لوگوی دیجیاتو

مصرف ۳ میلیارد گیگابایتی اینترنت همراه

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره بهار ۱۴۰۱ نشان از افزایش اندک مشترکین اینترنت همراه نسبت به سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ دارد؛ همچنین میزان مصرف اینترنت همراه از ۳.۳ میلیارد گیگابایت عبور کرده است.

نکته قابل تامل دیگر روند کند عرضه فیبر نوری است، در مقایسه با زمستان سال گذشته تنها ۴ هزار مشترک به تعداد مشترکین فیبر نوری افزوده شده است؛ رقمی که با توجه به تلاش وزارت ارتباطات برای توسعه فیبر نوری تا حدودی ناامید کننده به نظر می‌رسد.

رگولاتوری در این گزارش آمار جدیدی ارایه کرده و به میزان مصرف اینترنت همراه در گزارش خود اشاره کرده است. آمارهایی که البته به نظر می‌رسد از نظر اپراتورها آنچنان دقیق نیست.

با وجود اینکه واحدی برای این ارقام ذکر نشده اما براساس آمارهایی که پیش از این از سوی اپراتورهای موبایل اعلام شده به نظر می‌رسد براساس ترابایت است؛ در نتیجه مصرف اینترنت اپراتورهای همراه در بهار ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیون و ۳۶۴هزار ترابایت معادل ۳.۳ میلیارد گیگابایت بوده است که همراه اول و ایرانسل سهم ۹۳ درصدی از آن دارند. در این آمار ایرانسل بیشترین سهم را در حجم اینترنتی مصرف کاربران دارد.

آن طور که در گزارش رگولاتوری آمده است، کل مشترکین اینترنت ۳Gو ۴G ایرانسل حدود ۴۱ میلیون و ۵۹۳ هزار مشترک بوده و این رقم برای همراه اول حدود ۵۱ میلیون و ۹۰۸هزار مشترک است. رایتل نیز بیش از ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار مشترک اینترنت داشته است.

اما وضعیت اینترنت ثابت چگونه است؟ جدول منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد تعداد مشترکین اینترنت ثابت نسبت به زمستان ۱۴۰۰ کاهش اندکی را تجربه کرده و ۱۱ میلیون و ۳۳هزار مشترک رسیده است.

نکته قابل تامل نیز تعداد مشترکین فیبر نوری است که طی سه ماه گذشته تنها ۴ هزار مشترک به آن اضافه شده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات بارها بر نهضت فیبر نوری در کشور تایید کرده اما به نظر می‌رسد همچنان کمتر کسی امکان دسترسی به این سرویس را دارد.

این گزارش در زمینه مشترکان FTTH نشان می‌دهد مخابرات بیش از ۲۰۷ هزار مشترک سرویس FTTH‌ در کشور دارد در حالی که ۱۷ شرکت FCP در مجموع ۵۲۹ مشترک دارند. شاید این انحصار پیش آمده دلیلی بر عدم رشد تعداد مشترکین اینترنت فیبر نوری باشد، گرچه وزارت ارتباطات این فرصت را در اختیار تمامی شرکت‌های علاقمند برای توسعه فیبر نوری قرار داده است.

گفتنی است همچنان مشترکان اینترنت ثابت بیشتر از سرویس‌های ADSL و VDSL استفاده کرده که ۵ میلیون آن‌ها مشترک مخابرات و ۳ میلیون نیز مشترک سایر FCPها هستند.

تعداد اشتراک‌های ارتباطات ثابت به تفکیک سرعت تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد سرعت ۲ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه بیشترین مشترک را دارد. این البته بدان معنا نیست که سرویس‌هایی با این سرعت از طرفداران بیشتری برخوردار هستند بلکه احتمالا علت آن عدم امکان استفاده از سرویس‌های پرسرعت‌تر بنا به دلایل نبود زیرساخت باشد.

رشد ضریب نفوذ تلفن همراه همچنان ادامه دارد

آمارهای رگولاتوری در بخش تلفن همراه خبر از عبور ضریب نفوذ موبایل در کشور از ۱۶۷ درصد می‌دهد؛ اگرچه روند رشد آن ادامه دارد اما کند شده است.

همچنان همراه اول با ۷۵ میلیون و ۴۳۷هزار مورد، بیشترین خط فعال را داشته و پس از آن ایرانسل با ۶۰ میلیون و ۷۲۵هزار خط فعال و رایتل با ۵ میلیون و ۲۸۱هزار خط فعال در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اما از نظر میزان رشد خطوط فعال نسبت به زمستان ۱۴۰۰، همراه اول با رشدی ۱.۲درصدی بالاتر از دو اپراتور دیگر قرار گرفته است.

طبق آمارها نیز تعداد سایت‌های فعال ۴G و ۳G هر سه اپراتور نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است. رتبه‌بندی اپراتورها از حیث درصد پوشش جمعیتی ۴G نشان می‌دهد همراه اول با ۸۱ درصد در صدر ایستاده و ایرانسل با ۶۱ در رتبه‌ دوم قرار دارد. این آمار برای رایتل ذکر نشده است.

جالب است بدانید مشترکین همراه اول حدود ۶۹ میلیارد پیامک، مشترکین ایرانسل حدود ۷ میلیارد و رایتل حدود ۶۰۹ میلیون پیامک در سه ماه ابتدای سال ارسال کرده‌اند.

آخرین وضعیت تلفن ثابت در کشور

در بخش انتهایی گزارش رگولاتوری به بررسی وضعیت ارتباطات ثابت طی بهار ۱۴۰۱ می‌پردازیم. ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور حدود ۳۴.۶۴ درصد گزارش شده که نسبت به سه ماهه آخر ۱۴۰۰ کاهش اندکی را تجربه می‌کند.

حدود ۲۹ میلیون و ۳۴۳هزار مشترک فعال تلفن ثابت در کشور هستند که نزدیک به ۹۹ درصد آن‌ها از مخابرات خط دریافت کرده‌اند.

جالب است بدانید تعداد تلفن همگانی در کشور چیزی حدود ۸۳هزار مورد ذکر شده که نسبت به دوره قبل کاهش یافته است.

آخرین گزارش رگولاتوری از وضعیت ارتباطات را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =