راکستار چگونه به جنگجویان جانی دوباره بخشید؟

سال ۱۳۹۴، در کنی آیلند (Coney Island)، جایی که طرفداران The Warriors دو برابر بیشتر از روز اول اکران فیلم برای گرفتن امضا روی جلیقه­‌های برند گنگ­‌های محبوبشان از عوامل فیلم صف کشیده بودند، به لطف باران شدید کنسل شد؛ اما اهمیتی ندارد! چرا که با عرضه‌ اقتباس اینتراکتیوی این فیلم توسط راکستار در سال ۱۳۸۴، اثر خشن و سبک‌­آفرین والتر هیل تحسین‌­های زیادی را دریافت کرد. این اقتباس برای یک بازی ویدیویی، در حقیقت تنها فیلم لایسنس‌­داری محسوب می‌­شد که راکستار اجازه‌­ توسعه آن را داشت. (گرچه آن‌ها در سال ۱۳۸۰ با همکاری کمپانی SCi Games، اقتباس تعاملی نسخه­ اول فیلم The Italian Job که سال ۱۳۴۸ ساخته شده بود را نیز عرضه کرده بودند.)

برای این کمپانی که همان زمان برایش استارت سری بازی‌­هایی چون Red Dead Redemption خورده بود و یا وجود عناوینی چون Bully که در ایالات متحده از شهرت بیشتری برخوردار بود، پروژه­ The Warriors در این میان به نوبه‌­ خود عجیب محسوب می‌­شد. تصور غالب خروجی برجسته راکستار در مرحله­‌ اول GTA و بعد از آن می‌تواند Red Dead Redemption باشد، همینطور L.A. Noire و Max Payne 3 از کیفیت خوبی برخوردار بودند اما در حقیقت، این سری بازی­‌های جی­‌تی­‌ای و Red Dead Redemption هستند که تاثیرشان بر باور عموم حکمرانی می‌­کند.

اگر فاصله زمانی بین فیلم و بازی را کنار بگذاریم، The Warriors برای راکستار همچنان یک بازی بزرگ محسوب می‌­شد. به همین میزان، شمار تحسین­‌کنندگان فیلم والتر هیل در طول زمان افزایش پیدا کرده بود. روایت فیلم – که اعضای یک گنگ نیویورکی برای بقای خود بعد از فاجعه‌­ای که در پارک Pelham Bay رخ داد باید خود را به محل زندگی خود یعنی کنی آیلند (Coney Island) برسانند – به طرز منحصر به فردی کاراکترها را از یکدیگر تفکیک می­‌کند، طوری که حافظه تصویری ما خوب­‌ها و بدها را از یاد نخواهد ­برد و نوع فیلمبرداری سریع فیلم، تازه بینندگان را پس از گذشت چند دهه همچنان میخکوب نگه خواهد داشت.

The Warriors با وقفه‌­ زیادی خود را به رده فیلم­هایی که باید ببینیم رساند و نسخه‌­ اینتراکتیوی آن هم از این آگاهی عمومی منفعت خود را برد. در نهایت راکستار به سودی معادل با ده­ ها میلیون دلار دست یافت که در نسبت با فروش جی‌­تی‌­ای مانند قطره‌­ای در یک اقیانوس می‌­باشد.

بازخورد رسانه­‌ها و نقدها در زمان خود مثبت بود. Game Informer نوشت: «به دلیل موفق عمل کردن در انتقال حال و هوای فیلم، این بازی می­تواند بهترین اقتباس از یک فیلم سینمایی به حساب بیاید.» فضاهای تاریک و خشن، زد و خوردهای شدید و موسیقی متنی که با وجود سینث‌سایزر توانسته صداهای هراس انگیزی را به وجود آورد مواردی هستند که با وفاداری نسبت به اصل فیلم در بازی گنجانده شده‌­اند. در بازی The Warriors رویدادهای فیلم با ترتیب منظم رمان جنگجویان سول یوریک (رمانی با همین عنوان که داستان خود را از آناباسیس وام گرفته است که روایت لشکرکشی کوروش جوان در سال ۴۰۱ پیش از میلاد مسیح، علیه برادرش اردشیر دوم، به امید دستیابی به تاج و تخت ایران است و تا بازگشت سربازان یونانی به کشورشان ادامه داده‌ پیدا می­‌کند) پیش نمی‌­رود.  

راکستار کنترل و پیشروی داستان فردی تعدادی از اعضای گروه جنگجویان را به بازیکنان واگذار می‌­کند. رویدادهای ابتدای بازی چند ماه عقب‌تر از سکانس دراماتیک ابتدایی فیلم را نشان می­‌دهد که در نهایت با فرار گروه به سمت خانه­‌شان در کنی آیلند هم­‌پوشانی پیدا می‌کند، اما بیش از ۲/۳ بازی شامل محتواهای اضافه­‌ای می‌­باشد که در آن روابط بین اعضای گروه و علت اهمیت “دعوتنامه­ اتحاد” که سایروس برای تمام گروه­‌های نیویورکی فرستاده است را نشان می­‌دهد. با اتمام مراحل، قفل ماموریت­‌های اضافه‌­ای باز خواهد شد که نسبت به نحوه­‌ تشکیل گروه جنگجویان عمیق­‌تر می‌­شود. این بازی را از یک طرف می­‌توان جهان-باز به حساب آورد و از طرفی دیگر مراحل آن با سندباکس­‌هایی احاطه شده است که شامل مراحل اصلی و فرعی می­‌شود، بعضی اوقات به خشونت کشیده می­‌شوند و بعضی وقت­ها به سادگی آتش زدن یک تگ از گروه­های رقیب هستند. The Warriors از آن دسته بازی­‌هایی است که از به خون کشیده شدن خود در مواجه با بطری­‌های شکسته شده و راکت­‌های چوبی بیسبال هراسی ندارد.

در سال ۱۳۸۴، جک تامسون، از وکلای خلع لباس‌شده­‌ آمریکایی، جنگ تک نفره­ای را علیه راکستار و کمپانی مادر آن یعنی تیک-تو اینتراکتیو به راه انداخته بود. یکی از موارد دعاوی حقوقی او خشونتی بود که مفت و مسلم توسط راکستار در اختیار بازیکنان جوان قرار گرفته بود. او چند شکایت برای محدودیت شدید عرضه­‌ عناوینی چون Bully, GTA و Manhunt تنظیم کرد و دست آخر مشخص شد که هدف اصلی او اخاذی از این کمپانی توسعه دهنده پول­‌ساز بوده است و نکته‌­ قابل تعمل آن این است که بازی The Warriors از زیر دست بمباران شکایات او قسر در رفته بود!

درست است که سری بازی‌­های جی‌­تی‌­ای با رفتارهای قانون شکنانه‌­ خود در ابعاد متفاوتی به خشونت کشیده می‌­شوند، اما می‌­توان گفت بازی جنگجویان در مقایسه با جی‌­تی‌­ای در چند سطح از خشونت بیشتری برخوردار است. از همان چند دقیقه­‌ ابتدایی متوجه خواهید شد که بازی به تخریب­‌گرایی، خشونت فیزیکی، ضرب ‌و شتم و دزدی­‌های خیابانی میل زیادی دارد. رامبرانت، اولین کاراکتری که تجربه‌­ بازی را با آن آغاز می‌­کنید برای “تمرین” و آماده‌­سازی ذهنی بازیکنان برای آنچه در خیابان­‌ها و ادامه‌­ بازی انتظارشان را می‌­کشد الکلی­‌های بی‌خانمان را کتک می‌­زند. سریع­‌ترین راهی که برای خرید قوطی اسپری­‌های رنگ می‌­توانید طی کنید، گرفتن عابرین، قلاب شدن به آنها برای از بین بردن هوشیاری­‌شان، پرتاب کردنشان به سطل زباله‌­هایی بزرگ و در نهایت دزدیدن کیف پول آنها است. راه ثانویه نیز، دستبرد زدن به جواهرفروشی­‌ها و یا شکستن شیشه­‌ ماشین­‌ها برای بازکردن ضبط­‌های استریویی­ می‌­باشد.

یک ساعت اول The Warriors به همین منوال برای آموزش می‌­گذرد و برای به اوج رسیدن کار، با شورش شهری که در آن اعضای دیگر گروه‌ها با پلیس­‌ها و مغازه­‌دارها درگیر می­‌شوند ادغام پیدا می­‌کند. تقریبا تمامی NPC ها در طول بازی در جدال هستند، از پلیس‌­های NYPD گرفته تا آن مردی که برای افزایش خط جان شما اسپری بینی می­‌فروشد. سیستم مبارزه کردن در طول بازی عمق بیشتری پیدا می‌­کند، طیفی از سازها موجود می­‌شوند و رقیبان شما هم اکنون می­‌توانند با کوبیده شدن یا میخکوب شدن به زمین در چنگ شما باشند. اگر با یکی از اعضای ارشد The Warriors بازی را پیش ببرید، می­‌توانید به گروهتان امر کنید تا آشوب به پا کنند، حمله­‌ جمعی انجام دهند، فرار کنند یا به دنبال شما بیایند.

با پایان یافتن آموزش‌­های اولیه روند بازی تسریع پیدا می­‌کند. همانطور که جنگجوها در حال محافظت از ناحیه و قلمروی خود هستند، سر و کله‌­ گروه‌­های بیشتری پیدا می­‌شود، به عنوان مثال گروه The Destroyers. نیاز به انجام حرکات پنهانی مادامی که از پشت، گردن دشمنانتان را بشکنید بیشتر می­‌شود. حضور پلیس زمانی که چالش­‌های پیش رو افزایش پیدا کند بیشتر می­‌شود و به نام قانون و خدمت­گزاری با رفتار جدی‌­تری واکنش نشان می‌­دهند و این در صورتی می‌­باشد که گروه تجهیزات مدرنی در اختیار ندارد.

با توجه به عرضه بازی برای کنسول­‌های پلی‌­استیشن۲، ایکس­‌باکس و پی‌­اس‌­پی مکانیزم و حساسیت جوی‌­استیک­‌ها در قیاس با ظرافت کنسول­‌های امروزی آن‌­قدر روان نبودند و گاها اعصاب خردکن می­‌شدند؛ به عنوان مثال، برای نشان گذاشتن و باخبر کردن دیگران از حضور The Warriors در یک محدوده­ خاص بازی شما را ملزم به کشیدن حرف W می‌­کند و با توجه به در نظر گرفتن مدت ۱۰ ثانیه برای گرفتن امتیازهای اضافی، با چالش نسبتا بزرگی روبه­‌رو می­‌شوید. چک­‌پوینت‌­ها نیز تعریف آن‌چنانی نداشتند و با هربار مردن لودینگ از ابتدای مرحله انجام می‌­شد، فارق از اینکه تا کجا پیش آمده‌­اید.

گرچه کنترل بازی بعضا طاقت ­فرسا می­‌شود، اما در عوض با وجود استانداردهای مدرن امروزی، نمایش و ارائه بازی نسبت به اصل فیلم بی‌­نظیر است و اتمسفر بازی کاملا ادای دین خود را به جا می‌­آورد. مانند نسخه پلی‌­استیشن GTA: San Andreas بافت بازی آن‌قدر چشم­‌نواز نیست اما در عوض پخش رادیویی آهنگ­‌های دهه‌­ ۷۰ میلادی با گزارش دی‌­جی از آنچه در مرحله‌­ قبل گذرانده‌­اید در حالی که اعضای گروه جنگجویان در حال خوش و بش کردن و نوشیدن هستند اتفاق بکری به حساب می‌­آید. عوامل و بازیگران فیلم با تجربه­‌ دوباره­ کاراکتر سینمایی خود بسیار ارتباط گرفتند و همگی بر این باور مشترک بودند که ارتباط و تشابه بسیار زیادی بین این فیلم و بازی احساس می‌­شود.

راجر هیل، بازیگر نقش سایروس که برای مشارکت در این پروژه دعوت نشده بود، از راکستار و تیک-تو اینتراکتیو به دلیل سوء استفاده از صدا و تصویر او در بازی تقاضای قرامت نیم­ میلیون دلاری کرد و تیک-تو در پاسخی، حق مالکیت لایسنس این اثر را تایید کرد.

اینکه تجربه‌­ The Warriors برای چه کسانی می‌­باشد بسته به خودتان است! اگر می­‌خواهید یکی از عناوین نیمه‌شناس راکستار، همان استودیو که تجربه­‌ ساخت GTA و Bully را در کارنامه­‌ خود داشته است را تجربه کنید، انتخاب درستی می‌باشد. بازی با افزودن محتواهایی، درک داستان ما قبل فیلم را ملموس‌­تر می‌­کند و این در صورتی می‌­باشد که با امکانات موجود زمان خود، به اصل اثر پایبند مانده است. شهر Liberty City بازی جی­‌تی‌­ای ۴، نیویورکی است با نگاه کنایه‌­آمیز و آغشته به رنگ خاکستری که صرف نیاز مصرف­‌گرایانه طراحی و ساخته شده است. در مقابل، تیم راکستار تورنتو، نیویورک واقع‌­گرایانه­‌تری را خلق کرد؛ فقر حاکم بر تعدادی از مناطق نیویورک بازی جنگجویان اگر بخاطر محدودیت گرافیکی پلی‌­استیشن ۲ نبود، بهتر خودنمایی می‌­کرد و باید صادق بود، این فرمت بر تن این سبک درست اندازه شده است و ارزش امتحانش را دارد.

بیشتر بخوانیم : مجله اینترنتی توزلو

منبع دیجیاتو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + چهارده =