کیا EV9 بهعنوان یکی از اولین شاسی بلندهای الکتریکی سهردیفه در بازار آمریکا به موفقیت رسیده است. هیوندای بهتازگی نسخه خودش از این خودرو را با آیونیک ۹ جدید عرضه میکند. آیونیک ۹ مدل ۲۰۲۵ که روی همان پلتفرم الکتریکی E-GMP کیا EV9 ساخته میشود، وعده فضای زیاد، امکانات رفاهی فراوان و برد بیش از ۴۸۰ کیلومتر را میدهد.
مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۹
آیونیک ۹ جدید از پک باتری ۱۱۰.۳ کیلوواتساعتی بهره میبرد. مدل پایه Long Range به موتور الکتریکی و سیستم دیفرانسیل عقب مجهز است اما هیوندای نسخه دوموتوره Long Range و مدل Performance دوموتوره را نیز ارائه میدهد.
مدل تکموتوره Long Range قدرت ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۸ پوند فوت را تولید میکند. نسخه دوموتوره Long Range قدرت برابر با ۳۱۰ اسب بخار و گشتاور ۴۴۵ پوند فوت دارد اما مدل Performance قدرت ۴۳۰ اسب بخار و گشتاور ۵۱۵ پوند فوت تولید میکند. سریعترین آیونیک ۹ در عرض ۴.۹ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتردرساعت میرسد و نهایت سرعت آن ۲۰۰ کیلومتردرساعت است.
هیوندای هنوز برد حرکتی مدلهای دوموتوره را اعلام نکرده است اما میگوید هر نسخه از آیونیک ۹ بیش از ۴۸۰ کیلومتر برد خواهد داشت. تخمین زده میشود مدل تکموتوره پایه با هر بار شارژ ۵۴۰ کیلومتر طی کند. شارژر سریع DC با توان ۳۵۰ کیلووات میتواند شارژ آیونیک ۹ را فقط در ۲۴ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد برساند. هیوندای آیونیک ۹ دارای حداکثر ظرفیت یدککشی ۲۲۷۰ کیلوگرم است.
فضای داخلی
در فضای کافی برای ۶ یا ۷ نفر در داخل، بسته به پیکربندی، سرنشینان ردیف دوم میتوانند از صندلیهای راحتی جدید هیوندای با عملکرد ماساژ دینامیک لمسی بهره ببرند. ردیفهای اول و دوم قابلیت خواباندن کامل را دارند و در زمان ساکن بودن خودرو میتوان ردیف دوم را چرخاند تا سرنشینان ردیف دوم و سوم روبهروی هم قرار بگیرند.
در کابین، از مواد سازگار با محیطزیست برای صندلیها و پنلهای داخلی استفاده شده است. این مواد شامل چرم با منبع پایدار، پارچه پلیاتیلن ترفتالات بازیافتی و حتی مواد پشمی میشوند. راننده و سرنشین جلو به ۲ صفحهنمایش ۱۲ اینچی -نمایشگر لمسی مرکزی و پنل ابزار دیجیتال ثانویه- دسترسی دارند. سیستم صوتی با ۸ بلندگوی استاندارد و سیستم صوتی بوز با ۱۴ بلندگو بهعنوان آپشن در دسترس است.
آیونیک ۹ با طول کلی ۵.۰۶ متر و فاصله محوری ۳.۱۳ متر، بسیار جادار است. این مدل در مجموع دارای ۱.۹ فضای سر و ۲ متر فضای پا در ردیفهای دوم و سوم است. پیکربندی باتری نیز به این معناست که کف کابین آیونیک ۹ تا ردیف سوم کاملا صاف و تخت است.
محفظه بار عقب ۰.۶ مترمکعب فضا دارد که با جمعکردن ردیف سوم به ۱.۳۲ مترمکعب افزایش مییابد. آیونیک ۹ همچنین یک صندوق جلو با گنجایش ۰.۰۹ مترمکعب در مدل دیفرانسیل عقب و ۰.۰۵ مترمکعب در مدل تمام چرخ محرک دارد.
طراحی ظاهری و قیمت هیوندای آیونیک ۹
در طراحی ظاهری از عناصر آیندهنگرانه مانند چراغهای جلوی هشتتکه و چراغهای عقب آیرودینامیک استفاده شده است. این مدل مجهز به آینههای جانبی دیجیتال ضریب درگ ۰.۲۵۹ دارد اما ضریب درگ تسلا مدل X برابر با ۰.۲۴ است.
همچنان در راستای سازگاری با محیطزیست، آیونیک ۹ از ترکیب رنگ جدیدی استفاده میکند که از ضایعات تایر بازیافتی ساخته شده است. خریداران میتوانند از بین ۱۶ رنگ مختلف، شامل چند رنگ جدید مخصوص آیونیک ۹ یکی را انتخاب کنند. رنگهای جدید شامل سبز مایل به خاکستری مات، سبز بیدی، خاکستری متالیک، سبز مرواریدی یونوسفر، قهوهای مرواریدی سانست و آبی مرواریدی کیهانی هستند.
هنوز اطلاعاتی درمورد قیمت این مدل منتشر نشده است اما انتظار میرود هیوندای آیونیک ۹ با محدوده قیمت ۵۰ هزار دلار تا حدود ۸۰ هزار دلار عرضه شود. فروش این شاسی بلند برقی سهردیفه از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.
<دیجیاتو / منبع