شرکت فایزر تقریباً 120 میلیون دلار برای اپلیکیشنی که کرونا را از سرفه بیماری‌های تنفسی دیگر، تشخیص می‌دهد پرداخت می‌کند

شرکت فایزر تقریباً ۱۲۰ میلیون دلار برای اپلیکیشنی که کرونا را از سرفه بیماری‌های تنفسی دیگر، تشخیص می‌دهد پرداخت می‌کند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

شرکت فایزر، غول داروسازی، نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار هزینه کرده تا یک اپلیکیشن بخرد. این اپلیکیشن را یک شرکت استرالیایی کوچک توسعه داده و ادعا می‌کند که با تجزیه و تحلیل صدای سرفه، کووید-۱۹ را به دقت بالا تشخیص می‌دهد.

حدود یک دهه است که شرکت کوچک استرالیایی مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال ResApp روی ایجاد الگوریتمی کار می‌کند که می‌تواند بیماری‌های تنفسی را به سادگی با مطالعه صدای سرفه بیمار تشخیص دهد. در ابتدا این سیستم برای تشخیص عفونت ریه یا ذات‌الریه آموزش دیده بود، اما در سال ۲۰۱۹ محققان نشان دادند که این فناوری می‌تواند به طور مؤثر آسم، کروپ و برونشیولیت را تشخیص دهد.

هنگامی که همه‌گیری کرونا رخ داد، تیم به سرعت به سمت استفاده از تشخیص‌ COVID-19 در فناوری تشخیص سرفه خود رفت. در اوایل سال ۲۰۲۲، اولین داده‌های آزمایشی آزمایشی که الگوریتم COVID را آزمایش می‌کرد، نتایج بسیار خوبی را نشان داد.

این کارآزمایی نشان داد که این سیستم می‌تواند ۹۲ درصد موارد مثبت کووید را تنها از طریق صدای سرفه تشخیص دهد. این سیستم همچنین ۸۰ درصد ویژگی را ثبت کرد، به این معنی که از هر ۱۰ نفر که برچسب داشتن کووید به آنها می‌خورد، نها دو نفر نتایج مثبت کاذب داشتند، یعنی در واقع کووید نداشتند.

بلافاصله پس از اینکه ResApp این نتایج را فاش کرد، غول دارویی فایزر شروع به چرخش به سوی آنها کرد کرد و در ابتدا حدود ۶۵ میلیون دلار برای این فناوری ارائه کرد. اکنون، در یک اعلامیه رسمی خرید، فایزر قراردادی خرید ResApp به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار  را نهایی کرده است.

سخنگوی فایزر در بیانیه‌ای گفت که داده‌های اولیه دلگرم‌کننده است و این معامله ردپای شرکت را در حوزه سلامت دیجیتال گسترش می‌دهد.

این سخنگوی گفت که «ما مشتاقانه منتظر اصلاح بیشتر این الگوریتم و همکاری با تنظیم‌کننده‌ها در سراسر جهان هستیم تا این محصول مهم را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مصرف‌کنندگان برسانیم.»

تیم ResApp امیدوار است که خرید توسط فایزر به رشد فناوری و گسترش گسترده آن در نقاط دورأفتاده جهان کمک کند.

ابیراتنه -یکی از توسعه دهنده‌های این اپلیکیشن- گفت: «از همان ابتدا، من چشم‌انداز بزرگی برای توسعه فناوری‌های مقیاس‌پذیر و ارزان برای تشخیص بیماری‌های ریوی در سرتاسر جهان داشتم – نه تنها در مناطق دورافتاده جنوب صحرای آفریقا، بلکه حتی در شهر‌های توسعه‌یافته شهری مانند نیویورک و بریزبن. امیدوارم آن‌ها بتوانند بیماری‌های کشنده‌ای مانند ذات‌الریه را در جوامع بسیار دورافتاده در آفریقا و آسیا تشخیص دهند زیرا آن‌ها به بیمارستان‌های پیشرفته دسترسی ندارند.»

منبع: UQ

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =