داروی ترکیبی قلب که ۳ دارو را در یک قرص دارد، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

داروی ترکیبی قلب که ۳ دارو را در یک قرص دارد، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

چه فرقی می‌کند که کسی قرص‌هایش را جدا بخورد یا به صورت یک قرص ترکیبی؟! گرچه زمان مصرف برخی قرص‌ها باید از هم جدا باشد، اما برخی قرص‌ها را هم می‌شود به صورت قرص ترکیبی درآورد و در اختیار بیماران قرار داد. اما این قرص‌های ترکیبی واقعا مزیتی نسبت به قرص‌های جدا دارند؟

تا زمانی که خودتان مجبور به خوردن قرص‌های متعدد نشده باشید، نخواهید دانست که این کار چقدر می‌تواند دشوار باشد.

اما یک کارآزمایی بالینی بزرگ بین‌المللی نشان داده است که ترکیب سه داروی رایج بیماری قلبی در یک قرص در پیشگیری از حوادث قلبی عروقی و مرگ در مقایسه با تجویز هر یک از داروها به طور جداگانه مؤثرتر است.

دراوی آزمایش شده در کارآزمایی جدید Trinomia نام دارد.

ایده قرص‌های ترکیبی چندین دهه است که وجود داشته  و بر اساس این منطق است که برای بیماران بسیار راحت‌تر است که یک قرص واحد را به جای چند قرص بخورند.

یک کارآزمایی در سال ۲۰۱۸ که یک قرص ترکبی را برای فشار خون بالا آزمایش کرد، نشان داد که در مدیریت فشار خون در بیماران در مقایسه با بیمارانی که همان سه دارو را جداگانه تجویز می‌کنند، مؤثرتر است.

داروی ترکیبی Trinomia، حاوی آسپرین، رامیپریل (از دسته داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین) و آتورواستاتین است. برای آزمایش اثربخشی آن، محققان نزدیک به ۲۵۰۰ شرکت‌کننده را در هفت کشور انتخاب کردند.

این شرکت‌کنندگان از بین کسانی که حمله قلبی داشتند انتخاب شده بودند و به‌طور تصادفی به دو دسته تقسیم شدند. به یک دسته Trinomia داده شد و به دسته دیگر یک درمان مرسوم مصرف جدای ۳ قرص . کل شرکت‌کننده‌ها به طور متوسط ​​به مدت سه سال پیگیری شدند.

در پایان کارآزمایی سه ساله، محققان دریافتند افرادی که قرص ترکیبی یا پلی‌پیل مصرف می‌کنند، ۳۳ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از حوادث قلبی عروقی بعدی قرار دارند. همچنین گروه دریافت‌کننده قرص ترکیبی در مقایسه با افرادی که این سه دارو را جداگانه مصرف می‌کردند، ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به چهار رویداد مهم قلبی عروقی (مانند سکته مغزی غیر کشنده یا حمله قلبی غیرکشنده) بودند.

نتایج مطالعه نشان می دهد که برای اولین بار که دلیل تاثیر بهتر این قرص ترکبی حاوی آسپرین، رامیپریل و آتورواستاتین پایبندی بهتر بیماران به آن است.  یعنی بیماران با ثبات و نظم بیشتری نسبت به کسانی که چند قرص می‌خوردند، درمان خود را پی می‌گرفتند.

اگرچه اکثر بیماران  پس از یک رویداد حاد مانند سکته یا انفارکتوس قلبی به درمان پایبند هستند، اما پس از چند ماه اول حساسیت و دقت آنها در مصرف دارو کاهش پیدا می‌کند.

مطالعه جدید در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 3 =