شرکتهای خودروسازی به دلیل همگام شدن با نیازهای بازاریابی جدید، لوگوهای خود را پس از مدتی تغییر میدهند. اکنون نوبت به لوگو مزدا رسیده است تا نسبت به گذشته سادهتر شود. براساس آنچه رسانههای خودرویی بینالمللی نوشتهاند، لوگو مزدا از هر زمان دیگر بیجانتر و غمگینتر به نظر میرسد!
البته نشان جدید مزدا در مقایسه با نشان فعلی این شرکت تفاوت چندانی ندارد. این لوگو همان شکل فعلی را حفظ میکند. یک حرف “M” رو به پایین همچنان در مرکز یک نشان دایرهای قرار گرفته است. مزدا این طرح را برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ معرفی کرد و همچنان از آن استفاده میکند.
تغییر لوگو مزدا در واکنش به اقدامات رقبا
تصمیم مزدا برای تغییر نشان تجاری خود چندان عجیب نیست. رقبای این شرکت در ایالات متحده همچون بیامو، آئودی، بیوک و کادیلاک مشغول ظاهرسازی نشانهای خود بودهاند. به عنوان مثال نشان بیامو اکنون نسبت به گذشته صافتر و سادهتر شده است. مزدا نیز تصمیم دارد تا به تدریج وارد بازار خودروهای گرانقیمت و لوکس شود. لازمه ورود به چنین بخشی، داشتن یک نشان ساده و شیک است.
هنوز مشخص نیست که مزدا از نشان جدید خود چگونه استفاده خواهد کرد. ممکن است این لوگو نخست در خودروهای لوکس و گرانقیمت این خودرو مورد استفاده قرار گیرد که برای عرضه به بازار ایالاتمتحده در نظر گرفته شدهاند. گروهی دیگر از خبرنگاران حدس میزنند مزدا از لوگو جدید خود برای خودروهای برقیاش استفاده خواهد کرد. خودروهای برقی مزدا طی سرمایهگذاری مشترک این شرکت با خودروسازان چینی نظیر چانگان توسعه مییابند و در بازار این کشور عرضه خواهند شد. مدل مفهومی شاسیبلند مزدا آراتا که در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴ رونمایی شد، از این طرح لوگو استفاده میکرد.
تغییرات لوگو مزدا از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون را در تصویر بالا میتوانید مشاهده کنید. برخی از این لوگوها برای مصرفکنندگان ایرانی آشنا هستند. به عنوان مثال وانت مزدا B2000 و B1600 که متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی بودند، از طرح کلمه مزدا استفاده میکردند. این طرح بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۱ مورد استفاده قرار داشت.
<دیجیاتو / منبع