به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو
آنطور که از شواهد و قرائن بازار خودرو بر می آید، ما در پایان عصر سدانهای اسپرت لوکس قرار داریم. آخرین پرده از رقابت دایناسورهای بنزین سوز صنعت خودروسازی را در این مقایسه شاهد خواهیم بود.
کلاسی که توسط بی ام و با مدل M3 در سال ۱۹۸۶ میلادی به وجود آمد و پس از آن تاریخ دست خوش تحولات اساسی قرار گرفت.

خودروی مسابقهای مجهز به ۴ سیلندر که بر پایه مدل ۲۰۰۲ توسعه داده شده بود(نسل اول بی ام و M3 E30).
در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی تبدیل به یک موشک مجهز به موتور V8 شد(نسل چهارم بی ام و M3 E92).

گرچه بی ام و با کاهش حجم و ابعاد موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری را مورد استفاده قرار داده است.
اما انتظار میرود که ما با نسل آخر این دست از خودروها طرف هستیم.

زیرا تمامی خودروسازان وعده برقی سازی و هیبریدی سازی گسترده محصولات خود را دادهاند.
قرار دادن بی ام و M3 Competition در برابر کادیلاک CT4-V شاید در نگاه اول کمی منصفانه نباشد.

اما کادیلاک CT4 نسخه تکمیل شده نسل قبلی خود یعنی ATS-V است.
موتور ۳.۶ لیتری دو توربو V6 توانایی تولید ۴۷۲ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۶۰۳ نیوتن متر را دارد.
کادیلاک این مدل را با دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۱۰ سرعته اتوماتیک عرضه میکند.

همچنین نسل آخر فنرهای مغناطیسی موسوم به «MagneRide» عملکرد هندلینگی این محصول را به شکل محسوسی ارتقا میدهد.
قیمت پایه این مدل ۵۹،۹۰۰ دلار است اما مدل مورد بررسی با توجه به سطح تجهیزات قیمتی برابر با ۸۰،۲۳۵ دلار دارد.

بی ام و M3 در مدل استاندارد نیز ۴۷۳ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ شده تولید میکند.
اما مدل استاندارد تنها به صورت دنده دستی عرضه میشود و برای بهره بردن از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک باید مدل Competition را انتخاب کنید.

این مدل قدرت بیشتری برابر با ۵۰۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۶۴۹ نیوتن متر را دارد.
همچنین بی ام و مورد بررسی مدل xDrive است که قابلیت انتقال قدرت به هر چهارچرخ را دارد(مدل Competition به صورت محور متحرک عقب و چهارچرخ متحرک عرضه میشود).

قیمت پایه مدل چهارچرخ از ۷۷،۸۹۵ دلار آغاز میشود و مدل مورد بررسی با توجه به سطح تجهیزات قیمتی برابر با ۱۰۸،۵۴۵ دلار دارد.
دیسک ترمز سرامیک کربنی قیمتی برابر با ۸،۱۵۰ دلار و صندلیهای کربنی M نیز قیمتی برابر با ۳،۸۰۰ دلار دارد.

دلیل دیگر قیمت بالای بی ام و آپشنهای لوکس و گران قیمتی همچون سیستم صوتی و…است.
اما مهم ترین مسئله تجربه رانندگی با این دو مدل در دنیای واقعی است.

پلت فرم محور متحرک عقب جنرال موتورز با نام «آلفا» در مدل CT4-V مورد استفاده قرار گرفته است.
این پلت فرم از نظر هندلینگ یکی از بهترین گزینهها برای انتخاب است.

فرمان سریع و ارتباط عالی آن با محور جلوی خودرو در کنار شاسی با بالانس عالی و ترمز معمولی فولادی قابل تنظیم با عملکرد بالا چیزی است که ما را عاشق CT4 کرده است.
در مقام مقایسه ترمزهای M3 حس و حال ترمز یک ۳۲۰i معمولی را در برابر CT4 دارند.

بزرگ ترین نقطه ضعف کادیلاک دور موتور پایین آن است.
با وجود این که به نسبت نسل گذشته ۸ اسب بخار قویتر شده است. همچنان پاشنه آشیل کادیلاک قوای محرکه نه چندان مدرن و سر حال آن است.

موتور کادیلاک گشتاور بالایی دارد و به نسبت فشردن پدال گاز حساسیت مناسبی از خود نشان میدهد. گیربکس ۱۰ سرعته نیز به سرعت دندهها را تعویض میکند.
با تمامی این نکات مثبت اما دور موتور نسبتا پایین ۶۵۰۰ rpm و صدای نه چندان مناسب اگزوز عملکرد آن را تحت الشعاع قرار داده است.

انتظار میرفت که کادیلاک از موتور V8 تنفس طبیعی به کار رفته در شورلت کامارو SS در این مدل استفاده کند.
در طرف مقابل اما بی ام و M3 Competition مجهز به یکی از بهترین موتورهای بازار است.

حداکثر دور موتور ۷۲۰۰ rpm و عملکرد نرم موتور ۶ سیلندر خطی به مدد قدرت بالای ۵۰۳ اسب بخاری از M3 یک موشک زمین به زمین ساخته است.
فرمان بی ام و M3 نیز عملکرد خیره کنندهای دارد و در کنار سیستم چهارچرخ متحرک آن را تبدیل به یکی از سریع ترین خودروهای دنیا کرده است.

شاید تنها نقطه ضعف بی ام و حالتهای مختلف رانندگی باشد که راننده را گیج و سردرگم میکند.
ترمز بی ام و نیز با وجود این که در عمل حس و حال جالبی ندارد اما قدرت توقف بسیار بالایی دارد.

در پایان باید یک برنده را برای این رقابت اعلام کنیم.
با توجه به عملکرد این دو در جادههای شهری و عملکرد احتمالی آنها در پیستهای اتومبیل رانی باید عنوان کرد که بی ام و M3 Competition برنده این رقابت است.
کادیلاک CT4-V یکی از بهترین خودروهای حال حاضر بازار است و به خصوص در مدل دنده دستی عملکرد خیره کننده ای دارد.
اما مدل اتوماتیک توانایی رقابت با M3 Competition را ندارد.
M3 Competition تمام چیزهایی که ما را دل تنگ خودروهای احتراق داخلی میکند را دارا است.
گرچه جلو پنجره عمودی آن دلچسب نیست و شاید بسیاری از افراد به خاطر ظاهر آن را نمیپسندند.
رتبه دوم: کادیلاک CT4-V Blackwing 2022
مزایا:
شاسی بالانس و هندلینگ عالی
عملکرد عالی ترمزها
قیمت مناسب
معایب:
موتور نه چندان جذاب
قدرت به نسبت کم
صدای اگزوز خسته کننده
رتبه اول: بی ام و M3 Competition 2022
مزایا:
موتور بدون رقیب
سیستم چهارچرخ متحرک عالی
فرمان استثنایی
معایب:
قیمت بالا
ترمز سرامیک کربنی ارزش این قیمت بالا را ندارد
ظاهر زشت
بی ام وM3 Competition | کادیلاک CT4-V | |
فاصله بین دو محور | ۲.۸۵ متر | ۲.۷۷ متر |
وزن | ۱۷۶۸ کیلوگرم | ۱۷۶۳ کیلوگرم |
صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت | ۳ ثانیه | ۴ ثانیه |
۴۰۷ متر | ۱۱.۱ ثانیه | ۱۲.۴ ثانیه |
۹۶ تا صفر کیلومتر | ۳۲ متر | ۳۲ متر |
چرخ | ۱۹ اینچی جلو ۲۰ اینچی عقب | ۱۸ اینچی جلو ۱۸ اینچی عقب |
نسبت وزن به قدرت | ۳.۵ کیلوگرم به هر اسب بخار | ۳.۷ کیلوگرم به هر اسب بخار |
<دیجیاتو / منبع
دیدگاهتان را بنویسید