خروج بوستون داینامیکس و غول‌های صنعت رباتیک از بازار ربات‌های جنگی

خروج بوستون داینامیکس و غول‌های صنعت رباتیک از بازار ربات‌های جنگی

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

بوستون داینامیکس و پنج شرکت بزرگ فعال در صنعت رباتیک در نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند که دیگر نمی‌‌خواهند ربات‌هایی با هدف کاربردهایی تسلیحاتی و جنگی توسعه بدهند.

در این صورت اسپات ربات معروف بوستون داینامیکس قرار نیست تحت آموزش‌های نظامی قرار بگیرد و ربات دیگری به نام اطلس نیز، قرار نیست به سربازی برای حضور در میدان‌های جنگی تبدیل شود.

بوستون داینامیکس و پنج شرکت در حوزه رباتیک به نام‌های Agility Robotics ،ANYbotics Clearpath Robotics ،Open Robotics و Unitree Robotics همگی این نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند. در بخشی از متن نامه به این موضوع اشاره شده اشت که آموزش ربات‌های برای ماموریت‌های جنگی می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. این شرکت‌ها به صورت جدی با کاربردهای تسلیحاتی ربات‌ها مخالف هستند و مخالفت خود را برای حضور در چنین برنامه‌هایی به صورت رسمی در قالب این نامه سرگشاده اعلام کرده‌‌اند.

خروج شرکت‌ها از توسعه ربات‌های جنگی

شرکت‌های مذکور بر این باور هستند که اگر چنین ربات‌هایی به صورت گسترده در دسترس قرار گیرد، می‌تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد و فعالیت در چنین حوزه‌‌هایی را از نظر اخلاقی کار درستی نمی‌دانند. معمولا ربات‌های جنگی، به صورت مستقل یا با کنترل از راه دور می‌توانند در کاربردهای تسلیحاتی حضور داشته باشند. هرچند چنین فناوری‌هایی مزایایی دارد، اما معایب بسیار بیشتری را به همراه خواهند داشت.  

این شرکت‌ها در تلاش هستند، ربات‌های آنها بتوانند جان انسان‌ها را در شرایط سخت و برای پروژه‌های بشردوستانه نجات بدهند و نقشی در گرفتن جان مردم نداشته باشند. بسیاری از ربات‌های چهارپا یا ربات‌های دوپا، بعضا با هدف امداد و نجات توسعه پیدا می‌کنند ولی در سال‌های اخیر کاربردهای تسلیحاتی ربات‌ها نیز به میان آمده است که از نظر شرکت‌های فعال این صنعت، چنین کاربردهایی قابل قبول نیست و باید از آنها دوری کرد.

این شرکت‌ها در نامه سرگشاده خود متعهد شده‌اند که ربات‌هایی همه منظوره با هدف بشردوستانه توسعه بدهند. باید دید در ادامه این تصمیم به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد و آیا این شرکت‌ها می‌توانند مصرانه بر سر مواضع خود باقی بمانند یا در اثر فشار دولت‌‌ها مجبور می‌شوند تغییر مسیر بدهند.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + شش =