دوکاتی بار دیگر با معرفی مدلی جدید و دیوانهوار، توجه دنیای موتورسیکلتها را جلب کرد. این موتورسیکلت دوکاتی پانیگال V4 نام دارد. کسانی که سواری با این موتور را تجربه کردهاند، میگویند تجربه راندن پانیگال V4 شبیه هدایت هلیکوپتری است که روی زمین حرکت میکند! این موتورسیکلت هفتمین نسل از پانیگال V4 به حساب میآید که نسبت به نسل قبل، بهبود پیدا کرده است.
بهبودهای بسیار برای کاهش وزن
دوکاتی پانیگال V4 نخستین موتورسیکلت پس از دوکاتی ۹۹۹ است که بازوی دوطرفه دارد. استفاده از بازوی یکطرفه باعث کاهش عملکرد موتورسیکلتهای اسپرت میشود؛ ازاینرو موتورسیکلتهای گرانتر کلاس MotoGP بازوهای دوطرفه دارند. این بازو دوطرفه آلومینیومی سفتی جانبی موتور را تا ۳۷ درصد کاهش میدهد. استفاده از جدیدترین لاستیکهای پیرلی برای پانیگال V4 نیز چسبندگی بیشتری ایجاد میکند. نتیجه این ترکیب انعطافپذیری بیشتر موتورسیکلت در پیچها است.
دوکاتی برای افزایش قدرت میرایی مدل جدید Panigale V4 از واحدهای الکترونیکی Öhlins استفاده کرده است. مجموعهای از شاخکهای NPX-30 و کمکفنر TTX 36به راکب کمک میکنند محدوده تنظیم بیشتری بین حالتهای سواری در جاده و پیست در اختیار داشته باشد. پانیگال V4 بهصورت استاندارد با ضربهگیرهای فرمان عرضه میشود.
دوکاتی بخشی از کاهش وزن موتورسیکلت خود را از طریق سیستم ترمز انجام داده است. دیسکهای ترمز برمبو همراه جدیدترین کالیپرهای چهارسوپاپه هایپور، وظیفه کنترل سرعت پانیگال V4 را برعهده دارند. وزن هرکدام از دیسکهای ترمز نسبت به مدل قبلی، ۶۰ گرم کاهش یافته است.
قدرت و قیمت دوکاتی پانیگال V4
آخرین چیزی که دوکاتی پانیگال V4 به آن نیاز داشت، قدرت بیشتر بود. بااینکه مهندسان دوکاتی بیشتر روی کاهش وزن و بهبود شاسی موتورسیکلت تمرکز کردند، پانیگال V4 نسبت به نسل قبلی خود قویتر شده است.
مهندسان دوکاتی موفق شدند قدرت خروجی پیشرانه ۱۱۰۳ سیسی Desmosedici Stradale V4 جدید را به ۲۱۰.۵ اسببخار افزایش دهند. نسخههای اروپایی این موتورسیکلت نیز ۲۱۶ اسببخار قدرت تولید میکنند. پیشرانه دوکاتی اکنون از استاندارد عدمآلایندگی یورو ۵ پلاس نیز پیروی میکند. وزن کلی موتور نسبت به مدل قبلی حدود ۲ کیلوگرم کاهش یافته است. وزن کمتر در ترکیب با قدرت بیشتر، باعث شده است دوکاتی پانیگال V4 سریعتر از همیشه باشد.
البته هنوز راهی برای افزایش قدرت موتور وجود دارد. با تجهیز دوکاتی پانیگال V4 به اگزوزهای مسابقهای Akrapovič میتوانید قدرت این موتور را به ۲۲۸ اسببخار برسانید. این رقم بیشتر از قدرتی است که سوبارو BRZ تولید میکند! البته استفاده از اگزوزهای Akrapovič وزن موتور را تا ۶.۵ کیلوگرم کاهش میدهد.
دوکاتی پانیگال V4 در مسیر آزمایشی دوکاتی، یک ثانیه سریعتر از مدل قبلی ظاهر شد. همچنین به گفته راکب، سواری آن بسیار راحتتر است. عرضه این موتور از سپتامبر در نمایندگیهای بوگاتی آغاز میشود. دوکاتی پانیگال V4 استاندارد با قیمت ۲۵,۹۹۵ دلار (۱.۵ میلیارد تومان) و پانیگال V4 نسخه S با قیمت ۳۳,۸۹۵ دلار (۱.۹۶ میلیارد تومان) به فروش خواهند رسید.
<دیجیاتو / منبع