«محمود خادم»، مدیر پروژه توسعه موتور سه سیلندر ایران خودرو، اعلام کرد تارا سال آینده با این پیشرانه به بازار عرضه میشود. به گفته خادم، نصب موتور سه سیلندر روی تارا با اهداف کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت انجام میشود.
موتور سه سیلندر ایران خودرو IK3 نام دارد. به گفته خادم، کاهش حجم این پیشرانه نسبت به موتور TU5 پلاس، باعث شده مصرف سوخت آن ۱.۲ لیتر بهازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش کاهش پیدا کند. همچنین بهدلیل نصب توربوشارژر، توان موتور IK3 ده درصد و گشتاور آن ۲۵ درصد نسبت به موتور TU5 پلاس بیشتر است.
ایران خودرو برای بهبود راندمان تارا در نسخه جدید، تغییراتی را نیز روی بخش انتقال قدرت و کلاچ خودرو ایجاد کرده است. نسخه آتی تارا علاوهبر بهرهمندی از موتور IK3، با گیربکس ششسرعته دستی عرضه میشود. همچنین سیستمهای جانبی از قبیل انتقال قدرت، ترمز، دسته موتورها، ورودی هوای موتور، سامانه اگزوز، سوخترسانی، خنککاری، کولر، برق و الکترونیک، کالیبراسیون موتور و حسگرهای مختلف مرتبط با موتور نیز طراحی شده و تکوین یافته و مجموعه کاملی را در محفظه موتور تشکیل میدهد.
جزئیاتی از موتور سه سیلندر ایران خودرو
پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو در چند نسخه توسعه مییابد. نمونه توربوشارژر معمولی آن حداکثر ۱۲۰ اسببخار قدرت و ۱۸۵ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. ایران خودرو این پیشرانه را برای فعالیت با سوخت گاز طبیعی (CNG) بهینه کرده است. همچنین نسخه بالارده این موتور به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است که میتواند حداکثر ۲۰۵ اسببخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد کند.
ایران خودرو در کنار استفاده از موتور سه سیلندر خود برای تارا، سیستم برق اختصاصیاش را نیز روی این خودرو پیادهسازی خواهد کرد. نام این سیستم شبکه برق و الکترونیک ایران خودرو (IKBCM) است که در نسخه سه سیلندر تارا پیادهسازی خواهد شد. با نصب این سیستم، صندلیهای تمامی سرنشینان مجهز به حسگر سرنشین و براساس استاندارد اجباری R16 دارای هشدار صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی خواهد شد. همچنین باتوجهبه تغییر فیزیکی و ابعادی موتور و قطعات جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابرپیاده نیز بررسی و آزمایش خواهند شد.
به گفته مسئول پروژه موتور سه سیلندر ایران خودرو، نسخه تجاری تارا با این پیشرانه نیمه دوم ۱۴۰۴ به بازار میآید. براساس برنامهریزیهای انجامشده، شمارگان تولید این نسخه از تارا در نخستین سال تولید ۱۰ هزار دستگاه و در سال دوم ۳۵ هزار دستگاه خواهد بود.
<دیجیاتو / منبع