می‌خورد؛ البته این موضوع را می‌توان با استفاده از قاب محافظ مناسب برطرف کرد.

بیشتر بخوانید:

از دیگر مشخصات ظاهری می‌توان به رنگ‌بندی این گوشی اشاره کرد که در سه رنگ مشکی فانتوم، برنزی و آبی عرضه شده است. لوگوی غول آسای POCO در پایین پنل پشتی گوشی، خطوط مورب و ماژول ضخیم این گوشی نیز به شدت جلب توجه می‌کنند.

نمایشگر ۶.۶۷ اینچی این گوشی حدود ۸۴.۶ درصد از فضا را در بر گرفته است که توسط کورنینگ گوریلا گلس ۶ محافظت می‌شود.

نکته دیگری که در بررسی مشخصات شیائومی Poco X3 Pro باید به آن اشاره کنیم، جایگاه دوربین سلفی است که در یک پانچ هول کوچک در بالا و وسط نمایشگر قرار گرفته است. اسپیکر مکالمه و فلاش LED اعلانات هم نمایشگر و فریم دیده می‌شود.

فریم دورتادور گوشی از جنس پلاستیک و براق است و هنگامی که گوشی را در دست داشته باشید به سهولت می‌توانید جنس آن را تشخیص دهید. در لبه چپ فریم شاهد وجود درگاه سیم‌کارت هستیم.

بررسی پوکو ایکس 3 پرو
بررسی پوکو X3 پرو

از دیگر نکات پیرامون طراحی دستگاه می‌توان به نحوه قرارگیری حسگر اثر انگشت اشاره کرد. گرچه این حسگر عملکرد سریع و دقیقی دارد و در لبه سمت راستی گوشی قرار دارد. با بررسی پوکو X3 پرو متوجه می‌شویم که اسپیکرهای استریو هم یکی دیگر از جذابیت‌های این گوشی هستند که وجودشان در چنین میان‌رده‌ای جذاب و باورنکردنی است. حجم صدایی که این اسپیکرها ارائه می‌دهند بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ اما طبیعتا در زمینه وضوح و کوبش صدا به پای پرچمداران بازار نمی‌رسد.

بررسی مشخصات فنی پوکو ایکس ۳ پرو از نظر نمایشگر

در قسمت صفحه نمایش گوشی پوکو ایکس ۳ پرو شاهد نمایشگری ۶.۶۷ اینچی با پنل IPS LCD هستیم که نسبت تصویر آن ۲۰:۹ است. رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلی به همراه تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ از دیگر مشخصات نمایشگر است. بررسی پوکو ایکس ۳ پرو نشان می‌دهد که نمایشگر گوشی از قابلیت HDR10 پشتیبانی می‌کند و برای تماشای ویدئوهای آنلاین با کیفیت بالا به کار می‌رود.

یکی دیگر از قابلیت‌های رده‌بالا برای چنین گوشی میان‌رده‌ای، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است که اغلب در پرچمداران به کار می‌رود. نرخ حساسیت لمسی گوشی نیز ۲۴۰ هرتز بوده که برای بازی کردن بسیار مناسب است. پوکو اعلام کرده که نرخ نوسازی برای بازی‌ها چیزی بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز خواهد بود و در تصاویر غیرمتحرک نیز روی عدد ۵۰ باقی می‌ماند.

بررسی مشخصات فنی پوکو ایکس 3 پرو

خبر خوب این بخش برای کسانی که نسخه پرو را در دست دارند یا قصد خرید آن را دارند این است که به لطف وجود تراشه اسنپدراگون ۸۶۰ و قدرتمند کوالکام، می‌توانید از نرخ نوسازی گوشی حداکثر استفاده را ببرید.

در زمینه روشنایی صفحه نمایش گوشی پوکو ایکس ۳ پرو در قیاس با نسخه استاندارد خود ضعیف‌تر عمل می‌کند و حداکثر روشنایی آن به ۴۵۰ نیت می‌رسد. این مورد به معنای این است که زیر نور آفتاب کار کردن با گوشی کمی ازاردهنده می‌شود. البته اگر پروفایل رنگی اورجینال را انتخاب کنید کار با آن آسان‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو X3 پرو از نظر دوربین

در اکثر گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی شاهد وجود دو ماژول ۲ یا ۵ مگاپیکسلی هستیم که اگر نباشند هم مشکلی برای دوربین اصلی پیش نمی‌آید. عموما سازندگان گوشی‌های میان‌رده قصد دارند با افزودن یک ماژول اضافی در کنار ماژول‌های اصلی، آن هم با عنوان ماژول ثبت عکس‌های ماکرو و سنجش عمق، روی دوربین گوشی مانور بیشتری دهند و کاربران را گول بزنند. پوکو نیز در همین زمینه در گوشی پوکو ایکس ۳ پرو از همین قاعده پیروی کرده است اما یکسری تفاوت‌هایی روی حسگر این دستگاه با رقبا وجود دارد.

پوکو در نسخه پرو از سنسور اصلی به ظاهر ضعیف‌تری استفاده کرده است. سنسور اصلی نسخه استاندارد ۶۴ مگاپیکسل است؛ در حالی که عضو پرو از سنسوری ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این موضوع می‌تواند به‌دلیل استراتژی کاهش هزینه باشد.

بررسی مشخصات فنی پوکو ایکس 3 پرو
بررسی مشخصات فنی پوکو ایکس ۳ پرو

البته عدد روی این سنسورها چندان مطمئن نیستند که بخواهند معیاری برای گزینش خوب و بد باشند. در قسمت دوربین سلفی که در حفره بالایی نمایشگر تعبیه شده است، شاهد سنسوری ۲۰ مگاپیکسلی هستیم.

گوشی شیائومی پوکو X3 پرو قابلیت استفاده از حالت شب را روی دوربین فوق عریض خود دارد. در این گوشی از هوش مصنوعی برای ثبت تصاویر استفاده شده اما باید گفت که نتایجی که بدست می‌آید همیشه جذاب نیست.

دوربین اصلی گوشی پوکو ایکس ۳ پرو از حسگر ۴۸ مگاپیسکلی استفاده می‌کند که مدل IMX582 ساخت شرکت سونی است. با بررسی مشخصات شیائومی Poco X3 Pro متوجه می‌شویم که در این نسخه از پوکو خبری از لرزشگیر اپتیکال نیست و فوکوس خودکار نیز با فناوری تشخیص فاز صورت می‌گیرد.

کوچک بودن سنسور در پوکو ایکس ۳ پرو جذب نور کمتری را به دنبال دارد و همین موضوع باعث کیفیت پایین عکس‌ها، مخصوصا در تاریکی شب می‌شود. از سوی دیگر، توانایی دوربین اصلی پوکو ایکس ۳ پرو در زمینه گستره دینامیکی رضایت بخش بوده و باعث می‌شود که رنگ عکس‌ها طبیعی به نظر برسد و مقدار نویز تصاویر کنترل شود. البته ناگفته نماند که نرم‌افزار دوربین در برخی جزئیات پیچیده به دنبال مصنوعی‌سازی بیش از حد تصاویر است.

در زمینه دوربین فوق عریض دیگر شاهد گستره دینامیکی دوربین اصلی نیستیم و تصاویر تازگی و طراوت قبلی را ندارد. تصاویری که با این دوربین ۸ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند به مراتب تاریک‌تر هستند. یکی از قابلیت‌هایی که کاربران به آن اهمیت می‌دهند، عملکرد دوربین در شرایطی با نور محیطی کم است.

حالت شب جزئیاتی که در حال از دست رفتن هستند را بازیابی می‌کند و با متعادل‌سازی میزان نور جزئیات بیشتری را به نمایش می‌گذارد. اما این کار منجر به سافت‌تر شدن تصاویر می‌شود.

دوربین فوق عریض هم از حالت شب برخوردار است و می‌تواند تا حدودی جزئیات را بازیابی کند و میزان نور را به تعادل برساند اما مطمئنا به پای دوربین اصلی نخواهد رسید.

در زمینه دوربین این گوشی باید گفت که اگر عکاسی برایتان واجب و ضروری است، پیشنهاد ما به شما نسخه استاندارد پوکو ایکس ۳ است. گوشی پوکو ایکس ۳ پرو در پنل پشتی خود دو ماژول ۲ مگاپیکسلی جای داده است که یکی وظیفه ثبت تصاویر ماکرو و دیگری نقش عمق سنج را دارد و فوکوس خودکار نیز ندارند.

دوربین سلفی نیز ۲۰ مگاپیکسلی است و خبری از فوکوس خودکار نیست. این گوشی در روشنایی تصاویر سلفی جذابی می‌گیرد.

با بررسی پوکو ایکس ۳ پرو متوجه می‌شویم که دوربین اصلی این گوشی از ضبط ویدیوی ۴K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این دستگاه با دو سنسور عریض و فوق عریض خود چنین رزولوشنی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات فنی پوکو ایکس ۳ پرو از نظر عملکرد

اگر بخواهیم از مهم‌ترین بخش سخت افزار گوشی پوکو ایکس ۳ پرو صحبت کنیم بی شک باید تراشه قدرتمند اسنپدراگون آن بگوییم. سازندگان چینی این گوشی در اقدامی شگفت انگیز، تراشه اسنپدراگون ۸۶۰ را که نسخه برزورسانی شده ۸۵۵ پلاس است، در بطن این گوشی قرار داده‌اند.

بررسی پوکو ایکس 3 پرو
بررسی پوکو ایکس ۳ پرو

وجود چنین تراشه‌ای، پوکو ایکس ۳ پرو را به یکی از بهترین گوشی های گیمینگ تبدیل می‌کند و باعث می‌شود از کم‌وکاستی‌هایی مثل دوربین چشم‌پوشی کنیم. این تراشه می‌تواند پردازش بسیاری از کارهای سنگین را آسان کند؛ به حدی که می‌توانید با آن بازی‌های سنگینی مانند فورتنایت را اجرا کنید و از سهولت اجرای آن لذت ببرید.

پردازنده مرکزی این تراشه شامل هشت هسته است که شامل یک هسته Kryo 485 Gold با فرکانس ۲.۹۶ گیگاهرتزی، سه هسته Kryo 485 Gold با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتزی و چهار هسته Kryo 485 Silver با فرکانس ۱.۷۸ گیگاهرتزی می‌شود. چنین هسته‌های قوی می‌توانند پردازش‌های سنگین را نیز بین خود تقسیم کنند.

نکته دیگری که در بررسی پوکو ایکس ۳ پرو باید به آن اشاره کنیم، وجود پردازنده گرافیکی Adreno 640 است که توانایی قابل قبولی در پردازش امور گرافیکی دارد.

در قسمت حافظه و فضای ذخیره‌سازی، شاهد حداقل ۱۲۸ گیگابایت و حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی هستیم. حافظه رم ۶ یا ۸ نیز به همراه درگاه حافظه microSDXC تمام نیازهای شما را پوشش خواهد داد. نوع حافظه پوکو ایکس ۳ پرو نسخه ۳.۱ UFS است.

بررسی پوکو X3 پرو از نظر نرم‌افزار

پوکو ایکس ۳ پرو به صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12 به فروش می‌رسد. این گوشی نسخه‌های جدید سیستم‌عامل و رابط کاربری را دریافت می‌کند که یکی از ویژگی‌های مثبت به‌شمار می‌رود.

در گوشی پوکو ایکس ۳ پرو بازی‌ها و اپ‌های زیادی وجود دارد و نکته خوب ماجرا آنجاست که اگر بخواهید، می‌توانید به سادگی آنها را حذف کنید. از معایب رابط کاربری MIUI می‌توان به وجود تبلیغات زیاد آن اشاره کرد. به نظر تعداد تبلیغات در گوشی‌های میان رده شیائومی بیشتر از سایر رقبا است.

بررسی پوکو ایکس 3 پرو

بررسی پوکو ایکس ۳ پرو از نظر باتری

گوشی پوکو ایکس ۳ پرو مثل نسخه قبلی‌اش از باتری با ظرفیت ۵۱۶۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و شارژدهی خوبی دارد. آزمایش هایی که با حداکثر نرخ نوسازی صفحه نمایش انجام شده، نشان می‌دهد که در پایان روز، ۴۰ درصد و یا بیشتر از ۴۰ درصد ظرفیت باتری باقی مانده است.

اگر از کاربرانی هستید که با گوشی خود کارهای سبکی انجام می‌دهید باید بدانید که گوشی شیائومی پوکو X3 پرو برای شما بسیار مناسب است و توانایی تا دو روز شارژدهی را دارد. اگر هم از کاربرانی هستید که به اجرای بازی‌های سنگینی مثل آسفالت علاقه‌مندید، باید بگوییم باز هم نگرانی نداشته باشید چرا که حداقل تا یک روز این دستگاه شارژ خواهد داشت. در مجموع می‌توان گفت که مصرف باتری در صورت استفاده سنگین و بازی‌ها افزایش می‌یابد؛ برای مثال، یک ساعت بازی کالاف دیوتی، ۲۰ تا ۳۰ درصد از شارژ گوشی را کم می‌کند و این موضوع به‌دلیل پردازنده قدرتمند و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی است.

پوکو ایکس ۳ پرو از یک شارژر ۳۳ واتی بهره می‌گیرد که می تواند در عرض ۳۰ دقیقه باتری را تا ۶۰ درصد شارژ نماید.

سوالات متداول

پوکو ایکس ۳ پرو ارزش خرید دارد؟

این گوشی هوشمند به‌دلیل پردازنده قدرتمند، نمایشگر ۱۰ هرتزی و شارژدهی خوب باتری در بازه قیمتی خودش و در مقایسه با رقیبانش، ارزش خرید بالایی دارد. اما دوربین این گوشی عملکرد خوبی ندارد. بنابراین اگر به دوربین اهمیت می‌دهید، گزینه‌های بهتری موجود هستند؛ اما برای بازی کردن، یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

قیمت پوکو ایکس ۳ پرو چقدر است؟

قیمت پوکو ایکس ۳ پرو در بازار ایران حدود ۷.۰۰۰.۰۰۰ تا ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان است.

بیشتر بخوانید:

نظرات شما در خصوص بررسی پوکو ایکس ۳ پرو چیست؟ به نظر شما، آیا پس از گذشت نزدیک به دو سال، این گوشی هنوز ارزش خرید دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع تکراتو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 10 =