بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

بررسی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از تکراتو

در این مقاله به بررسی پوکو ایکس ۴ پرو می‌پردازیم؛‌ گوشی که به اعتقاد بسیاری از کاربران، عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود، یعنی پوکو X3 پرو ندارد.

گوشی پوکو X4 پرو کاملا متفاوت از گوشی‌های قبل از خودش طراحی شده و این موضوع در ظاهر گوشی نیز به وضوح دیده می‌شود. این گوشی محبوب هم از نظر طراحی و هم از نظر سخت افزاری بسیار عالی عمل کرده است.

طراحی گوشی پوکو X4 پرو واقعا خاص و متفاوت است و این طراحی باعث شده که این گوشی خوش دست و پرطرفدار باشد. ردمی نوت ۱۱ و ردمی نوت ۱۱ پرو هم تقریبا همین کانسپت طراحی را دارند. اگر مایل هستید با گوشی پوکو X4 پرو بیشتر آشنا شوید با بررسی گوشی POCO X4 Pro همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو ایکس ۴ پرو

برند موفق پوکو هر سال یک گام به سوی بهتر شدن برمی‌دارد و کاربران بیشتری را جذب خود می‌کند. معرفی گوشی پوکو X4 پرو توانست در جلب رضایت بیشتر کاربران موفق عمل کند.

بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری
بررسی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

در ادامه به بررسی مشخصات فنی پوکو ایکس ۴ پرو فایو جی پرداخته‌ایم. اما قبل از آن می‌توانید در جدول زیر،‌ مشخصات کامل گوشی را مشاهده کنید.

بررسی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G
مشخصات پوکو X4 پرو ۵G
طراحی و ساختار
  • ۱۶۴.۲×۷۶.×۸.۱ میلی‌متر
  • ۲۰۵ گرم
  • پنل جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)، پنل پشتی شیشه‌ای، فریم پلاستیکی
  • دوسیم‌کارته هیبریدی (نانوسیم، dual stand by)
  • IP53 (مقاوم در برابر گردوغبار و پاشش آب)
نمایشگر
  • Super AMOLED، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، روشنایی ۷۰۰ نیت، حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت
  • ۶.۶۷ اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه ۸۶.۰ درصد
  • ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل،‌ نسبت تصویر ۲۰:۹، تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ
  • گوریلا گلس ۵
پردازنده
  • اسنپدراگون ۶۹۵ ۵G (6 نانومتر)
  • پردازنده هشت هسته‌ای (۲×۲.۲ GHz Kryo 660 Gold ،۶×۱.۷ GHz Kryo 660 Silver)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 619
نرم‌افزار اندروید ۱۱، رابط کاربری MIUI 13 for POCO
رم و حافظه
  • رم ۶ و حافظه ۶۴ گیگابایت
  • رم ۶ و حافظه ۱۲۸ گیگابایت
  • رم ۸ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت
  • رم ۸ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت
  • نوع حافظه UFS 2.2
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین اصلی
  • لنز واید ۱۰۸ مگاپیکسل، ۲۶ میلی‌متر، دیافراگم f/1.9، سایز سنسور ۱/۱.۵۲ اینچ، سایز پیکسل ۰.۷ میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2، سایز سنسور ۱/۴ اینچ، سایز سنسور ۱.۱۲ میکرومتر
  • لنز ۲ مگاپیکسل ماکرو، دیافراگم f/2.4
  • فلش LED، پانوراما، HDR
  • ضبط ویدیوی ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی
  • لنز واید ۱۶ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.5، سایز سنسور ۱/۳.۰۶ اینچ، سایز پیکسل ۱.۰ میکرومتر
  • HDR،‌ پانوراما
  • ضبط ویدیوی ۱۰۸۰p@30fps
باتری
  • غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت
  • شارژ سریع ۶۷ وات، Power Delivery 3.0
  • پشتیبانی از Quick Charge 3
  • ۱۰۰ درصد شارژ کامل در عرض ۴۱ دقیقه (به گفته کمپانی)
اسپیکر
  • اسپیکر استریو
  • پشتیبانی از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • WiFi 802.11 a/b/g/n/ac
  • بلوتوث ۵.۱
  • GPS
  • رادیو
  • NFC
  • USB Type-C 3.2 ،OTG
سایر ویژگی‌ها
  • اسکنر اثر انگشت در لبه گوشی
  • شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما

بررسی پوکو ایکس ۴ پرو از نظر طراحی و ساختار

گوشی پوکو ایکس ۴ پرو کمتر شباهت کمی به گوشی‌های میان‌رده دارد و بیشتر، شبیه به گوشی‌های رده‌بالا به نظر می‌رسد. زیرا پوکو از متریال بسیار باکیفیت برای تولید بدنه اصلی استفاده کرده است. ترکیب طراحی جذاب قاب پشتی با نمایشگر تخت و کم‌حاشیه این گوشی، پوکو ایکس ۴ پرو ۵G را در مقابل گوشی‌های رده‌بالا قرار می‌دهد.

بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

 

ضخامت دستگاه در مقایسه با نسل قبلی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و به ۸.۱ میلی‌متر رسیده است تا با وزن ۲۰۵ گرم، ترکیب ظاهر جذاب این گوشی کامل‌تر شود.

در حقیقت، طراحی این گوشی در مقایسه با Poco X3 Pro که با دوربین بزرگ و رنگ دوگانه قاب پشتی مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت، به صورت کامل تغییر کرده و مهندسان شیائومی آن را از نو طراحی کرده‌اند.

قاب پشتی ظاهری بسیار جذاب‌تر دارد و الگوی مخصوصی که برای آن در نظرگرفته شده، با تابش نور، ظاهر پوکو ایکس ۴ پرو را جذاب‌تر نیز می‌کند. البته، نمونه چنین چیزی روی ماژول دوربین و جایی که عبارت ۱۰۸MP حک‌شده نیز به چشم می‌خورد.

اگرچه این طراحی جذاب است، اما عدم وجود فناوری‌های عکاسی مختلف برای پر کردن این فضا، به نوعی یک «هدررفت فضا» محسوب می‌شود. شاید شکل این دوربین، یادآور طراحی ماژول مورد استفاده در گوشی پرچمدار Mi 11 Pro باشد؛ اما اینجا خبری از آن امکانات پیشرفته نیست.

بررسی پوکو X4 پرو نشان می‌دهد که در این گوشی از شیشه برای قاب پشتی در کنار فریم پلاستیکی استفاده شده است؛ چیزی که بیشتر در گوشی‌های میان‌رده دیده می‌شود. البته باید گفت که استفاده از متریال متفاوت در مقایسه با Poco X3 Pro، باعث کاهش وزن دستگاه و افزایش مقاومت شده است.

گوشی موبایل پوکو X4 پرو با استاندارد IP53 به دست کاربران می‌رسد تا این موبایل میان رده به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های ۲۰۲۲، مقاومت کافی در برابر گردو غبار و پاشش آب را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو ایکس ۴ پرو  از نظر نمایشگر

یکی از پررنگ‌ترین نقاط قوت پوکو ایکس ۴ پرو بدون شک صفحه نمایش آن است که این قسمت نیز شبیه نمایشگر یک گوشی میان‌رده نیست. صفحه نمایش مورد بحث، یک پنل ۶.۶۷ اینچی AMOLED با نرخ تازه سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۶۰ هرتزی است که با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ می‌توان گفت وضوح بالایی نیز دارد.

بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری
بررسی پوکو X4 پرو

نمایشگر این گوشی روشن و پر جزئیات است، رنگ‌ها به شدت واقعی هستند و همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا نمایشگری عالی برای دیدن ویدئوهای تیک‌تاک، یوتیوب و فیلم‌های نتفلیکس در اختیار داشته باشید.

علاوه بر این موارد، نمایشگر پوکو ایکس ۴ پرو ۵G با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی، نسبت به برخی گوشی‌ها برتری دارد و سریع‌تر است و در نهایت فارغ از این‌که چه استفاده‌ای از گوشی خود می‌کنید، به شما تجربه سریع‌تر و روان‌تری را ارائه می‌دهد. روشنایی حداکثری آن هم هنگامی که محتوای HDR می‌بینید به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد.

استفاده از پنل AMOLED همچنین امکان استفاده از قابلیت همیشه روشن ماندن صفحه را می‌دهد که برای به نمایش گذاشتن تصاویر، نمایش ساعت و یا دیدن اعلان‌های دریافتی به کار می‌آید.

دوربین سلفی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G به شکل پانچ هول، بالای صفحه نمایش این گوشی قرار گرفته است. با بررسی پوکو X4 پرو متوجه می‌شویم که نمایشگر این گوشی شگفت‌انگیز است و کیفیتی در حد گوشی‌های رده بالاتر ارائه می‌دهد.

بررسی مشخصات فنی پوکو X4 پرو از نظر دوربین

سنسور اصلی این گوشی ۱۰۸ مگاپیکسلی است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که عکس‌های شما با کیفیت پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند و می‌توانید در نرم افزار دوربین آن را روی کیفیت ۱۰۸ مگاپیکسلی تنظیم کنید. اگر عکس‌ها را با کیفیت ۱۰۸ مگاپیکسلی ذخیره کنید، حجم آن‌ها نزدیک به چهار برابر می‌شود و فضای زیادی از حافظه داخلی شما را اشغال می‌کنند.

بررسی مشخصات پوکو ایکس 4 پرو

پوکو X4 پرو از یک ترکیب سه‌گانه استفاده می‌کند که در رأس آن دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی قرار گرفته که دقت رنگ بی‌نظیری دارد و کیفیت آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. جالب است بدانید پوکو یکی از بزرگ‌ترین سنسورهای گوشی‌های هوشمند را در این مدل بکار گرفته تا با جذب نور بیشتر، عملکرد دوربین در عکاسی شب نیز بهبود پیدا کند.

بررسی مشخصات پوکو ایکس ۴ پرو نشان می‌دهد که لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی گوشی نیز برای گرفتن عکس‌های فوق عریض به کمک شما می‌آید و کیفیت قابل قبولی دارد. در آخر هم به سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی می‌رسیم که برای گرفتن عکس‌ از سوژه‌های بسیار نزدیک مناسب است، اما در این رنج قیمتی بهترین نیست.

قیمت پوکو X4 پرو نسبت به مشخصاتی که دارد، مناسب است؛ هر چند در این کلاس قیمتی دوربین‌های بهتری نیز وجود دارند و اگر هدف شما از خرید موبایل صرفاً عکاسی است، بهتر است گزینه‌های دیگر را نیز بررسی کنید.

دوربین سلفی نیز ۱۶ مگاپیکسلی است و کیفیت قابل‌قبولی دارد و برای برقراری تماس تصویری یا گرفتن عکس‌های سلفی عملکرد رضایت‌بخشی دارد.

بررسی پوکو ایکس ۴ پرو از نظر عملکرد

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G با سیستم عامل اندروید ۱۱ و پوسته MIUI 13 عرضه می‌شود. برخلاف My UX موتورولا که سعی دارد تجربه‌ای شبیه به اندروید استوک (خام) ارائه دهد، پوسته اندروید شیائومی سعی در انجام کاری دقیقا برعکس موتورلا دارد.

بررسی مشخصات پوکو ایکس 4 پرو
بررسی مشخصات پوکو ایکس ۴ پرو

از نظر طراحی روی این پوسته بیشتر کار شده و چند گزینه طراحی یکتا در اختیار کاربر می‌گذارد که برخی کاربران به‌شدت از آن لذت می‌برند و برخی دیگر، به‌طور کل، مخالف آن هستند.

کار کردن در محیط کاربری برنامه دوربین پوکو ایکس ۴ پرو ۵G در مواردی بسیار سخت می‌شود. به عنوان مثال دوربین ماکرو در بخش بیشتر (more) به همراه سایر مودهای تصویربرداری وجود ندارد، بلکه در منو همبرگر و در جایی که تایمر را تنظیم می‌کنید قرار دارد.

بررسی مشخصات فنی پوکو X4 پرو نشان می‌دهد که این گوشی از تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ ۵G بهره می‌برد که عملکردی رضایت‌بخش و موفقی در اجرای اکثر بازی‌های گرافیکی دارد. در تست‌هایی که از گوشی پوکو X4 پرو در زمینه بازی گرفته شده، مشخص است که به سادگی از پس سنگین‌ترین بازی‌ها مثل Call of Duty برمی‌آید و شما حتی نیازی به پایین آوردن فریم ریت نیز ندارید.

پردازنده گرافیکی Poco X4 Pro 5G هم Adreno 619 است که سرعت بسیار بالایی در پردازش دیتاهای گرافیکی دارد. لیتوگرافی تراشه نیز ۶ نانومتری بوده که برای یک میان‌رده قابل‌قبول است و از آنجایی که چیپست‌های اسنپدراگون پایداری خوبی دارند، می‌توان انتظار شارژ بهینه و کم‌تر داغ شدن گوشی را داشت.

بررسی مشخصات پوکو ایکس ۴ پرو نشان می‌دهد که این دستگاه در نسخه‌های ۶/۶۴، ۶/۱۲۸، ۸/۱۲۸ و ۸/۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود. گوشی پوکو X4 پرو با پشتیبانی از اینترنت پرسرعت ۵G برای بازی‌های آنلاین نیز فوق‌العاده بوده و برای گیمرهایی که به بازی‌های آنلاین علاقه دارند، یک آپشن بسیار عالی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی گوشی POCO X4 Pro از نظر باتری

در این بخش به بررسی پوکو ایکس ۴ پرو از نظر باتری و شارژدهی می‌پردازیم. این گوشی محبوب شیائومی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی همراه بوده و فناوری شارژ سریع آن هم ۶۷ وات است.

بررسی مشخصات پوکو ایکس 4 پرو

همچنین این دستگاه از فناوری Quick Charge 3 و Power Delivery 3.0 پشتیبانی می‌کند. در صورتی که علاقه‌مند به دنیای گیم هستید و همواره نیاز دارید که باتری دستگاه بتواند با سرعت بالا شارژ شود، قطعا فناوری شارژ سریع ۶۷ وات می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

این دستگاه از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و با این که قابلیت بسیار خوبی است، اما می‌تواند باعث خالی شدن سریع‌تر شارژ باتری شود. در صورتی که نرخ تازه‌سازی را روی ۶۰ هرتز تنظیم کنید، طول عمر باتری بیشتر هم خواهد شد. بر اساس آزمایش‌های انجام شده می‌توان گفت ۵۰ درصد باتری در مدت زمان ۱۵ دقیقه و ۹۴ درصد آن در طول ۳۰ دقیقه و تکمیل ظرفیت هم در بازه زمانی ۴۰ دقیقه اتفاق خواهد افتاد.

بررسی پوکو ایکس ۴ پرو از نظر کیفیت صدا

بررسی پوکو X4 پرو نشان می‌دهد که این گوشی از اسپیکرهای استریو بهره می‌برد که کیفیت صدای بسیار خوبی را برای این گوشی به ارمغان آورده است. حتی اگر صدا را در آخرین درجه تنظیم کنید، بازهم وضوح خوبی دارد و شما را ناامید نمی‌کند.

قیمت پوکو X4 پرو

این گوشی هوشمند در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ (۹ اسفند ۱۴۰۰) رونمایی و در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۲ (۳ فروردین ۱۴۰۱) عرضه شده است. قیمت پوکو X4 پرو در بازارهای جهانی حدود ۲۶۷ دلار است و در ایران نیز در رنج قیمتی ۷ تا ۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سوالات متداول

آیا گوشی پوکو X4 پرو ارزش خرید دارد؟

گوشی پوکو x4 پرو مطابق انتظاری که از آن می‌رفت، در اغلب زمینه‌ها عملکرد خوبی دارد و نسبت به قیمتی که برای آن می‌پردازید، ارزش خرید بالایی دارد. از جمله امکانات کم‌نظیر این گوشی پوکو می‌توان به دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، تراشه قدرتمند اسنپدراگون، نمایشگر عالی و باتری و فست شارژ ۶۷ واتی آن اشاره کرد که پوکو ایکس ۴ پرو ۵g را تبدیل به پکیجی ایده‌آل برای هرکاربری، خصوصاً گیمرها می‌کند. اگر قصد خرید یک گوشی در محدوده قیمت پوکو X4 پرو را دارید، این گوشی می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

قیمت پوکو ایکس ۴ پرو در بازار ایران چقدر است؟

قیمت پوکو ایکس ۴ پرو در نسخه‌های مختلف رم و حافظه، در محدوده ۷.۶۰۰.۰۰۰ تا ۹.۴۰۰.۰۰۰ تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد بررسی پوکو ایکس ۴ پرو چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع تکراتو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یک =