بررسی گلکسی A23 فایو جی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

بررسی گلکسی A23 فایو جی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از تکراتو

بررسی گلکسی A23 فایو جی نشان می‌دهد که این اسمارت‌فون نسبت به نسخه ۴G خود از بسیاری جهات ارتقا یافته است. به همین دلیل هم افراد زیادی قصد خرید این گوشی را دارند.

با بررسی گلکسی A23 فایو جی متوجه شدیم که نسخه ۴G این اسمارت‌فون، قابلیت‌های آزاردهنده‌ای داشت که باعث شد خیلی از کاربران از این گوشی سامسونگ انتقاد کنند. این مسائل باعث شد که سامسونگ به فکر جبران این مشکل و تولید نسخه جدید این گوشی باشد.

در نتیجه، شاهد نسخه فایو جی گوشی گلکسی A23 بودیم که از بسیاری جهات، نسبت به نسخه فور جی این اسمارت‌فون ارتقا یافته است. البته این گوشی هم خالی از مشکل نیست و ممکن است از برخی جهات شما را اذیت کند. بااین‌حال، هیچ‌یک از مشکلات آن به پای گلکسی A23 نسخه فور جی نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A23 فایو جی

بررسی مشخصات فنی گلکسی A23 5G نشان می‌دهد که آیا این گوشی نسبت به رقیبانش در بازار، ارزش خرید دارد یا خیر. سامسونگ در این گوشی سعی کرده مشخصات سخت‌افزاری را ارتقا دهد؛ علاوه‌براین، شاهد عملکرد بهتر نمایشگر هستیم که تماشای ویدیو در یوتیوب و اینستاگرام را لذت‌بخش می‌کند. اگر این گوشی را در لیست گزینه‌های خود دارید، بررسی مشخصات گلکسی A23 فایو جی به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

بررسی گلکسی A23 فایو جی

در جدول زیر مشخصات فنی Galaxy A23 5G سامسونگ را مشاهده می‌کنید.

بررسی مشخصات گلکسی A23 فایو جی مشخصات گلکسی A23 فایو جی
طراحی و ساختار
  • ۱۶۵.۴×۷۶.۹×۸.۴ میلی‌متر
  • ۱۹۷ گرم
  • پنل جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)، پنل پشتی پلاستیکی، فریم آلومینیومی
  • تک سیم‌کارته (نانوسیم) یا دوسیم‌کارت (نانوسیم، dual stand by)
نمایشگر
  • PLS LCD، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • ۶.۶ اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه ۸۲.۵ درصد
  • ۱۰۸۰×۲۴۰۸ پیکسل،‌ نسبت تصویر ۲۰:۹، تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ
  • گوریلا گلس ۵
پردازنده
  • اسنپدراگون ۶۹۵ ۵G (6 نانومتر)
  • پردازنده هشت هسته‌ای (۲×۲.۲ GHz Kryo 660 Gold ،۶×۱.۷ GHz Kryo 660 Silver)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 619
نرم‌افزار اندروید ۱۲، رابط کاربری One UI 4.1
رم و حافظه
  • رم ۴ و حافظه ۶۴ گیگابایت
  • رم ۶ و حافظه ۶۴ گیگابایت
  • رم ۴ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت
  • رم ۶ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت
  • رم ۸ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت
  • پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین اصلی
  • لنز واید ۵۰ مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)
  • لنز اولترا واید ۵ مگاپیکسل، پوشش ۱۲۳ درجه، دیافراگم f/2.2، سایز سنسور ۱/۵ اینچ، سایز پیکسل ۱.۱۲ میکرومتر
  • لنز ماکرو ۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  • دوربین تشخیص عمق تصویر ۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  • فلش LED، پانوراما، HDR
  • ضبط ویدیوی ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه
دوربین سلفی
  • لنز واید ۸ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2
  • ضبط ویدیوی ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه
باتری
  • غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت
  • شارژ سریع ۲۵ وات
اسپیکر
  • اسپیکر مونو
  • پشتیبانی از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری
  • پشتیبانی از دالبی اتموس (فقط روی اسپیکرها و هدست‌هایی که از دالبی التموس پشتیبانی می‌کنند)
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
  • بلوتوث ۵.۱
  • GPS
  • NFC
  • رادیو FM
  • USB Type-C 2.0
سایر ویژگی‌ها
  • اثر انگشت در لبه کناری
  • شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت مجازی، قطب‌نما

بررسی گلکسی A23 فایو جی از نظر طراحی و ساختار

با اولین نگاه در بررسی مشخصات گلکسی A23 5G متوجه می‌شویم که سامسونگ در این اسمارت‌فون هم از همان فرمول قدیمی گوشی‌های دیگر استفاده کرده و خلاقیت خاصی در آن مشاهده نمی‌کنیم. این موضوع درباره پنل جلویی گوشی بیشتر می‌شود و ما را یاد گوشی‌های قدیمی‌تر می‌اندازد.

ماژول دوربین مستطیلی در گوشه بالا سمت چپ پنل پشتی دیده می‌شود که چهار دوربین به همراه یک فلاش LED را در خود جای می‌دهد. این ماژول بیرون‌زدگی خیلی کمی‌دارد که اصلاً اذیت کننده نیست. لوگوی سامسونگ را هم مانند بقیه گوشی‌های این برند، در پایین و وسط پنل پشتی مشاهده می‌کنیم.

بررسی گلکسی A23 فایو جی

برای ساخت پنل پشتی و فریم این اسمارت‌فون، از مواد پلاستیکی استفاده شده است. این پنل پشتی حالتی مات دارد که باعث می‌شود هنگام در دست گرفتن آن، اثر انگشت و لکه خیلی روی آن باقی نماند. در نتیجه، احساس بدی هنگام در دست گرفتن گوشی گلکسی A23 سامسونگ به شما دست نمی‌دهد.

دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا به همراه دکمه پاور در لبه سمت راست گلکسی A23 فایو جی قرارگرفته‌اند. در این گوشی هم مانند خیلی از گوشی‌های مشابه موجود در بازار، حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ادغام شده و می‌توانید برای باز کردن قفل گوشی از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

لبه سمت چپ آن هم محل قرارگیری درگاه سیم‌کارت است که به صورت همزمان، از دو سیم کارت نانو و یک کارت حافظه پشتیبانی می‌کند. در لبه پایینی آن هم درگاه تایپ سی، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری، یک اسپیکر و میکروفون را مشاهده می‌کنیم. در بررسی گلکسی A23 فایو جی مشاهده می‌کنیم که سامسونگ در لبه بالایی این گوشی فقط یک میکروفون ثانویه قرار داده و هیچ چیز دیگری در آنجا دیده نمی‌شود.

پنل جلویی گوشی گلکسی A23 سامسونگ هم دارای نمایشگری تخت با حاشیه‌های نسبتاً زیاد است که کمی توی ذوق می‌زند و احساس قدیمی بودن به شما می‌دهد. این حاشیه در بالا و پایین نمایشگر افزایش پیدا می‌کند. ناچ قطره‌ای با اندازه نسبتا بزرگ هم در بالای این نمایشگر تعبیه شده که دوربین سلفی را در خود جای می‌دهد.

بررسی گلکسی A23 فایو جی
مشخصات فنی Galaxy A23 5G

این اسمارت‌فون با ابعاد ۱۶۵.۴×۷۶.۹×۸.۴ میلی‌متر و وزن ۱۹۷ گرم، گزینه مناسبی برای خرید یک گوشی میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه است. البته باید بدانید که در این گوشی خبری از هیچ گواهی IP نیست و به همین دلیل هم باید خیلی مواظب باشید که آب یا گردوغبار به آن وارد نشود.

بررسی Galaxy A23 5G از نظر نمایشگر

سامسونگ در این اسمارت‌فون یک نمایشگر ۶.۶ اینچی از نوع اقتصادی PLS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل در اینچ تعبیه کرده است. نسبت نمایشگر به بدنه در این اسمارت‌فون به‌اندازه ۸۲.۵ درصد است که نشان می‌دهد حاشیه‌های زیادی در اطراف آن وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای این اسمارت‌فون که شاید در این بازه قیمتی کمی از سامسونگ بعید بود، داشتن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است که باعث می‌شود عملکرد خیلی روان و راحتی را تجربه کنید. این عملکرد در بازی‌های ویدیویی بیشتر از کارهای معمولی به چشم می‌آید.

با بررسی گلکسی A23 فایو جی متوجه می‌شویم که به دلیل LCD بودن نمایشگر، نباید انتظار چندان بالایی از روشنایی آن داشته باشید. بررسی گلکسی A23 فایو جی نشان می‌دهد که ممکن است در فضای باز یا زیر نور مستقیم خورشید، خیلی متوجه نشوید که در نمایشگر گوشی چه خبر است.

این‌درحالی‌است‌که این صفحه‌نمایش رنگ‌ها را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد و تقریباً تمام جزئیات را به شما نشان می‌دهد. به همین دلیل اگر اهل فیلم دیدن هستید، گلکسی A23 فایو جی می‌تواند کاملاً شما را راضی کند.

بررسی گلکسی A23 فایو جی

بررسی مشخصات گلکسی A23 5G از نظر عملکرد

سامسونگ گوشی گلکسی A23 فایو جی را با اندروید ۱۲ و رابط کاربری اختصاصی One UI 4.1 روانه بازار می‌کند. در این رابط کاربری، قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی وجود دارد و شما می‌توانید بر اساس نیاز و سلیقه خود، آیکون‌ها را تنظیم کنید.

این رابط کاربری کاملاً روان و راحت است و هنگام استفاده از آن، با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوید. سامسونگ وعده داده که آپدیت نرم‌افزاری و امنیتی را به ترتیب تا ۳ و ۴ سال آینده دریافت می‌کنید. این مسئله شما را مطمئن می‌کند که گوشی گلکسی A23 فایو جی به این زودی‌ها از کار نمی‌افتد و می‌توانید تا سال‌ها روی عملکرد عالی آن حساب باز کنید.

در بررسی گلکسی A23 فایو جی مشاهده می‌کنیم که این اسمارت‌فون به پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۶۹۵ ۵G مجهز شده که بر پایه معماری ۶ نانومتری ساخته شده است. این پردازنده برای کارهای معمولی کیفیت خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید کارهای روزمره خود را به‌راحتی و بدون هیچ گونه لگ و باگ انجام دهید. مسئولیت پردازش گرافیکی این گوشی هوشمند هم بر عهده Adreno 619 بوده که در این بازه قیمتی کاملاً مناسب است.

ارائه این پردازنده قدرتمند در کنار نسخه‌های رم ۴، ۶ و ۸ گیگابایتی می‌تواند گزینه کاملاً مناسبی باشد. طبیعتاً نسخه رم بالاتر، برای کارهای سنگین‌تر عملکرد خیلی بهتری دارد. این نسخه‌ها با حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت از نوع UFS 2.2 عرضه می‌شوند و به‌عنوان یک گوشی میان‌رده، عملکرد خوبی در اختیار گلکسی A23 فایو جی قرار می‌دهد.

بررسی گلکسی A23 فایو جی
بررسی مشخصات گلکسی A23 5G

البته باید بگوییم که برای بهره‌مندی از عملکرد این اسمارت‌فون، پیشنهاد می‌کنیم که گرافیک بازی‌های ویدیویی را روی حالت متوسط قرار دهید. در این شرایط، می‌توانید عملکرد خوبی از بازی داشته باشید و همچنین مطمئن شوید که دمای گوشی خیلی افزایش پیدا نمی‌کند. قرار دادن گرافیک روی حالت‌های بالاتر می‌تواند لگ و باگ را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A23 فایو جی از نظر دوربین

همان‌طورکه در بخش طراحی هم گفتیم، چهار دوربین به همراه یک فلش LED در پنل پشتی گلکسی A23 فایو جی قرار دارند. خلاقیت زیادی در کیفیت و ساخت این دوربین‌ها بکار نرفته است. دوربین‌های این گوشی شامل یک لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی واقعی، یک لنز ۵ مگاپیکسلی اولتراواید، یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی و یک لنز تشخیص عمق تصویر ۲ مگاپیکسلی می‌شوند.

عملکرد دوربین این گوشی کاملاً معمولی بوده و در شرایط نوری مناسب، می‌توانید عکس‌هایی با کیفیت نسبتاً خوبی ثبت کنید. دوربین این گوشی به‌گونه‌ای است که بعد از عکس گرفتن، رنگ تصاویر کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسند. به دلیل پایین بودن سرعت شاتر هم خیلی نمی‌توانید برای عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت روی گلکسی A23 حساب کنید.

در بررسی Galaxy A23 5G مشاهده می‌کنیم که اگرچه این گوشی برای عکاسی پرتره خیلی مواقع سوژه را به‌خوبی از بکگراند جدا می‌کند، اما برخی مواقع هم برای انجام این کار با مشکل مواجه می‌شود. همچنین به دلیل عدم پشتیبانی از فوکوس خودکار، باید برای عکاسی پرتره وقت زیادی بگذارید. به‌طورکلی، دوربین ماکرو این گوشی بیشتر حالت تزیینی دارد.

بررسی گلکسی A23 فایو جی

 

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی این گوشی در این بازه قیمتی، عملکرد نسبتاً خوبی دارد. البته این در صورتی است که شرایط نوری کاملاً مناسب باشد و در صورت مناسب نبودن این شرایط، مقداری نویز در تصاویر دیده می‌شود. اما باز هم مشخصات گلکسی A23 5G نسبت به قیمتی که ارائه می‌دهد، کاملاً قابل قبول است.

در بررسی گلکسی A23 فایو جی مشاهده می‌کنیم که با استفاده از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی A23 فایو جی، می‌توانید ویدیوهای ۱۰۸۰ پیکسل را با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ذخیره کنید. به کمک لرزشگیر اپتیکال تصویر، می‌توانید ویدیو‌های باکیفیتی با استفاده از این اسمارت‌فون ذخیره کنید.

دوربین سلفی این گوشی هم قابلیت ثبت ویدیوی ۱۰۸۰ پیکسل با فریم‌ریت ۳۰ را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای فیلم‌برداری معمولی و  تماس تصویری، کار شما را راه می‌اندازد. به‌طورکلی، دوربین این اسمارت‌فون کاملاً معمولی است و نباید انتظار چندان زیادی از آن داشته باشید.

بررسی Galaxy A23 5G از نظر باتری

سامسونگ یک باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت در گوشی گلکسی A23 قرار داده که عملکرد شارژدهی خوبی دارد. در صورت استفاده معمولی از این گوشی، باتری آن شارژ را تا ۱.۵ روز در خود نگه می‌دارد.

بررسی مشخصات گلکسی A23 فایو جی
بررسی مشخصات گلکسی A23 فایو جی

در شرایط کلی، گوشی‌های سامسونگ از نظر شارژ تعریف چندانی ندارند و نمی‌توانید در مدت زمان کوتاهی آن‌ها را شارژ کنید. این موضوع درباره گلکسی A23 سامسونگ فایو جی هم صدق می‌کند و به دلیل داشتن شارژر ۲۵ واتی، برای فول شارژ شدن آن باید بیشتر از ۱.۵ ساعت زمان بگذارید.

متأسفانه در جعبه این گوشی هیچ آداپتور شارژری وجود ندارد و باید آن را به صورت مجزا خریداری کنید. البته بررسی گلکسی A23 فایو جی نشان می‌دهد که شاید بتوانید از آداپتور گوشی‌های قدیمی‌تر خود نیز برای شارژ کردن گلکسی A23 سامسونگ استفاده کنید. بااین‌حال، احتمال دارد عملکرد شارژدهی آن از این هم پایین‌تر بیاید. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر هزینه کنید و یک آداپتور ۲۵ واتی بخرید.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات گلکسی A23 فایو جی از نظر اسپیکر و قابلیت‌های اتصال

سامسونگ در گلکسی A23 فایو جی ترجیح داده اسپیکر مونو را به کار بگیرد. اگرچه بلندی صدا در اسپیکر این گوشی کاملا خوب و راضی کننده است، اما کیفیت چندان زیادی ندارد. همچنین قابلیت دالبی اتموس برای این اسمارت‌فون در نظر گرفته شده است. البته قابلیت دالبی اتموس فقط برای هدست‌ها و اسپیکرهایی کاربرد دارد که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. این گوشی از قابلیت جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری هم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با استفاده از هندزفری، موسیقی یا پادکست گوش کنید.

گلکسی A23 سامسونگ از قابلیت اینترنت سریع ۵G پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، شما می‌توانید دو سیم‌کارت نانو را در این گوشی قرار دهید و به صورت همزمان از آن‌ها استفاده کنید.

بررسی گلکسی A23 فایو جی

این گوشی هوشمند دارای نسخه‌های وای‌فای و بلوتوث جدیدی است و همچنین از قابلیت NFC و رادیو FM نیز پشتیبانی می‌کند. پیش از این نیز گفتیم که حسگر اثر انگشت در این اسمارت‌فون با دکمه پاور ادغام شده و سرعت نسبتاً خوبی دارد. حسگرهای شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب نما و سنسور مجاورت در این گوشی وجود دارند. بعد از این‌که بررسی گلکسی A23 فایو جی به اتمام رسید، وقت قیمت آن می‌رسد.

قیمت گلکسی A23 سامسونگ فایو جی

برای این‌که قیمت گلکسی A23 سامسونگ فایو جی را بدانید، باید بگویم که این گوشی در تاریخ ۵ اوت ۲۰۲۲ معرفی (۱۴ مرداد ۱۴۰۱) و ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) هم روانه بازار شد. در زمان عرضه، قیمت گلکسی A23 سامسونگ فایو جی نزدیک به ۲۹۹ دلار بود.

شما می‌توانید این گوشی هوشمند را در بازار ایران با قیمت بین ۶ تا ۷ میلیون تومان خریداری کنید. البته به یاد داشته باشید که قیمت گلکسی A23 فایو جی به نسخه‌های رم و حافظه داخلی آن بستگی دارد و در صورت انتخاب نسخه‌های رم و حافظه بالاتر، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

سؤالات متداول

آیا گلکسی A23 5G ارزش خرید دارد؟

این گوشی هوشمند در مقایسه با نسخه ۴G پیشرفت کرده و در بخش سخت‌افزاری ارتقا یافته است. نمایشگر ۱۲۰ هرتزی این گوشی نسبت به رقیبانش در بازار عملکرد خوبی دارد. کیفیت بدنه گوشی نیز بهبود یافته و احساس گوشی ارزان‌قیمت به شما نمی‌دهد. در مجموع می‌توان گفت که این گوشی میان‌رده به‌خوبی می‌تواند نیازهای کاربر خود را برطرف کند.

قیمت گلکسی A23 فایو جی چقدر است؟

قیمت گلکسی A23 5G در بازار ایران حدود ۶.۴۰۰.۰۰۰ تا ۶.۷۰۰.۰۰۰ تومان است. البته در نظر داشته باشید که باید قیمت آداپتور شارژر را نیز در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بررسی گلکسی A23 فایو جی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع تکراتو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =