سونی در چند سالی که کنسول PS5 عرضه کرده است، موفق به فروش تعداد زیادی از این کنسول بازی شده است و اکنون طبق گزارشها تا ژوئن ۲۰۲۴، مجموعاً ۶۱.۷ میلیون دستگاه فروخته است. این مقدار تقریباً دوبرابر میزان فروش کنسولهای Xbox Series X و Xbox Series S است که مایکروسافت در این نسل فروخته است. نه فقط در این نسل بلکه در تمام دوران رقابت این دو شرکت بزرگ، سونی از نظر میزان فروش کنسولهای پلیاستیشن، از مایکروسافت جلوتر است.
به گزارش wccftech، یکی از اطلاعات جالب آماری، مقایسه مایکروسافت و سونی در هر نسل است؛ در واقع رقابت این دو شرکت بزرگ در اوایل سال ۲۰۰۰ آغاز شد. سونی در سال ۲۰۰۰ کنسول PS2 را عرضه کرد و یک سال بعد هم مایکروسافت اولین کنسول خود با نام Xbox را روانه بازار کرد.
سونی پس از عرضه PS2 یک سال زودتر، بسیار جلوتر از فروش کنسول مایکروسافت بود ومجموعاً به فروش ۱۵۵ میلیون واحدی در مقایسه با ۲۴.۷ میلیون واحدی Xbox رسید. باینحال مایکروسافت این فاصله را با Xbox 360 کاهش داد و به ۸۴.۹ میلیون واحد رسید، درحالیکه PS3 تنها ۸۷.۴ میلیون فروخت. این موضوع تا حدی از آن جهت بود که PS3 در آن زمان قیمت نجومی ۶۰۰ دلاری داشت.
ادامه رقابت مایکروسافت و سونی در نسل ۸ و ۹
سونی با عرضه PS4 که فروش ۱۱۷ میلیون دستگاهی داشت، یک بار دیگر پیشتاز شد. ایکس باکس وان تنها ۵۷.۹ میلیون فروش داشت. اکنون با کنسولهای PS5 و Xbox Series، مایکروسافت بیش از این سقوط کرده است. بااینحال، به نظر نمیرسد که این موضوع صدمه جدی به مایکروسافت وارد کند، زیرا ظاهراً این شرکت مسیر روشنی دارد و برنامههای گستردهای دارد تا بازیها را در تعداد زیادی از دستگاهها در دسترس مردم قرار دهد.
این دادهها بر اساس ویدیوی جدید وال استریت ژورنال است که اطلاعات خود را از آلدورا اینتلیجنس گرفته است. این گزارش به طور کلی فقط در مورد فروش کنسول نیست، بلکه توضیحی درباره نحوه تلاش مایکروسافت برای «تعریف مجدد بازی» است. این ابتکار یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری در جهان، به شدت به سرویس Xbox Game Pass متکی است. یک طرح اشتراک که در آن گیمرها میتوانند برای دسترسی به بازیها از کتابخانه همیشه در حال رشد مایکروسافت، هزینهای ماهانه بپردازند.
<دیجیاتو / منبع