به کمک خرما با فقر خداحافظی کردم

برای اینکه از تنگدستی فاصله بگیرم و به ثروتی که همیشه آرزوی آن را داشتم نزدیک تر بشم، تصمیم گرفتم معقولانه و عاقلانه زندگی کنم تا با تجارت در حوزه خرما قله های جهانی را فتح کنم.

خرما صادراتی

برای صادرات خرما در ایران ابتدا باید بدانیم چند نوع خرما صادراتی در ایران تولید می شود؟ به طور کلی شش دسته اصلی خرما در ایران رشد و پرورش می یابند. این دسته ها عبارت اند از: خرمای مضافتی، استعمران، شاهانی، زاهدی، کبکاب و پیارم. این ها جزء شش دسته اصلی خرما محسوب می شوند و در بازار های جهانی هم شهرت فراوانی دارند. بالاترین خرمای صادراتی ایران مضافتی است و تولید خوبی داشته و در بازار های جهانی هم مصرف بالایی دارد. اما باید توجه داشت که سایر دسته های خرما هم مصرف خود شان را دارند. لذا دیگر ارقام خرما را نباید نادیده گرفت. چون خرما های شاهانی و کبکاب و زاهدی مصرف دارند و خرمای پیارم گران ترین نوع خرما محسوب می شود و قیمت بالایی نسبت به انواع دیگر دارند.

خرما پیارم

بزرگ ترین وارد کنندگان خرما پیارم کشور های دارای جمعیت حد اکثری مسلمان می باشند. لذا باید در نظر داشت که بیشترین مصرف خرمای آن ها در ماه رمضان است. یعنی در ماه رمضان بیشترین مصرف خرما را در جهان شاهد هستیم. بنا بر این طبق نمودار، مصرف خرما پیارم از یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان شروع شده و تا انتهای این ماه به شدت افزایش می یابد. لذا باید از دو سه ماه قبل برند سازی و معرفی محصول مان را در بازار های جهانی به طور هدفمند شروع کنیم. بنا بر این باید تجار و خریداران دیگر کشور ها را به سمت خود متمایل نماییم. اما در کنار جوامع مسلمان کشور هایی هم هستند که مصرف کننده خرما می باشند. البته شاید به طور مستقیم خرما مصرف نکنند؛ ولی از فرآورده های این محصول بهره برداری می نمایند.

خرما کبکاب

کشور روسیه که تقریبا نیمی از سال هیچ محصول کشاورزی ندارد. آب و هوای آن سرد سیر است و پتانسیل تولید خرما کبکاب را ندارد و صرفا یک وارد کننده است. لذا توجه و تمرکز نسبت به این کشور می تواند برای ما سود آوری داشته باشد. روسیه در همسایگی شمال و شمال شرقی ما واقع شده و بزرگ ترین و قوی ترین کشور در حوزه CIS به شمار می آید. یعنی به واسطه ارتباط با روسیه می توانیم به سایر کشور های CIS هم محصول صادر نماییم. از این رو می توان خرما کبکاب را به۷-۸ کشور این حوزه صادر نمود. پس از ماه رمضان واردات خرما به کشور های مسلمان به شدت کاهش می یابد. در نتیجه به شدت با افت فروش مواجه می شویم. این  امر کاملا طبیعی است و نباید تأثیری در کار ما داشته باشد و شاکی شویم. نیاز بازار هدف خرما برای بازه زمانی ماه رمضان است و ما باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم تا بتوانیم به اندازه دو سال درآمد کسب کنیم.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یک =