بیش از 50 درصد اشتغال جهان در اختیار صنایع کوچک است/رونق تولید در کسب و کارهای خرد

کسب و کار نیوز- طبق تفاهم نامه وزات نیرو و صندوق کارآفرینی امید با هدف حمایت از کسب و کارهای خرداحداث ۵۰ نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در سراسر کشور امضا شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ؛ وجود نرخ بالای بیکاری در کشور و رهایی از آن، مستلزم تقویت تمامی عرصه های اقتصادی، از جمله مشاغل خرد و شرکت‌های تسهیل‌گر، در ایجاد کسب و کارهای خرد می باشد.  اگر بخواهیم تعریفی ساده از کسب وکارهای خرد ارائه دهیم، باید بگوییم که این دست کسب و کارها معمولاً در یک موقعیت جغرافیایی مشخص قرار داشته و تعداد کارمندان و کارگران آن کمتر از ۱۰۰ یا کمتر از  ۵۰ نفر بوده و بنیان‌گذاری آن توسط یک نفر یا گروه کوچکی از افراد انجام می‌شود. به عبارتی می توان گفت که کسب و کارهای کوچک به شرکت‌ها، بازرگانی‌ها و مشاغل آزاد خصوصی گفته می‌شود که دارای کارمندان و درآمد کم‌تری نسبت به شرکت‌های متوسط و بزرگ هستند.

از آنجایی که کسب ‌و کارهای خرد و کوچک، نماینده ۷۰ تا ۹۵ درصد کسب ‌و کارها و بیش از ۵۰ درصد اشتغال در سراسر جهان هستند؛ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، می‌توان این‌گونه کسب ‌و کارها را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد کشور در تحقق جهش تولید و کاهش تورم نام برد و یادآور شد که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر ضرورت و توسعه آنها بسیار تاکید شده است.

رضا یوسفیان، معاون توسعه کسب‌وکار صندوق کارآفرینی امید  از چندین پروژه کلان سرمایه‌گذاری این صندوق برای سال آینده خبر داد و گفت: صندوق کارآفرینی امید با همکاری وزارت نیرو، تفاهم‌نامه‌ای برای احداث ۵۰ نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در سراسر کشور امضا کرده است. معاون توسعه کسب‌وکار صندوق کارآفرینی امید  از برنامه‌های کلان صندوق در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل و حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و کشاورزی خبر داد.

وی افزود: ارزش سرمایه‌گذاری این نیروگاه‌ها حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است و صندوق برای این پروژه‌ها ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته است. این اقدام با هدف کاهش وابستگی به انرژی‌های فسیلی و تأمین انرژی پاک در کشور صورت گرفته است. یوسفیان با اشاره به اهمیت پراکندگی این نیروگاه‌ها، اظهار داشت: این نیروگاه‌ها به دلیل پراکندگی در نقاط مختلف کشور، به لحاظ پدافند غیرعامل اهمیت ویژه‌ای دارند. این پروژه‌ها علاوه بر تولید برق خورشیدی، می‌توانند در صورت وقوع حوادث احتمالی از اختلال در تأمین برق جلوگیری کنند.

به گفته معاون توسعه کسب‌وکار صندوق کارآفرینی امید، این اقدامات در راستای همراهی صندوق کارآفرینی امید با برنامه‌های توسعه‌ای دولت چهاردهم و تلاش برای تقویت زیرساخت‌های انرژی‌های پاک و حمایت از کسب‌وکارهای خرد و کوچک در کشور انجام می‌شود.

معاون توسعه کسب‌وکار صندوق کارآفرینی امید همچنین از برنامه‌ریزی برای حمایت از صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد و تصریح کرد: در همکاری با وزارت راه و سازمان راهداری، صندوق ۳۰ هزار میلیارد ریال برای واردات و بازسازی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های بین‌شهری در نظر گرفته است. این اقدام به‌ویژه در ایام پیک سفر مانند اربعین و نوروز نقش مهمی در رفع کمبود وسایل نقلیه جاده‌ای ایفا خواهد کرد.

وی با اعلام تخصیص ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیحی برای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، افزود: این تسهیلات از مهرماه آغاز خواهد شد و هدف آن حمایت از شرکت‌های نوپا و نوآور است. یوسفیان به حمایت صندوق از کسب‌وکارهای زنجیره ارزش در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از زنجیره‌های ارزش در بخش‌های مختلف کشاورزی مانند پنبه، دانه‌های روغنی و گلخانه‌های کوچک تخصیص داده شده است. این اقدام به منظور تقویت تولید داخلی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه‌ها انجام می‌شود. وی همچنین به برنامه‌های این صندوق در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: صندوق هزار میلیارد ریال برای حمایت از سکوهای تأمین مالی جمعی اختصاص داده است و سه صندوق خصوصی با ارزش ۲۵ هزار میلیارد ریال در حال تأسیس هستند که اولین آن‌ها در بخش‌های معدن، شیمیایی، پتروشیمی و فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 

اهمیت مهارت آموزی در ایجاد کسب و کار

ال آی علی زاده، پژوهشگر حوزه آموزش

مهارت آموزی برای ایجاد کسب و کارهای موفق و خوش اشتغالی اهمیت دارد و باید این مهارت آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها بهینه شود. در جهان نوین ، بخش‌های اداری و دولتی کوچک شده و دولت‌ها به جای ایجاد شغل ، به بسترسازی و ایجاد فضای کسب و کارمی پردازند  تا افراد خود، کسب و کارهای خودشان را متناسب با علاقه مندی و  مهارت‌هایی که از طریق مدرسه و دانشگاه کسب کرده اند شکل دهند و با خود اشتغالی زمینه کسب درامد و حتی اشتغال به سایرین را نیز فراهم کنند. در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه کشورها نیروهای دانش‌آموزای و دانشجویان نیازمند استخدام  دولت نیستند در این کشورها مثل کشور سوئیس، بریتانیا و ایالات متحده اصلاً وزارت اقتصاد وجود ندارد و اقتصاد و اشتغال آنها به صورت خود انتظام مدیریت و اداره می شود .

در کشورهای پیشرفته سیستم‌های آموزشی بر توسعه نوآوری و رشد اقتصادی پایدار، سرمایه انسانی، اجتماعی و هماهنگی‌های اجتماعی متمرکز شدند. کشورفنلاند دارای سیستم آموزشی با تکیه بر توسعه شخصیت و مهارت‌های عمومی است وبه جای رقابت پرچالش و ناسالم، همکاری و مسئولیت پذیری جایگزینش می‌شود و روی روش حل مشکلات تمرکز می‌کنند.

کشور موفق دیگردر این زمینه آلمان است که سیستم آموزشی دوگانه دارد و در زمینه مهارت آموزی و تجاری سازی موفق عمل کرده.در این سیستم دانش آموزان، مهارت آموزان ، دانشجویان بخشی از وقت را در مدارس و بخش دیگری از اون زمان رو در شرکت‌ها و صنایع می گذرانند و این باعث می شود که مهارت آموزان مهارت‌های عملی و تجربی لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند و زمینه خود اشتغالی باشند .

اتحادیه اروپا برای توسعه مهارت‌های فردی با اجرای سیاست‌های انسجام به رشد پایدار و فراگیر در شهرهای مختلف پرداخته است  این سیاست‌ها شامل برنامه‌هایی همچون حمایت از نوآوری و کارآفرینی و همچنین برنامه‌های آموزشی در سطح شهرها می‌شه مثلاً پروژه‌های شهری مثل IGNITION در انگلستان یا STEAM Cityدر پرتغال نمونه‌های موفقی از این رویکرد به شمار میاد. و این نمونه‌ها نشان میدن که می شود با آموزش و تجاری سازی مهارت آموزان و دانش آموزان را برای ورود و ایجاد به کسب و کارهای موفق آماده کرد.

کشور سنگاپور تمرکزش رو روی رشد منابع انسانی گذاشته و فراگیران و دانش آموزان رو با نیازهای اقتصادی کشورش آشنا کرده و با مهارت‌های ویژه‌ای که آموزش می دهد نیروی کار موفق و با مهارت برای رفع نیازهای کشورش تعلیم می دهد.

در کشورمان به نظر می رسد باید دانش آموزان از فضای کنکور و فرمانروایی چند رشته پزشکی و خاص پایان یابد و خانواده ها به سمت استعداد یابی و مهارت آموزی هدایت شوند هنرستان های فنی و حرفه ای در این زمینه می توانند بسیار کمک کنند چرا که با ایجاد یک فضای آزاد از لحاظ کسب و کار، خود معلمان و دانش آموزان می توانند ضمن ایجاد محیط مهارت آموزی، کسب و کار یا واحد تولیدی در جهت ارائه و تجاری سازی محصولات ایجاد کنند و ضمن سهم بری مدرسه، مدیران، معلمان و دانش آموزان از سود تولید و کسب و کار ،به رشد تولید ناخالص داخلی کشور بپردازند با این روش قطعاً انگیزه‌ها بالاتر می رود و با اشتیاق بیشتری کار می‌کنند و بعد ازاز فارغ التحصیلی با مهارت‌هایی که کسب شده، کسب و کار اختصاصی هر دانش آموز می تواند شکل گیرد .

مهارت‌های نظری اگر در بستر عملیاتی و حل مساله قرار نگیرند زود فراموش می شوند اما مهارت‌هایی که عملیاتی شده و همچنین تجاری شده‌اند به تولید کار آفرین خواهد پرداخت و این استراتژی می تواند بخش مهمی از اشتغال کشور را ایجاد کند. تقویت فعالیت‌های مهارت آموزی با همکاری همه وزارتخانه ها و سازمان ها و با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای می تواند پوشش بیشتری از جامعه را برعهده گیرد

کمک به ارتقای آموزش های فنی و حرفها ی ،پیوند صنعت با آموزش. استفاده از تجربه سایر کشورها، تمرکز در یادگیری عملی ،افزایش انگیزه ،استفاده از ظرفیت صنایع ،کارفرمایان و کارآفرینان برای برنامه ریزی ،ایجاد فرصت کارآموزی، توانمند سازی مربیان ،ایجاد فضای عملی در آموزش و فضای واقعی،ایجاد بازارچه ها برای عرضه و فروش محصولات مهارت آموزان می تواند در بسترسازی مناسب برای ایجاد کسب و کار کمک شایانی ایجاد کند.

۱۶ میلیون دانش آموزهمزمان می تواند موجب خوشحالی و نگرانی باشد. خوشحالی از بابت وجود ظرفیت نوجوانان و جوانان در طول سالهای آینده و نگرانی بابت ایجاد زمینه اشتغال و چالش های مربوط به ناهنجاری های اجتماعی . این امر ضرورت آینده نگری در حوزه مهارت آموزی رات نشان می دهد با توجه به ضرورت کوچک سازی دولت و کاهش اشتغال دولتی طبق برنامه هفتم ، برای اشتغال این حجم از افراد جویای کار باید بستر سازی مناسب و مهارت افزایی در دستور کار قرار گیرد تا آینده روشن توام با رشد و شکوفایی به ارمغان آید.

<کسب و کار / منبع

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *