مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3 (Redmi Note 10 Pro vs. POCO F3)

مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ (Redmi Note 10 Pro vs. POCO F3)

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از تکراتو

مقایسه دو گوشی میان رده جذاب می تواند کمک زیادی به کاربران سردرگم کند. در این نوشتار به مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ می پردازیم.

از جمله بهترین و برترین گوشی‌های مقرون به صرفه که از امکانات خوبی هم برخوردار است، ردمی نوت ۱۰ پرو است. پوکو نیز دارای اسمارت فون‌های جذاب و با کیفیتی است. در ادامه قصد داریم به مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ بپردازیم.

اصولا گوشی‌های هوشمند پوکو بیشتر به درد گیمینگ می‌خورند زیرا مجهز به برترین سخت افزارهای کوالکام‌اند. همان‌طور که در مقالات قبلی نیز گفته‌ایم، گر چه شیائومی زیرمجموعه بلک شارک را برای عرضه گوشی‌های گیمینگ دارد اما به نظر می‌رسد پوکو قیمت‌های اقتصادی‌تری دارد.

ردمی نیز معتقد و علاقه‌مند به رعایت تعادل در تمام قسمت‌ها است. بر خلاف پوکو که بیشتر روی سخت افزار و سری تراشه خود تمرکز می‌کند، ردمی نوت تلاش می‌کند تا گوشی هوشمندی ارائه نماید که هم در قسمت دوربین، هم در باتری و نمایشگر حداقل حرفی برای گفتن داشته باشد.

در این نوشتار تلاش خواهیم کرد به مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ بپردازیم و ببینیم که کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارند و هر کدام برای کدام دسته از کاربران مفیدتر است. در ادامه نوشتار با تکراتو همراه ما باشید.

مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

همان‌طور که گفتیم مقایسه این دو گوشی می‌تواند مخاطبان را در انتخاب یکی از این دو اسمارت فون راهنما باشد. اصولا اگر طرفدار گوشی‌هایی هستید که دارای سخت افزار قدرتمند و نرخ نوسازی بالا و باتری خوب هستند باید سراغ برند پوکو بروید.

اگر ترجیح می‌دهید دوربین و نمایشگر خوبی نصیبتان شود، باید سراغ برند ردمی بروید. ردمی نوت ۱۰ پرو با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی از آن اسمارت فون‌هایی است که می‌تواند شما را در بخش دوربین راضی کند. همچنین نمایشگر آمولد این گوشی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی آن جذاب به نظر می‌رسد.

پیش‌تر درباره هر دو گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو و پوکو اف ۳ مقاله‌ای جداگانه نوشته‌ایم که می‌توانید آن‌ها را به صورت دقیق‌تر بخوانید. اما مقایسه این دو گوشی را نیز می‌توانید اکنون مطالعه کنید. با مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ همراه ما باشید.

طراحی

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ / مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

از طراحی ردمی نوت ۱۰ پرو شروع می‌کنیم. شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو دارای ابعادی ۱۶۴ در ۷۶.۵ در ۸.۱ میلی‌متر است که ضخامت آن از پوکو اف ۳ کمی بیشتر است. صفحه نمایش این گوشی ۶.۶۷ اینچ است (دقیقا به اندازه نمایشگر پوکو اف ۳) و به نظر می‌رسد با ابعاد مذکور و نمایشگر نسبتا بزرگ چندان خوش دست نیست.

وزن این گوشی ۱۹۳ گرم است و همین امر باعث شده که خوش دستی آن کمی زیر سوال برود. البته در خصوص وزن گوشی، پوکو اف ۳ نیز ۱۹۶ گرم است و عملاً تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

در پنل پشتی این دو گوشی لایه‌ای از شیشه گوریلا گلس ۵ وظیفه محافظت از گوشی‌ها را بر عهده دارد. ردمی نوت ۱۰ پرو در سه رنگ آبی، برنز و خاکستری عرضه و روانه بازار شده است.

این در حالی است که رنگ بندی پوکو اف ۳ سفید، مشکی و آبی است. رنگ آبی و برنزیِ ردمی نوت حالت مات گونه دارد اما رنگ خاکستری آن براق است. رنگ خاکستری ردمی نوت ۱۰ پرو براق است و همچنان باعث می شود که آثار انگشت و لکه و چربی روی پنل پشتی دیده شود.

مجموعه دوربین‌های ردمی نوت ۱۰ پرو در پنل پشتی و درون کادری مستطیل شکل با لبه‌های گرد تعبیه شده‌اند. ماژول‌ها به راحتی از کادر بیرون زده و دارای برجستگی زیادی هستند که ممکن است روی سطوح صاف به راحتی لق بخورد.

یکی از تلاش‌های قابل ستایش شیائومی برای القای حس خوب به کاربران، طراحی خاص آن است. سازندگان چینی این گوشی تلاش کرده‌اند تا به خصوص در رنگ خاکستری حس فلزی بودن را به کاربران منتقل کنند و در این خصوص موفق هم شده‌اند.

گرچه ردمی نوت ۱۰ پرو بدنه‌ای شیشه‌ای دارد و ابعاد آن بزرگ است اما زمانی که با آن کار می‌کنید، به راحتی از دست سُر نمی‌خورد. و اما بالاخره به قاب یا پنل جلویی می‌رسیم. جایی که با نمایشگر این گوشی سر و کار داریم.

صفحه نمایش ردمی نوت ۱۰ پرو با ۶.۶۷ اینچ و حاشیه‌های باریک در قاب جلویی مشاهده می‌شود. برای محافظت از این صفحه نمایش مانند پنل پشتی از شیشه گوریلا گلس ۵ استفاده شده است. در بخش مرکزی این گوشی نیز شاهد قرارگیری دوربین سلفی هستیم.

بیشتر بخوانید:

مقایسه وان پلاس ۹ پرو با گلکسی اس ۲۱ اولترا

مقایسه وان پلاس ۹ پرو با شیائومی می ۱۱ اولترا

فریم‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو پلاستیکی است و در نگاه اول می‌فهمیم که جنس فریم با جنس پنل پشتی متفاوت است. در فریم سمت راست شاهد حضور کلید پاور و کلیدهای کنترل صدا هستیم که سنسور اثر انگشت نیز با کلید پاور ادغام شده است.

در فریم سمت چپ نیز اسلات کارت حافظه و و سیمکارت قرار دارند. ردمی نوت ۱۰ پرو دارای جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است که به همراه ماژول IR Blaster و یکی از اسپیکرها در لبه بالایی نمایشگر قرار دارند.

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
مشخصات Redmi Note 10 Pro و Poco F3 / مشخصات Redmi Note 10 Pro و Poco F3

در خصوص رنگ بندی گوشی پوکو اف ۳ باید بگوییم که نام های تجاری این رنگ‌ها سیاهی شب، سفید قطب شمال و آبی اقیانوس عمیق است که نباید چندان در رنگ آن تاثیر داشته باشد. طراحی این گوشی در مقایسه با هم نسلی‌هایش بهینه و کارآمد است. شاید طراحی این گوشی از پرچمدارانی همچون می ۱۱ الهام گرفته شده است.

در ردمی نوت ۱۰ پرو دیدیم که ماژول‌های دوربین برجستگی بیش از حدی داشتند و جلوه ناخوشایندی را به وجود آورده بود و البته روی سطوح صاف نیز لق می‌خوردند اما در پوکو اف ۳ شاهد برجستگی کمی هستیم. در پنل پشتی شاید تنها نکته منفی همان لوگوی پوکو باشد که قدری آزاردهنده است.

ردمی نوت ۱۰ پرو پوکو اف ۳
ابعاد ۱۶۴ در ۷۶.۵ در ۸.۱ میلی‌متر ۱۶۳.۷ در ۷۶.۴ در ۷.۸ میلی‌متر
وزن ۱۹۳ گرم ۱۹۶ گرم
صدای استریو دارد دارد

مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

پنل پشتی پوکو را شیشه گوریلا گلس محافظت می‌کند و طبق ادعای شرکت سازنده آن گوشی مجهز به این شیشه از فاصله ۱.۲ متری هم دچار مشکل نمی‌شود. از ما می‌شنوید برای هر دو گوشی ردمی و پوکو ارزش قائل شوید و همان ابتدای کار قاب محافظ بخرید.

شیشه گوریلا گلس پوکو در پنل پشتی، حالت مات دارد و باعث می‌شود هنگام در دست داشتن گوشی حس خوبی داشته باشید و همچنین چربی و اثر انگشتتان را به سادگی نشان ندهد.

همان طور که گفتیم صفحه نمایش پوکو اف ۳ ۶.۶۷ اینچ و مانند ردمی نوت ۱۰ پرو است. لبه‌های کنار نمایشگر باریک است و خود صفحه نمایش حدود ۸۶ درصد از فضای جلویی را پوشش می‌دهد. (مانند ردمی که ۸۵.۶ درصد را می پوشاند) همان گوریلا گلس ۵ در قاب جلویی هم به کار رفته است و بالای صفحه نیز دوربین سلفی دیده می‌شود.

جنس بدنه پوکو اف ۳ پلاستیکی است که در میان سایر میان‌رده‌ها از متریال بسیار با کیفیتی درست شده است و البته رقیب ردمی آن دارای بدنه‌ای شیشه‌ای است که حس و حال پرچمدارگونه به کاربران می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه شیائومی ردمی نوت ۱۰ با گلکسی A71

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با شیائومی می ۱۱ اولترا

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ / مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

فریم سمت چپ جایگاه هیچ دکمه یا درگاهی نیست و در فریم سمت راست نیز شاهد تعبیه پاور و کنترل صدا هستیم. کلید پاور همزمان حسگر اثر انگشت هم است و روشن و خاموش شدن آن می‌تواند یک مشکل دائمی به حساب آید. (البته اکثر گوشی‌های شیائومی همین مشکل را دارند)

خوشبختانه سنسور اثر انگشتِ پوکو اف ۳ مشکلی در سرعت و دقت ندارد و قفل گوشی را در کسری از ثانیه باز می‌کند. لبه بالایی نمایشگر جایی است که مادون قرمز و میکروفون و بلندگوی دوم قرار گرفته‌اند.

مادون قرمز به کاربر این امکان را می‌دهد که از گوشی شیائومی پوکو اف ۳ به عنوان کنترل از راه دور در بسیاری از وسایل استفاده کند. عملکرد این قابلیت هم خوب ارزیابی می‌شود ولی برای مسافت‌های کوتاه مناسب خواهد بود.

روی لبه پایینی با درگاه سیمکارت و پورت تایپ C مواجه می‌شویم که البته اسلات سیمکارت از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. متاسفانه در کنار فقدان کارت حافظه باید به نبود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم اشاره کنیم که نسبت به رقیب خود، ردمی نوت ۱۰ پرو یک نکته منفی به حساب می‌آید.

در این سری از گوشی چراغ ال ای دی برای نمایش اعلانات نخواهیم داشت ولی در عوض با ویژگی جذاب صفحه نمایش همیشه روشن می‌توانید تمامی پیغام‌ها و تماس‌های از دست رفته‌تان را مشاهده کنید و فقط کافی است که صفحه نمایش را لمس کنید.

متاسفانه پوکو اف ۳ مجهز به گواهی مقاومت IP5X نیست در حالی که سازندگان ردمی نوت ۱۰ پرو به وجود گواهی IP53 در این گوشی اشاره کرده‌اند. این قابلیت باعث می‌شود در گوشی شما در برابر گرد و غبار و قطرات آب مقاوم بماند.

نمایشگر

صفحه نمایش ردمی نوت ۱۰ پرو و پوکو، ۶.۶۷ اینچ و نوع پنل های این دو اسمارت فون آمولد است. کیفیت تصویری که این گوشی‌ها ارائه می‌دهند، ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ است و میزان تراکم پیکسلی در هر اینچ ۳۹۵ خواهد بود. (اکثر میان‌رده‌ها در همین محدوده قرار دارند) علاوه بر اینها ردمی نوت ۱۰ پرو از قابلیت اچ دی آر ۱۰ بهره می‌برد که پوکو نیز از آن برخوردار است.

طبق ادعای چینی‌ها ردمی نوت حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیتی را ارائه می‌کند و فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد. همان‌طور که در ابتدای این نوشتار گفتیم، ردمی نوت ۱۰ پرو مجهز به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است و نرخ حساسیت لمسی آن ۲۴۰ هرتز است.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی برای عکاسی در بازار ایران

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
ردمی نوت ۱۰ پرو بهتر است یا پوکو اف ۳ / مشخصات Redmi Note 10 Pro و Poco F3

از طرفی پوکو اف ۳ نیز روشنایی متوسط ۹۰۰ نیتی دارد که تا حداکثر ۱۳۰۰ نیت هم خواهد رسید. نرخ نوسازی تصویر این گوشی نیز ۱۲۰ هرتزی است و نرخ حساسیت لمسی آن ۳۶۰ هرتز است که همین نکته میزان پاسخ دهی را نسبت به ردمی بالا می‌برد.

نتایج نهایی و به دست آمده از ردمی نوت ۱۰ پرو نشان می‌دهد که ادعای شیائومی در خصوص روشنایی ۱۲۰۰ نیتی تقریبا درست است و همچنین در حالت کم نور هم عملکرد خوبی دارد. بنابراین اگر زیر نور آفتاب با ردمی نوت ۱۰ پرو کار می‌کنید، روشنایی به راحتی پاسخگوی نیاز شماست و در تاریکی نیز چشم شما را آزار نخواهد داد.

در پایان بحث نمایشگر بد نیست از کیفیت اسپیکرهای استریوی این گوشی صحبت کنیم. شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو مجهز به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است که در کنار اسپیکرهای استریو تعبیه شده است. حجم صدای این اسپیکر خوب ارزیابی شده است.

همان‌طور که گفتیم در پوکو اف ۳ خوشبختانه قابلیت اچ دی آر ۱۰ وجود دارد و پوکو برای رفع مشکلات قبلی اف ۲ پرو، نرخ تازه سازی را افزایش داده است. پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نیز نرخ حساسیت لمسی ۳۶۰ هرتز، پوکو اف ۳ را از محبوب‌ترین میان رده‌های بازار می‌کند.

از دیگر جذابیت‌های این نرخ تازه سازی، متغیر بودن آن است و اگر می‌خواهید نرخ ۱۲۰ هرتز تمام باتری گوشی هوشمندتان را هدر ندهد، می‌توانید آن را روی ۶۰ هرتز قرار دهید. سازندگان چینیِ پوکو مدعی‌اند که این گوشی نسبت به نسل قبل سه برابر روشنایی صفحه خواهد داشت.

ردمی نوت ۱۰ پرو پوکو اف ۳
نوع نمایشگر AMOLED AMOLED
سایز ۶.۶۷ اینچ ۶.۶۷ اینچ
کیفیت تصویر ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰
تراکم پیکسلی ۳۹۵ در هر اینچ ۳۹۵ در هر اینچ

مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در پردازش‌های تصویر از دیگر امکانات جالب گوشی شیائومی پوکو اف ۳ است و می‌توانید در دو جا از آن استفاده کنید. یکی جایی که قصد دارید محتوای تصویری‌تان را به محتوای اچ دی آر تبدیل کنید و دیگری زمانی است که می‌خواهید نرخ فریم ویدئوها را افزایش دهید.

در مورد اول هوش مصنوعی بخش‌های تاریکِ تصویر را روشن و بخش‌های روشن را نسبتا کم نور می‌کند و در مورد دوم هم نرخ را متناسب ۱۲۰ هرتز معین می‌کند تا ویدئوها برایتان روان‌تر شوند.

دو مورد مذکور خوشبختانه بای دیفالت غیرفعال‌اند و می توانید متناسب با نیازتان آن را فعال کنید. گاهی ممکن است اعمال دو روش بالا کیفیت تصویر و ویدئوهایتان را به شدت غیرمصنوعی و بهم ریخته کند و اصلا به همین علت است که پوکو آن را غیرفعال نموده است.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های گیمینگ شیائومی که هر گیمری باید بشناسد

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
مشخصات Redmi Note 10 Pro و Poco F3 / مشخصات Redmi Note 10 Pro و Poco F3

در قسمت تنظیمات این گوشی شاهد چهار پروفایل خودکار، اصلی، اشباع شده و پیشرفته هستیم و در این قسمت، از پروفایل پیشرفته به علت عدم کاربرد زیاد صرف نظر می‌کنیم. اما در حالت خودکار می‌بینیم که فضای DCI-P3 مانند ردمی نوت ۱۰ پرو کاملاً پوشش داده می‌شود.

دمای رنگ‌ها تمایل شدیدی به سردی دارند. عملکرد پروفایل اشباع رنگ هم مانند پروفایل خودکار است. پروفایل اصلی بهترین نوع است و در کنار پوشش دهی کامل فضای اس آر جی بی، دقت رنگ بسیاری دارد و دمای رنگ‌ها نیز در آن به تعادل خوبی رسیده‌اند.

البته میزان روشنایی در این حالت کاهش می‌یابد و احتمالا علت آن دقت رنگ زیادی است که دارد. دو بلندگوی بالا و پایین نمایشگر صدای استریوی خوبی تولید می کنند و قادر هستند تا یک اتاق کوچک را پوشش دهند.

دوربین

در ادامه مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ دوربین این دو اسمارت فون را بررسی می‌کنیم. ترکیب دوربین‌های این گوشی هیچ تفاوتی با سایر میان‌رده‌ها ندارد و صرفاً در مگاپیکسل‌ها شاهد تفاوت‌های شاید گول زننده هستیم.

دوربین اصلی ردمی نوت ۱۰ پرو دارای یک لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی است که پیش از این در میان‌رده‌ها سابقه نداشته است و نمونه آن پوکو اف ۳ است که از لنزی ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

در کنار دوربین عریض باید از ترکیب همیشگی یک میان‌رده، یعنی دوربین فوق عریض، ماکرو و عمق‌سنج صحبت کنیم. مگاپیکسل این دوربین‌ها به ترتیب ۸، ۵ و ۲ مگاپیکسل است. همچنین این اسمارت‌فون اقتصادی از یک لنز سلفی ۱۶ مگاپیکسلی برخوردار است.

به لحاظ رابط کاربری با همان نمونه‌ای مواجه هستیم که پیش از این در سایر گوشی‌های میان‌رده شیائومی دیده بودیم. برای دسترسی به امکانات این دوربین می‌توانید از طریق نوار پایین صفحه اقدام کنید. همچنین در کنار این این نوار شاهد حضور دکمه سوئیچ میان دوربین اصلی و سلفی هستیم.

در نوار بالایی نیز می‌توانید به آپشن‌هایی مانند هوش مصنوعی، اچ دی آر، فلش، گوگل لنز و منوی همبرگری دسترسی داشته باشید. دوربین عریض ردمی نوت ۱۰ پرو ۱۰۸ مگاپیکسلی است و گشودگی دیافراگم ۱.۹ دارد.

در این لنز خبری از لرزشگیر اپتیکال نیست و ردمی نوت ۱۰ گر چه مانند دوربین می ۱۱i 108 مگاپیکسل است اما همچون او عملکرد قابل قبولی ندارد. در این لنز عریض از فیلتر رنگی نوناسل استفاده شده است. این فیلتر می‌تواند یک رنگ را با ۹ پیکسل مجاور ثبت کند.

بیشتر بخوانید: ارزان ترین گوشی های ۵G برای بودجه‌های کم

شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو برای ثبت تصاویر فوق عریض از از سنسوری ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد که این حسگر گشودگی دیافراگم ۲.۲ دارد. میدان دید این لنز نیز ۱۱۸ درجه است. در خصوص قابلیت اچ دی آر شاهد عملکرد موفقیت آمیزی از ردمی نوت ۱۰ پرو نیستیم.

دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی این گوشی در برخورد با سوژه‌هایی پر جزئیات بیشتر مانند شاخ و برگ درختان عملکرد ضعیفی دارد و موجب سافت شدن تصاویر می‌شود. اما اگر بخواهیم به نسبت برچسب قیمتی بگوییم، عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی رضایت بخش هستند.

دوربین فوق عریض اما در زمینه جزئیات و دامنه داینامیکی بهتر از دوربین عریض عمل می‌کند. دوربین اصلی رنگ‌هایی تولید می‌کند که نزدیک به واقعیت هستند در حالی که در این بخش دوربین فوق عریض رنگ‌های غلیظ تری تولید می‌نماید.

ثبت تصاویر در تاریکی از جمله نقاط ضعف ردمی نوت ۱۰ پرو است و تصاویری که در محیط‌های کم نور ثبت می‌شوند دارای نویز زیاد و جزئیات کمی هستند. دوربین فوق عریض نیز تصاویری به شدت تاریک و با نویز بالا ثبت می‌کند.

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
ردمی نوت ۱۰ پرو بخریم یا پوکو اف ۳ / ردمی نوت ۱۰ پرو بخریم یا پوکو اف ۳

حالت شب صرفاً در دوربین اصلی قرار دارد و در صورت فعال کردن آن، کمی تصاویر بهبود می‌یابند و جزئیات از دست رفته بر می‌گردند. در خصوص عکس‌های سلفی و پرتره خبرهای خوبی نداریم. گستره داینامیکی این تصاویر محدود است و بوکه سازی تصاویر نیز ناکارآمد است.

خوشبختانه با شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو می‌توانید تصاویر ماکرو را با لنزی ۵ مگاپیکسلی و با فوکوس خودکار تشخیص فاز ثبت کنید. ۳ تا ۱۰ سانتی‌متری سوژه مورد نظرتان بهترین حالت برای عکاسی ماکرو است و تصاویر خوبی هم ثبت خواهند شد. اما متاسفانه در این لنز خبری از فوکوس خودکار نیست.

سازندگان چینی پوکو اف ۳ همیشه برای جبران هزینه‌های یک بخش، از سر و ته سایر بخش‌ها می‌زنند. این بار اما دورین پوکو قربانی زیاده خواهی‌های چینی‌ها شده است. ترکیب ماژول‌های پوکو اف ۳ شامل دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی است.

نوع دوربین ردمی نوت ۱۰ پرو پوکو اف ۳
دوربین عریض ۱۰۸ مگاپیکسل ۴۸ مگاپیکسل
دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسل ۸ مگاپیکسل
دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسل ۵ مگاپیکسل
دوربین عمق سنج ۲ مگاپیکسل ندارد
دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل

مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

تا اینجا جز دوربین عریض ۴۸ مگاپیکسلی، لنز فوق عریض و ماکرو مانند ردمی نوت ۱۰ پرو است. همچنین پوکو اف ۳ مجهز به لنز عمق سنج نیست ولی لنز ماکروی آن بر خلاف ردمی نوت دارای فوکوس خودکار است که کار عکاسی را راحت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های سری Mi شیائومی

سنسور ۴۸ مگاپیکسلی این دستگاه را سونی ساخته است و با گشودگی دیافراگم ۱.۸ و فوکوس خودکار تشخیص فاز عرضه شده است. مانند سایر هم رده‌ها از فیلتر رنگی Quad Bayer بهره می‌برد و با تجمیع داده‌های چهار پیکسل مجاور، عکسی ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

در قسمت دوربین فوق عریض شاهد وجود لنزی ۸ مگاپیکسلی هستیم که دارای گشودگی دیافراگم ۲.۲ است. میدان دید این دوربین ۱۲۰ درجه است و خبری از لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار نیست.

دوربین عریض پوکو قادر است تا ویدئوهایی با کیفیت ۴K با نرخ ۳۰ فریم ضبط کند یا این عدد را با کیفیت فول اچ دی به ۶۰ فریم برساند اما به مدد دوربین اولترا واید خود صرفا می تواند ویدئوهای فول اچ دی با نرخ ۳۰ را در اختیار کاربر بگذارد.

جزئیات در دوربین عریض در مقایسه با فوق عریض بهتر هستند اما در هر دو حالت می‌بینیم که نرم افزار دوربین در جزئیات پیچیده‌ای مانند شاخ و برگ درختان سراغ شارپ می‌رود و جزئیاتی تصنعی می سازد.

در کنار اینها مقداری نویز نیز در تصاویر به چشم می‌خورد. دامنه داینامیکی دوربین عریض بیشتر از فوق عریض است و با این وجود باز هم نسبت به سایر رقبا مانند ردمی نوت ۱۰ پرو کمتر است.

لنز عریض گوشی شیائومی پوکو اف ۳ رنگ‌های اشباع‌تری را در قیاس با دوربین فوق عریض به نمایش می‌گذارد. البته این بدان معنا نیست که لنز عریض تصاویر واقعی در اختیار شما می‌گذارد بلکه بدین معنا است که عکس‌ها را برای اشتراک گذاری قابل تحمل می‌کند.

تراشه قدرتمند پوکو F3 باعث می‌شود ثبت تصاویر در تاریکی شب عملکرد بهتری داشته باشد. دوربین عریض هنگام ثبت عکس در شب کمی با تاخیر عمل می‌کند ولی در کل نوردهی مناسبی را به ارمغان می‌آورد.

حالت عکاسی در شب روی دوربین فوق عریضِ پوکو هم وجود دارد و ثبت این تصاویر با روشنایی خوبی صورت می‌گیرد. البته چون در این حالت نویز عکس ها کم می‌شود، نتیجتاً شاهد سافت شدن تصاویر هستیم.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های سری S سامسونگ

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ / مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

اما به دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکروی پوکو اف ۳ می‌رسیم. همان طور که بالاتر گفتیم، نسبت کانونی این لنز ۲.۴ و تنگ‌تر است و خبر خوب این است که در این دوربین شاهد به کارگیری فوکوس خودکار هستیم و این امکان ثبت تصاویر با جزئیات را از فاصله ۳ تا ۷ سانتی‌متری ممکن می‌سازد.

در بالای نمایشگر باید دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی دیده شود. گشودگی دیافراگم این لنز ۲.۵ است و سنسور آن ساخته کمپانی سونی است. دوربین سلفی نیز همچون دوربین عریض از قابلیت Quad Bayer برخوردار است اما عکس‌ها را با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسلی ثبت می‌کند.

همه چیز در در دوربین سلفی پوکو اف ۳ خوب به نظر می‌رسد. تنها مشکل شارپ بیش از حد تصاویر است. این دوربین عکاسی پرتره را هم در اختیار کاربر می‌گذارد اما کار بوکه کردن چنگی به دل نمی‌زند.

همان‌طور که می‌بینیم پوکو اف ۳ دوربین عمق سنجی ارائه نکرده است اما با این حال می‌توانید با آن به عکاسی پرتره بپردازید. این کار با نرم افزار دوربین صورت می‌گیرد اما طبیعتا عملکرد جالبی را شاهد نیستیم چرا که در مقایسه با ردمی نوت ۱۰ پرو ضعیف تر برخورد می‌کند.

سخت افزار

در ادامه مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ به سخت افزار و قلب تپنده دو اسمارت فون می‌رسیم. شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو مجهز به تراشه میان‌رده اسنپدراگون ۷۳۲ جی است. لیتوگرافی این چیپست ۸ نانومتری است و به مثابه قلب تپنده ردمی نوت ۱۰ پرو وظایف سبک و سنگین آن را بر عهده دارد. این تراشه متشکل از ۸ هسته پردازشی است که مرکب از ۲ هسته ۲.۳ گیگاهرتزی و و ۶ هسته کم مصرف ۱.۸ گیگاهرتزی است.

ماژول گرافیکی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو آدرنو ۶۱۸ است و کوالکام مدعی است که به خاطر افزایش فرکانس آن عملکرد ۱۵ درصدی را تجربه می‌کند. متاسفانه این گوشی از اینترنت و مودم فایوجی پشتیبانی نمی‌کند و سرعت بیشینه دانلود آن ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

به لطف حضور این تراشه ردمی نوت ۱۰ پرو از بلوتوث ۵.۱ و وای فای ۶ برخوردار است. همچنین اسنپدراگون ۷۳۲ جی قابلیت ضبط و پخش ویدئوهای ۴K را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه دارد. البته ناگفته نماند که ضبط ویدئوهای ۴K تنها با دوربین اصلی امکان پذیر است.

حداقل حافظه رم این اسمارت‌فون ۶ گیگابایت و حداکثر آن ۸ گیگابایت است. همچنین این گوشی از حداقل ۶۴ گیگابایت و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره‌مند است. از مجموع ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی این گوشی، حدود ۱۰۷ گیگابایت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های ضد آب (Water Proof)

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ / مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

خوشبختانه درگاه حافظه جانبی میکرو اس دی وجود دارد و می‌توانید حافظه داخلی را افزایش دهید. در خصوص کیفیت گرافیکی ماژول این دستگاه باید گفت که نسبت به نسخه قبلی ارتقا داده شده است. البته در خصوص تراشه نسبت به سایر رقبا ردمی نوت ۱۰ پرو حرف چندانی برای گفتن ندارد.

مشخصات ردمی نوت ۱۰ پرو پوکو اف ۳
تراشه اسنپدراگون ۷۳۲ جی اسنپدراگون ۸۷۰
پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای ۸ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۸ آدرنو ۶۵۰
حافظه ذخیره سازی ۶/۱۲۸، ۸/۱۲۸، ۸/۲۵۶ ۶/۱۲۸، ۸/۱۲۸، ۸/۲۵۶
رابط کاربری MIUI 12 MIUI 12

مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

در مقایسه با ردمی نوت ۱۰ پرو، گوشی شیائومی پوکو اف ۳ می درخشد و شاید هیچ یک از گوشی‌های میان‌رده نتوانند به پای قدرت پردازشی و عملکرد خوب آن برسند. این گوشی از تراشه اسنپدراگون ۸۷۰ کوالکام استفاده می کند و لیتوگرافی آن ۷ نانومتری است.

این تراشه مدل ارتقا یافته اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس و آن هم نسخه بهبود یافته اسنپدراگون ۸۶۵ است. اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس با اسنپدراگون ۸۷۰ تنها تفاوتشان در فرکانس هسته قدرتمندشان است.

پوکو از هسته ۳.۲ گیگاهرتزی طلایی و سه هسته با بیشینه فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز و نیز چهار هسته کم مصرف برای پردازش‌های سبک با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز بهره‌مند است. همچنین پردازنده گرافیکی این تراشه آدرنو ۶۵۰ است که فرکانس ۶۷۰ مگاهرتزی دارد. مودمی که این چیپست ارائه می‌دهد فایوجی است و مدل آن ایکس ۵۵ کوالکام است.

یکی از نواقص ردمی نوت ۱۰ پرو در برابر سایر گوشی های میان رده و در اینجا پوکو اف ۳، عدم پشتیبانی از اینترنت فایوجی است. ردمی نوت ۱۰ پرو به خاطر برخورداری از تراشه ۷۳۲ جی از مودم فایوجی کوالکام محروم مانده و گرچه فعلا در ایران مسئله خاصی نیست اما باز هم جزو نواقص آن به حساب می‌آید.

این گوشی در دو نسخه با رم ۶ یا ۸ گیگابایتی و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی حافظه داخلی عرضه می‌شود و متاسفانه درگاه اختصاصی کارت حافظه ندارد. ردمی نوت ۱۰ پرو دارای اسلا جانبی کارت حافظه بود و شما می توانید در صورت نیاز میزان فضای ذخیره سازی خود را افزایش دهید.

نرم افزار

در ادامه مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ به نرم افزار این دو گوشی می رسیم. شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو به صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۱ عرضه شده است و از لانچر اختصاصی شیائومی MIUI 12 بهره می‌برد که البته با توجه به بروزرسانی اخیر این رابط کاربری، قادر خواهید بود از نسخه آپدیت آن MIUI 12.5 استفاده کنید.

در محیط کاربری این گوشی نرم افزارها و بازی زیادی نصب‌اند که می‌توانید در صورت عدم تمایل، آنها را حذف کنید. در نسخه جدید این لانچر امکانات جالبی در اختیار کاربران گذاشته شده است. برای مثال در این نسخه جدید همه چیز سریع‌تر، سبک‌تر و پایدارتر شده.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های پوکو (POCO)

مقایسه ردمی نوت 10 پرو با پوکو اف 3
ردمی نوت ۱۰ پرو بهتر است یا پوکو اف ۳ / ردمی نوت ۱۰ پرو بهتر است یا پوکو اف ۳

قدرت رندر نیز در لانچر جدید ۲۰ برابر بهبود یافته است که عدد خوبی است. همچنین در زمینه قابلیت‌های بصری بهبودهای قابل توجهی داشته‌ایم.

پوکو اف ۳ از اندروید ۱۱ و لانچر اختصاصی پوکو یعنی MIUI بهره می‌گیرد اما چون پوکو از شیائومی جدا شده برای ایجاد تمایز از لانچر اختصاصی پوکو هم برخوردار است. این لانچر امکانات جالبی خواهد داشت.

مثلاً با آن می‌توانید از بسته‌های آیکون موجود در گوگل پلی استفاده کنید یا قاب‌ها و آیکون‌ها را شخصی سازی نمائید. همچنین خواهید توانست با دو ضربه روی صفحه نمایش آن را قفل کنید.

نسخه رابط کاربری پوکو اف ۳ MIUI 12 است و احتمالا از آپدیت جدید آن بهره‌مند خواهد شد. مانند سایر میان‌رده‌های شیائومی این گوشی هم پر از برنامه ها و بازی‌های بلااستفاده است که می‌توانید تک تک آنها را حذف کنید.

اگر تمام برنامه‌های اضافی را حذف کنید نهایتا فضایی حدود ۱۱۰ گیگابایت خواهید داشت. خبر خوب برای موبایل گیمرها این است که می‌توانند از سرویس گیم توربو که موجب بهبود عملکرد دستگاه حین اجرای بازی می‌شود استفاده کنند.

باتری

مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ ما را به باتری که یکی از جذاب ترین قسمت ها برای کاربران است، می رسیم. ردمی نوت ۱۰ پرو برای تامین انرژی مورد نیاز خود از باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپری کمک می‌گیرد. سازندگان چینی گوشی مدعی‌اند که این باتری تا دو روز دوام می‌آورد. برای شارژر آن نیز از یک فست شارژ ۳۳ واتی بهره گرفته‌اند که می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقه حدود ۶۰ درصد باتری را شارژ نماید.

با توجه به سخت‌افزار و نرخ نوسازی نمایشگر باید انتظار زودتر خالی شدن باتری را داشت. نتایج نشان می‌دهند که با کاربری‌های عادی روزانه می‌توانید با یک بار شارژ کردن این گوشی تا حدود یک روز از آن استفاده کنید.

ردمی نوت ۱۰ پرو پوکو اف ۳
ظرفیت باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ۴۵۲۰ میلی‌آمپر
شارژر ۳۳ واتی ۳۳ واتی

مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳

باتری گوشی شیائومی پوکو اف ۳ چندان بزرگ نیست و ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی است. شارژر ۳۳ واتی گوشی تنها در ۵۵ دقیقه گوشی شما را به شارژ کامل می‌رساند. چینی‌ها می‌گویند که این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ تا ۱۰ ساعت بازی و ۱۴ ساعت پخش فیلم را ساپورت کند.

در تست‌های انجام شده برای دوام باتری مشخص شده است که گوشی می‌تواند حدود ۲۰ ساعت را با روشنایی متوسط سر کند. چنانچه استفاده سنگینی از گوشی نداشته باشید می توانید تا ۲ روز از آن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص مقایسه ردمی نوت ۱۰ پرو با پوکو اف ۳ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع تکراتو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =