مجوز واردات اتوبوس بین‌شهری کارکرده صادر شد

هیئت‌دولت در جدیدترین مصوبه‌اش، مجوز واردات اتوبوس کارکرده بین‌شهری با عمر کمتر از پنج سال را صادر کرد. براساس مصوبه هیئت‌دولت، بخش خصوصی می‌تواند سفارش ۲ هزار دستگاه اتوبوس کارکرده بین‌شهری با عمر کمتر از پنج سال را ثبت‌ کند. سود بازرگانی درنظرگرفته‌شده برای واردات اتوبوس‌های کارکرده پنج درصد اعلام شده است. توسعه حمل‌ونقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافرین اربعین حسینی ازجمله دلایل تصویب این مجوز اعلام شده‌اند.

تصویب مجوز واردات اتوبوس کارکرده بین‌شهری پس از ایجاد وضعیت نامناسب در سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور انجام می‌شود. تیرماه سال گذشته، «احمدرضا عامری»، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری به خبرگزاری ایسنا گفت تعداد اتوبوس‌های فعال کشور نصف شده است. سال ۱۴۰۰، ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بین‌شهری فعال در کشور حضور داشت که این تعداد سال ۱۴۰۲ به ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کاهش یافت؛ بنابراین حتی ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز نمی‌تواند مشکل کمبود خودرو در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را کامل برطرف کند.

واردات اتوبوس کارکرده، راه‌حلی کوتاه‌مدت برای مشکلی بزرگ

طی دو دهه گذشته، شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس بین‌شهری در کشور به ورطه ورشکستگی کشیده شده‌اند یا سطح تولیداتششان به‌شدت سقوط کرد. نتیجه چنین وضعیتی افزایش چشمگیر قیمت اتوبوس در بازار بود. رانندگان و مالکان اتوبوس‌های بین‌شهری نیز از نوسازی اتوبوس‌های خود ناتوان شدند. امروزه اگر به ترمینال‌های مسافربری کشور بروید، انبوهی از اتوبوس‌های قدیمی‌ تولید دهه ۱۳۸۰ را می‌بینید که به‌دلیل نبود خودرو مجدد وارد چرخه سرویس‌دهی شده‌اند.

به صدا درآمدن زنگ خطر در حوزه حمل‌ونقل باعث شد از سال گذشته تلاش‌هایی پیرامون نوسازی ناوگان حمل مسافر در کشور انجام شود که نخستین گام آزادسازی واردات اتوبوس کارکرده به کشور بود. در گامی دیگر، ایران‌خودرو دیزل و سروش دیزل تصمیم گرفتند دو محصول داخلی را روانه بازار کنند. اخیراً شرکت زامیاد (زیرمجموعه سایپا) نیز اتوبوسی را برای عرضه به بازار معرفی کرده است.

<دیجیاتو / منبع

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =