تسلا رقابت خودروهای برقی ارزان‌قیمت را به چینی‌ها باخت

 

رشد فزاینده تولید و عرضه خودروهای برقی ارزان‌قیمت از سوی خودروسازان چینی، باعث شده است که تسلا برنامه تولید مدل ارزان‌قیمت خود را کنار بگذارد. این شرکت تصمیم داشت مدلی ارزان‌تر از تسلا مدل ۳ را با قیمت ۲۵ هزار یورو به بازار عرضه کند. برخی منابع این خودرو را تسلا مدل ۲ نام نهاده بودند. بااین‌حال، اکنون ظاهراً برنامه تسلا برای تولید مدل ۲ یا هر مدل ارزان‌قیمت دیگر کنار گذاشته شده؛ هرچند ایلان ماسک چنین موضوعی را تکذیب کرده است.

به گزارش رسانه‌های معتبر خودرویی، مشکلات دیگری نیز برنامه عرضه خودرو ارزان قیمت تسلا را لغو کرده‌اند. یکی از این مشکلات، کاهش تقاضای جهانی برای خرید خودروهای الکتریکی است. تسلا به‌جای تولید خودرو برقی ارزان‌قیمت، سرمایه و توجه خود را معطوف توسعه تاکسی بدون راننده خواهد کرد. به گفته ماسک، روبوتاکسی در ۱۸ مردادماه معرفی می‌شود.

شرکت‌های چینی؛ بی‌رقیب در تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت

تولید تاکسی بدون راننده، یکی از آرزوهای ایلان ماسک به شمار می‌آید که بارها آن را بیان کرده است. این پروژه بارها در میانه راه توسعه به‌دلیل محدودیت‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری راه‌اندازی سیستم خودران کامل، متوقف شده است. مدتی پیش مدیران تسلا، ایلان ماسک را متقاعد کردند که به‌جای تولید تاکسی خودران، بودجه‌اش را صرف تولید یک خودروی الکتریکی اقتصادی با قیمت ۲۵ هزار دلار کند. قرار بود این خودرو در سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید که اکنون و بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، برنامه توسعه آن به‌صورت کامل لغو شده است. این پروژه با کد NV91 در درون تسلا شناخته می‌شد.

بزرگ‌ترین رقیب تسلا در بازار خودروهای برقی، شرکت چینی بی‌وای‌دی است. این شرکت به‌صورت بی‌وقفه خودروهای برقی ارزان‌قیمت تولید می‌کند. بسیاری از خودروهای برقی بی‌وای‌دی بین ۱۰ الی ۱۴ هزار دلار قیمت دارند. هیچ شرکت غربی قادر به تولید خودروهای برقی با این قیمت پایین نیست.

در سه‌ماهه اول سال جاری، تسلا ۳۸۶ هزار و ۸۱۰ دستگاه خودروی برقی در سراسر جهان فروخت که ۸.۵ درصد کمتر از فروش در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ بود. تسلا هم‌اکنون یک کاهش جدی را پس از دوره طولانی رشد و رونق سپری می‌کند. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند این کاهش در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت. تسلا در برخی کشورها مانند چین، با ارائه وام‌های بدون بهره سعی دارد منحنی کاهشی فروش خود را به روند ثابت قبلی بازگرداند.

<دیجیاتو / منبع

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *