تمرین با وزنه در سنین بالا، فوایدی بیش از قوی کردن عضلات دارد

تمرین با وزنه در سنین بالا، فوایدی بیش از قوی کردن عضلات دارد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

تحقیقات جدید در مورد تمرین با وزنه دو چیز جدید را آشکار کرده است:: این که این تمرین می‌تواند ارتباطات بین اعصاب و ماهیچه ها را تقویت کند و اینکه این تقویت می‌تواند ختی در سال‌های پایانی زندگی ما اتفاق بیفتد.

ما در واقع قبل از سن ۴۰ سالگی شروع به از دست دادن توده عضلانی می‌کنیم که بخشی از آن ناشی از کاهش فیبرهای عضلانی است که به عنوان سلول های عصبی حرکتی – سلول های مغز و نخاع است.

این کاهش را نمی‌توان متوقف کرد، اما مطالعه جدید نشان می دهد که می‌توان آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. با توجه به نتایج این مطالعه، تمرینات با وزنه باعث می‌شود اتصالات بین اعصاب و عضلات قوی‌تر شود و از نورون‌های حرکتی در نخاع محافظت می‌کند که برای عملکرد خوب بدن ضروری است.

پیش از این، محققان نتوانسته بودند ثابت کنند که تمرین با وزنه می‌تواند ارتباط بین نورون‌های حرکتی و ماهیچه‌ها را تقویت کند. تحقیق جدید اولین یافته‌ای است که نشان می‌دهد این واقعاً چنین است

مشکل تحقیق چالش‌هایی است که در نمونه‌برداری از بافت به میزان کافی در مکان‌های اتصال سلول‌های عضلانی و عصبی است.  برای غلبه بر این مشکل، محققان در عوض به دنبال نشانگرهای زیستی مرتبط با پایداری اتصالات بین نورون‌ها و عضلات در نمونه‌های بیوپسی شرکت‌کنندگان بودند.

در این تحقیق  ۳۸ مرد سالم و مسن با میانگین سنی ۷۲ سال شرکت داده شدند و  از آنها خواسته شد یک دوره ۱۶ هفته‌ای تمرین وزنه‌برداری نسبتاً فشرده شامل تمرین پا و بازو را انجام دهند. گروهی دیگر متشکل از ۲۰ مرد سالم و مسن، دوباره با میانگین سنی ۷۲ سال، هیچ تمرینی با وزنه انجام ندادند و به عنوان گروه شاهدُ تحت نظر گرفته شدند.

جلسات تمرین با وزنه سه بار در هفته انجام می شد و پس از دو ماه (نیمه آزمایش)، تفاوت در اندازه و تناسب عضلات مشاهده شد. محققان بیوپسی‌های عضلانی را جمع آوری کردند و تغییرات قابل تشخیصی را در زیست نشانگرها پیدا کردند.

نتایج نشان دادند که تمرین با وزنه می‌تواند بخشی از این شکست بین ماهیچه‌ها و سیستم عصبی را کند کند، بدون اینکه واقعاً آن را معکوس کند. محققان پیشنهاد می‌کنند که شروع زودهنگام تمرین‌های می‌تواند «ذخیره‌هایی» ایجاد کند که بدن می‌تواند آنها را مبنا قرار بدهد.

اما بر اساس این مطالعه حتی اگر در اواخر زندگی شروع کنید، هنوز هم می‌توانید تفاوت ایجاد کنید .

“البته، هر چه زودتر شروع کنید، بهتر است، اما هرگز دیر نیست- حتی اگر ۶۵ یا ۷۰ ساله باشید. بدن شما همچنان می تواند از تمرینات سنگین وزن بهره‌مند شود.”

اگرچه این مطالعه در مردان انجام شده است، اما این امر در مورد زنان نیز صدق می‌کند: به عنوان مثال، زنان مسن که بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند، به اندازه مردان از تمرینات مقاومتی بهره‌مند می‌شوند.

از آنجایی که بسیاری از جمعیت‌ها در سرتاسر جهان وارد روند سالخوردگی شده اند، موضوع حفظ کیفیت خوب زندگی در سال‌هایانتهایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند  و این شامل حفظ کارکرد هرچه بهتر عضلات نیز می‌شود.

در حالی که فرآیندهای زیستی خاصی وجود دارد که با گذشت سالها نمی‌ توان آنها را متوقف کرد، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی و همچنین ورزش می‌تواند در برابر برخی از آسیب‌هایی که پیری می تواند ما را در برابر آن آسی‌ پذیر کند محافظت کند.

«اکنون باید مشخص کنیم که کدام مکانیسم‌های خاص باعث می‌شود تمرینات با وزنه برای تقویت ارتباط با سیستم عصبی ایجاد شود .

این تحقیق در مجله آمریکایی فیزیولوژی: فیزیولوژی سلولی منتشر شده است .

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − ده =