بریتانیا، ژاپن و ایتالیا جت جنگنده با ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌سازند

بریتانیا، ژاپن و ایتالیا جت جنگنده با ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌سازند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

بریتانیا، ژاپن و ایتالیا با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا یک جت جنگنده نسل جدید بسازند. این هواپیما سلاح‌های مدرن و قابلیت‌های پیشرفته‌ای خواهد داشت که احتمالاً شامل هوش مصنوعی و مقابله با حملات سایبری خواهد بود. این محصول به احتمال زیاد تا سال ۲۰۳۵ آماده استفاده می‌شود.

رهبران سه کشور بریتانیا، ژاپن و ایتالیا در برنامه‌ای موسوم به «برنامه هوایی مبارزه جهانی» (GCAP)، قصد دارند تحقیقات پروژه F-X ژاپن را که برای جایگزین‌کردن جنگنده‌های F-2 به‌وجود آمده است، با تحقیقات برنامه Tempest بریتانیا ترکیب کنند.

وزارت دفاع بریتانیا امیدوار است که بتواند این جت جنگنده را با قابلیت‌های حرفه‌ای، سیستم‌های اطلاعاتی نوآور و حسگرهای پیشرفته بسازد. این هواپیما احتمالاً حتی می‌تواند با هواپیماهای بدون سرنشین کار کند، ولی جزئیات بیشتری در این زمینه در دسترس نیست.

جت جنگنده جدید می‌تواند با هوش مصنوعی به خلبان کمک کند

با این حال، وزارت دفاع ژاپن درباره قابلیت‌های پیشرفته این جنگنده اعلام کرده است که باید منتظر سیستم‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به خلبانان در حین پرواز باشیم. این هواپیما همچنین ممکن است قابلیت‌هایی نظیر شلیک موشک‌های هایپرسونیک و پرواز بدون خلبان را داشته باشد.

کشورهای حاضر در این برنامه در بیانیه مشترکی در‌این‌باره گفته‌اند: «به‌عنوان رهبران ژاپن، ایتالیا و بریتانیا، متعهد به حفظ نظم قاعده‌مند و آزاد شرایط بین‌المللی هستیم؛ به‌خصوص در وضعیتی که این اصول به چالش کشیده شده‌اند و تهدید و تهاجم روبه افزایش است.»

طراحی این جنگنده تحت هدایت BAE Systems از بریتانیا، Leonardo از ایتالیا و Mitsubishi Heavy Industries از ژاپن انجام می‌شود. نخست وزیر بریتانیا می‌گوید توسعه این هواپیما و همکاری با ژاپن و ایتالیا نشان می‌دهد که امنیت مناطق اروپایی و اقیانوس اطلس از هند و اقیانوسیه غیرقابل تفکیک است.

در یک سال اخیر، تنش‌ها در این مناطق با حمله روسیه به اوکراین و افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی ژاپن و تایوان، شدت یافته است. وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید کشورهای هم‌پیمان می‌توانند در آینده به این برنامه ملحق شوند. انتظار می‌رود که این هواپیما با جت‌های جنگنده نیروهای ناتو هم سازگار باشد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =