روبیکا 15 میلیون مراجعه روزانه دارد

روبیکا ۱۵ میلیون مراجعه روزانه دارد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات با اشاره به رشد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی، گفت روبیکا با ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۵ میلیون مراجعه روزانه پرترافیک‌ترین سکوی داخلی محسوب می‌شود.

زارع‌پور، در کانال اطلاع رسانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیام‌رسان بله، با انتشار اینفوگرافی آمار کاربران فعال در پلتفرم‌های بومی، روبیکا را پر مخاطب‌ترین سکوی پیام‌رسان داخلی عنوان کرد. همچنین ایتا، بله و سروش‌پلاس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این اشاره وزیر ارتباطات در شرایطی است که پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، این دو پلتفرم محبوب از فروشگاه اندرویدی مایکت و کافه بازار حذف شدند. از سویی دیگر مرداد ماه امسال، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز از فعالیت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی مجازی در اینستاگرام خبر داده بود.

بر اساس آمار وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، در حال حاضر روبیکا با ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۵ میلیون مراجعه روزانه پرترافیک ترین سکوی داخلی محسوب می‌شود، بعد از آن به ترتیب پیام‌رسان ایرانی ایتا با بیش از ۱۵ میلیون مراجعه کاربر فعالان ماهانه و ۹.۲ میلیون مراجعه روزانه، پیام‌‍رسان ایرانی بله با ۹.۸ کاربر ماهانه و ۳.۳ میلیون کاربر روزانه همچنین سروش پلاس با ۸.۱ میلیون کاربر فعالان ماهانه و ۳.۵ میلیون فعالیت روزانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وزیر ارتباطات در شرایطی خبر افزایش تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی را منتشر کرده که بر اساس بررسی‌های دیجیاتو، کانال رسمی اطلاع‌رسانی او در روبینو ۲۳۹۰۰ نفر دنبال کننده دارد. همچنین کاربران دنبال کننده وزیر در آی گپ ۳۳۸۷ نفر، در بله ۲۰۸۰ نفر، در سروش ۱۷۴۴ نفر، در ایتا ۱۱۲۶ نفر و همچنین در گپ ۳۱۵ نفر است. تعداد کاربران دنبال‌کننده وزیر ارتباطات در این ۶ پیام‌رسان بومی در نهایت به ۳۲۵۵۲ نفر رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ، شروع به انتشار آمار مستمر درباره حضور کاربران در سکوهای بومی کرد. در شرایطی که به دلیل فیلترینگ و عدم امکان دسترسی آسان به اینستاگرام و واتس‌اپ بخش قابل توجهی از کاربران ناچار به حضور در پلتفرم‌های داخلی هستند.

از سویی دیگر باید این موضوع را هم مورد توجه قرار داد که مرکز ملی فضای مجازی چهارشنبه ۱۶ آذر طی اولتیماتومی به مارک زاکربرگ خواست نماینده رسمی خود در ایران را هر چه زودتر معرفی کند.

در این نامه رسمی ضمن اعتراض به نقش پلتفرم‌ها در شرایط اخیر و عدم پاسخگویی به نامه‌های پیشین، حداکثر ۱۰ روز (از چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱) به متا مهلت داده شده است تا نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران را معرفی کند. آن‌طور که در این نامه آمده، معرفی نماینده شرط ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران است. البته این خواسته‌ پیش از این به صراحت در طرح صیانت نیز پیگیری شده بود.

حالا این سوال مطرح است که آیا رشد تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی به شکل طبیعی طی شده یا این حجم از کاربر به دلیل عدم دسترسی به مسیرهای ارتباطی دیگر ناگزیر به حضور در پیام‌رسان‌های داخلی شده‌اند.

آیا کاربری که به دلیل نداشتن گزینه فعال دیگر از روبیکا استفاده می‌کند در پی رفع فیلترینگ همچنان روبیکا یا هر پیام رسان داخلی دیگر را انتخاب خواهد کرد؟ این موضوعی است که زارع پور چندین بار در صحبت‌های خود به آن اشاره داشته و تاکید کرده قصد دارند خدماتی را در این بسترها ارائنه کنند که در صورت حضور پلتفرم‌های خارجی هم انتخاب کاربر ایرانی، استفاده از مدل‌های بومی باشد. اما در نهایت باید دید چه سرنوشتی برای پلتفرم‌های مشابه داخلی و بودجه‌های کلانی که برای آن‌ها هزینه شده، خواهد شد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + پنج =