قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول | موارد مصرف، طریقه مصرف و عوارض مترونیدازول

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌ها استفاده می‌شود و رشد باکتری‌ها و انگل‌های خاصی را متوقف می‌کند.

این آنتی بیوتیک فقط عفونت‌های باکتریایی و انگلی خاصی را درمان می‌کند. برای عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی،آنفولانزا ) کارایی ندارد. استفاده از هر آنتی بیوتیک در مواقعی که نیازی به آن نیست، می‌تواند باعث شود که برای عفونت‌های بعدی کارایی نداشته باشد.

مترونیدازول همچنین ممکن است همراه با سایر دارو‌ها برای درمان زخم معده /روده خاص ناشی از باکتری (H. pylori) استفاده شود.

از این دارو به‌تنهایی یا در کنار سایر آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری التهابی لگن، التهاب درون‌شامه قلب و عفونت واژن باکتریایی (واژینوز باکتریال) استفاده می‌شود.

مترونیدازول همچنین برای درمان بیماری انگلی ژیاردیاز، تریکومونیازیس، آمیبیاز موثر است. چنانچه ونکومایسین موجود نباشد، این دارو یکی از انتخاب‌ها برای درمان ملایم انتروکولیت با غشای کاذب است. این دارو به‌صورت خوراکی، پماد یا تزریقی وجود دارد.

مترونیدازول، پس از جذب توسط میکروارگانیسم ها احیا و به یک ترکیب سمی تبدیل می شود که با پیوند یافتن به DNA موجب توقف ساخت آن و مرگ سلول می شود. این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب می شود و در اغلب مایعات و ترشحات بدن منتشر می شود. غلظت سرمی دارو ۲-۱ ساعت پس از مصرف خوراکی به اوج خود می رسد.

نیمه عمر مترونیدازول در بزرگسالان ۱۲-۶ ساعت است که در صورت عیب کار کبد به ۲۹-۱۰ ساعت افزایش می یابد. دفع این دارو عمدتاً کلیوی است و تا ۱۵ در صد از دارو ممکن است از راه مدفوع دفع شود. ۲۰% از دارو بعد از مصرف واژینال به صورت سیستمیک جذب می شود.

مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود. ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

نحوه استفاده از مترونیدازول

این دارو را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی مصرف کنید. برای جلوگیری از ناراحتی معده، این دارو را با غذا یا یک لیوان پر آب یا شیر مصرف کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در زمان‌های مساوی مصرف کنید.

مصرف این دارو را تا پایان کامل مقدار تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود. اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات جانبی مترونیدازول 

سرگیجه،سردرد، ناراحتی معده،حالت تهوع،استفراغ، از دست دادن اشتها، اسهال،یبوست، یا طعم فلزی در دهان شما ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث تیره شدن رنگ ادرار شما شود. این امر بی‌ضرر است و با قطع دارو از بین می‌رود.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: علائم عفونت جدید (مانند گلودرد که از بین نمی‌رود، تب)، کبودی/خون‌ریزی آسان، درد معده / شکم،ادرار دردناک.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی فوراً به پزشک مراجعه کنید، از جمله: بی‌ثباتی، تشنج، تغییرات روانی/خلقتی (مانند گیجی)، مشکل در صحبت کردن، بی‌حسی/ سوزن سوزن شدن دست‌ها/پا‌ها، درد چشم، تغییرات ناگهانی بینایی، سردرد که شدید است یا از بین نمی‌رود، گردن سفت/درد دارد.

استفاده از این دارو برای دوره‌های طولانی یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی جدید شود. در صورت مشاهده لکه‌های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی،خارش / تورم (مخصوصاً در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فوراً به پزشک کمک کنید.

موارد احتیاط مصرف مترونیدازول

قبل از مصرف مترونیدازول، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سایر آنتی بیوتیک‌ها (مانند تینیدازول )؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد: بیماری کبد،بیماری کلیوی، برخی اختلالات خونی (تعداد کم سلول‌های خونی )، یک اختلال ژنتیکی نادر خاص ( سندرم کوکاین ).

در حین مصرف این دارو و حداقل تا ۳ روز پس از اتمام این دارو از مصرف نوشیدنی ‌های الکلی و محصولات حاوی پروپیلن گلیکول خودداری کنید زیرا ممکن است ناراحتی/ گرفتگی شدید معده،تهوع،استفراغ،سردرد و گرگرفتگی ایجاد شود.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا ( حشیش ) می‌تواند شما را بیشتر سرگیجه کند. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

مترونیدازول ممکن است باعث شود واکسن‌های باکتریایی زنده ( مانند واکسن تیفوئید ) به خوبی کار نکنند. قبل از انجام هر گونه ایمن سازی / واکسیناسیون به متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود بگویید که از مترونیدازول استفاده می‌کنید.

مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود. ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. قبل از شیردهی در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید. اگر درمان تک دوز برای شما تجویز شود، ممکن است پزشک به شما دستور دهد که شیردهی را برای مدت کوتاهی پس از دوز قطع کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی مترونیدازول

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو‌های شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله دارو‌های نسخه‌ای/غیر نسخه‌ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: محصولات حاوی الکل (مانند شربت‌های سرفه و سرماخوردگی، افترشیو)، محصولات حاوی پروپیلن گلیکول، محلول لوپیناویر/ ریتوناویر،لیتیوم.

اگر از دی سولفیرام نیز استفاده می‌کنید یا در ۲ هفته گذشته دی سولفیرام مصرف کرده‌اید، از مترونیدازول استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

-اگر برای عفونت خاصی ( تریکومونیازیس ) تحت درمان هستید، ممکن است تمام شرکای جنسی نیز برای جلوگیری از عفونت مجدد نیاز به درمان داشته باشند. در طول درمان، از رابطه جنسی خودداری کنید یا همیشه از کاندوم لاتکس یا پلی اورتان استفاده کنید.

-این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعداً برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

-اگر مدت طولانی‌تری از این دارو استفاده می‌کنید، آزمایشات آزمایشگاهی (مانند شمارش سلول‌های خونی ) ممکن است در حین مصرف این دارو انجام شود. تمام قرار‌های پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

دوز فراموش شده مترونیدازول 

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. دوز را دوبرابر نکنید تا جبران کنید.

نگهداری مترونیدازول 

در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. تمام دارو‌ها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

دارو‌ها را داخل توالت نریزید یا آن‌ها را در زهکشی نریزید مگر اینکه دستور داده شده باشد. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + سه =