مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از تکراتو

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ موضوعی است که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است. شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو گوشی محبوب سامسونگ در ادامه آمده است.

گوشی‌های سری M سامسونگ رقابت تنگاتنگی با سری A دارند. گلکسی M31 یکی از گوشی های ارزان قیمت و میان رده سامسونگ است که بیشتر برای بازارهای آسیایی طراحی شده و در مقابل آن گلکسی A51 قرار دارد.

گلکسی A51 یکی از اصلی‌ترین میان‌رده‌های سامسونگ در سال ۲۰۲۰ است که در بازار ایران و جهان رقبای بسیار سرسختی دارد. جذابیت این دو مدل باعث شده تکراتو به مقایسه A51 با M31 بپردازد.

اگر شما هم مایل هستید درباره این دو مدل بیشتر بدانید، با مقایسه سامسونگ A51 با M31 همراه ما باشید.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

در بین گوشی‌های میان‌رده، سامسونگ A51 و گلکسی M31 از جمله میان رده‌هایی هستند که از ابتدای روانه شدن به بازار با استقبال خوبی روبه رو شدند.

استقبال از این دو باعث شد کاربران در مورد خرید یکی از این دو مدل دچار تردید شوند؛ به خاطر همین در ادامه به مقایسه سامسونگ A51 با M31 می‌پردازیم.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ از نظر طراحی ظاهری و کیفیت

سامسونگ گلکسی M31 دارای یک طراحی ساده و مینیمالی است. یعنی در عین سادگی، زیبا و خوش دست است. بالای صفحه نمایش قسمتی U شکل وجود دارد که جایگاه دوربین سلفی است.

در M31 دکمه‌ها در سمت راست قرار گرفته‌اند و دکمه مربوط به تنظیم صدا بالای دکمه پاور یا همان روشن/خاموش قرار دارد.

دکمه‌های تنظیم صدا کمی بالا قرار دارند. این موضوع کار کردن با آنها را کمی سخت کرده است. در سمت چپ نیز درگاه مخصوص سیمکارت و کارت حافظه microSD قرار دارد.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ
مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

خوبی M31 این است که برای استفاده از کارت حافظه نیازی به فدا کردن یکی از سیمکارت‌ها نیستید. در واقع در این گوشی دو جایگاه برای سیمکارت و یک جایگاه برای کارت حافظه microSD تعبیه شده است.

در پایین گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری، بلندگوها و از همه مهم‌تر پورت USB-C قرار دارد. پشت گوشی دوربین‌ها در بالا سمت چپ قرار گرفته‌اند.

طراحی دوربین‌ها دقیقا مانند M30s است با این تفاوت که در اینجا یک لنز بیشتر وجود دارد. در کنار ماژول دوربین یک سنسور اثر انگشت وجود دارد. حسگر اثر انگشت نیز مانند دکمه‌های تنظیم صدا، کمی بالاتر از حد معمول قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه گلکسی A12 و گلکسی M12 سامسونگ

کیفیت ساخت سامسونگ گلکسی M31 خوب است. این گوشی دارای گواهی IP68 نیست. بنابراین بدنه در برابر گرد و غبار و آب مقاوم نیست.

بدنه پلاستیکی M31 باعث شده نسبت به گوشی‌هایی که از شیشه طراحی شده‌اند، محکم‌تر باشد. با این حال بدنه پلاستیکی نکات منفی نیز دارد.

متاسفانه پشت گوشی طوری طراحی شده است که جای اثر انگشت شما روی آن باقی می‌ماند و لکه ایجاد می‌کند.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

در مورد A51 نیز باید گفت که سامسونگ آن را از ترکیب شیشه و پلاستیک طراحی کرده است. قاب پشت و فریم دور این گوشی پلاستیکی است با این تفاوت که خطوط مورب و هاشور مانندی در قاب پشتی آن طراحی شده که در زوایای مختلف و شرایط نوری متفاوت جلوه‌های رنگی متنوع و زیبایی خواهد داشت.

در سمت چپ بالای قاب پشت یک محفظه نسبتاً بزرگ مستطیلی برای دوربین‌ها در نظر گرفته شده است. در ستون سمت چپ سه سنسور دوربین و در ستون سمت راست این قاب فلش LED و یک سنسور دوربین دیگر جای گرفته‌اند.

برآمدگی این قسمت از قاب نسبت به برجستگی قاب دوربین گوشی‌های مشابه آنقدر محسوس نیست و قرار دادن آن بر روی سطح صاف و کار کردن با گوشی را با مشکل مواجه نخواهد کرد.

از آنجایی که قاب دستگاه پلاستیکی است، به شدت مستعد جذب خراش بوده و بهتر است از قاب محافظی که درون جعبه گوشی در نظر گرفته شده، استفاده کنید.

در لبه سمت راست دستگاه کلیدهای پاور و تنظیم صدا در نقطه مناسب و قابل دسترسی قرار گرفته‌اند. لبه سمت چپ جایگاه شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه اختصاصی است.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ
مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

در لبه پایینی پورت USB-C در وسط قرار گرفته و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در سمت چپ و بلندگوی اصلی دستگاه و میکروفون مکالمه در سمت راست آن. لبه بالایی گوشی هم تنها جایگاه میکروفون حذف نویز دستگاه است.

مانند نسل قبل، سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر دستگاه تعبیه شده و در فاصله میان حاشیه و لبه بالای گوشی، بلندگوی مکالمه دستگاه جای گرفته است.

پس از مقایسه A51 با M31 در مورد طراحی و کیفیت ظاهری باید گفت تقریبا مشابه هستند ولی تنها موردی که سامسونگ A51 را نسبت به M31 در طراحی بدنه جذاب‌تر نشان می‌دهد حسگر اثر انگشت است که در زیر صفحه نمایش تعبیه شده ولی در M31 این حسگر در پنل پشتی بدنه قرار داده شده است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ ؛ دو شاهکار سری A

مقایسه شیائومی ۱۲ پرو و گلکسی S21 اولترا سامسونگ

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ از نظر صفحه نمایش

داشتن صفحه نمایشی از جنس سوپر آمولد در گوشی‌های میان‌رده چندان معمول نیست اما به لطف سرمایه‌گذاری‌های سامسونگ، گوشی‌های میان‌رده این برند مثل گلکسی M31  از صفحه نمایش سوپرآمولد برخوردارند.

این صفحه نمایش فول اچ‌دی، در نمایش رنگ‌‌‌‌ها فوق‌العاده عمل می‌کند و این قابلیت به یکی از نقاط قوت و پراهمیت گوشی سامسونگ M31 تبدیل شده است.

این نمایشگر ۶.۴ اینچی به قدر کافی برای تماشای ویدئو و اجرای بازی بزرگ است. این نمایشگر بدون مرز تصاویر را با کیفیت FullHD+ یا همان رزولوشن ۱۰۸۰×۲۳۴۰ به نمایش در می‌آورد. این کیفیت شفافیت تصاویر و رنگ‌های زنده را با خود به همراه دارد.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل بر هر اینچ باعث شده تا تصاویر وضوح خوبی داشته باشند. نسبت تصویر این صفحه نمایش ۹ به ۱۹.۵ است تا اجرای بازی و تماشای ویدئو در آن جذاب و دل انگیز باشد.

گفتنی است که سامسونگ برای حفاظت از این نمایشگر از Gorilla Glass 3 استفاده کرده است. این لایه حفاظتی نمایشگر را در برابر خط و خش و ضربه مقاوم‌تر می‌کند.

روشنایی این نمایشگر کاملا محسوس بوده و از هم‌رده‌‌‌های خود بسیار بهتر است. با توجه به روشنایی عالی نمایشگر و سایز آن، برای دیدن فیلم و وب‌گردی بسیار عالی است و از کیفیت این نمایشگر لذت خواهید برد.

همچنین با حدود ۵۶۰ نیت روشنایی در حالت اتوماتیک،‌ مشکلی در خواندن صفحه نمایش گوشی در زیر نور مستقیم خورشید نخواهید داشت.

به لطف صفحه نمایش سوپر آمولد گوشی گلکسی M31 کنتراست رنگ‌‌‌‌های نمایش داده شده و اشباع رنگی بسیار خوب است و از دیدن عکس و فیلم در آن لذت می‌برید.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

در این بخش که مقایسه A51 با M31 از نظر صفحه نمایش بود، در مورد گوشی Galaxy A51 نیز باید گفت که دارای یک صفحه نمایش Super AMOLED با اندازه ۶.۵ اینچی است که حاشیه‌های این نمایشگر نسبت به نسل قبلی خود کمتر شده و همچنین اندکی صفحه نمایش بزرگتر شده است.

صفحه نمایش گلکسی A51 از نوع تخت است و خبری از لبه‌های خمیده در این گوشی نیست، این صفحه نمایش از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و به راحتی تمام رقبای خود را در زمینه صفحه نمایش شکست می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A52

گوشی شیائومی Mi Mix 4

البته این مورد دور از انتظار هم نبود چون سامسونگ بهترین صفحه نمایش‌ها را می‌سازد و طبیعی است که گوشی‌های سامسونگ از نظر کیفیت صفحه نمایش برتر باشند.

گوشی گلکسی A51 دارای رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلی بوده که برای ضریب نسبت ۲۰: ۹ سامسونگ مناسب است. صفحه نمایش یک پنل infinity-o است یعنی برخلاف مدل‌های قبل که به صورت شکاف‌هایی با مدل‌ها و شکل‌های مختلف بودند دارای یک حفره سوراخ مانند برای دوربین جلوست.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ
مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

حداکثر درجه روشنایی گوشی در هنگام زدن تیک مخصوص به روشنایی ۶۳۶nit است ولی اگر خودتان آن را در حالت حداکثر بگذارد ۴۱۳nit است. حداقل روشنایی نیز ۱.۸nit است.

سامسونگ حسگر اثر انگشت این گوشی را نیز در زیر صفحه نمایش قرار داده است که نسبت به نسل قبل بهبود جزئی داشته و عملکرد آن در تشخیص اثر انگشت بهتر شده است. هر دو گوشی از نظر صفحه نمایش عملکرد خوبی دارند و با محافظ گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شوند.

مقایسه A51 با M31 از نظر دوربین

در این بخش مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ از نظر دوربین انجام شده است. اولین تفاوتی که بین این دو موبایل هوشمند وجود دارد در زمینه دوربین است که می‌توان به مشخصات فنی دوربین‌های A51 و M31 به صورت زیر اشاره کرد.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

دوربین پشتی ۴ گانه سامسونگ A51 دارای سنسور های زیر است:

  • سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 به اندازه ۲۶ میلیمتر با لنز Wide و قابلیت PDAF
  • سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 با ثبت تصویر ۱۲۳ درجه ای با لنز UltraWide
  • سنسور ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.4 با لنز ماکرو برای ثبت تصاویر از نمای نزدیک
  • سنسور ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 با لنز Depth برای ثبت تصاویر با وضوح بیشتر

دوربین پشتی سامسونگ A51 می‌تواند با دو کیفیت مختلف در سرعت‌های مختلف فیلم برداری کند:

  • کیفیت ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت های ۱۲۰ و ۳۰ فریم بر ثانیه

دوربین سلفی A51 دارای سنسور ۳۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.2 به اندازه ۲۶ میلیمتر با لنز Wide بوده که میتواند با کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فیم بر ثانیه فیلم برداری کند.

نمونه تصویر A51:

دوربین سامسونگ M31

دوربین پشتی ۴ گانه سامسونگ M31 دارای سنسور های زیر است:

  • سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.6 به اندازه ۲۶ میلیمتر با لنز Wide و قابلیت PDAF
  • سنسور ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 به اندازه ۱۲ میلیمتر با ثبت تصویر ۱۲۳ درجه ای با لنز UltraWide
  • سنسور ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.4 با لنز ماکرو برای ثبت تصاویر از نمای نزدیک
  • سنسور ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 با لنز Depth برای ثبت تصاویر با وضوح بیشتر

دوربین پشتی سامسونگ M31 می‌تواند با دو کیفیت ۴K و ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند.

دوربین سلفی M31 دارای سنسور ۳۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.0 به اندازه ۲۶ میلیمتر با لنز Wide بوده که می‌تواند با دو کیفیت ۴K و ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فیم بر ثانیه فیلم برداری کند.

نمونه تصویر  M31:

با مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ از نظر دوربین، باید گفت که سامسونگ M31 دارای عملکرد بهتری در زمینه دوربین نسبت به A51 است ولی این اختلاف بین این دو گوشی آنقدر زیاد نیست که شما در تصمیم گیری آن با مشکل برخورد کنید.

اگر بخواهیم این دو دوربین را باهم به صورت کلی بررسی کنیم شاید M31 دارای عملکرد بهتری در ثبت تصاویر دارد ولی در نظر داشته باشید که A51 میتواند با کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیر فیلم برداری کند که یکی از ویژگی‌های اصلی این گوشی است.

کسانی که با عکاسی زیاد سر و کار دارند بهتر است گوشی M31 را برای خرید انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A12 ناچو (Galaxy A12 Nacho)

مقایسه هوآوی پی ۵۰ با شیائومی می ۱۱ اولترا

مقایسه سامسونگ A51 با M31 از نظر باتری

در ادامه مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ ، باتری این دو گوشی را بررسی می‌کنیم زیرا باتری یکی از اجزای مهم یک گوشی هوشمند است.

باتری سامسونگ M31 مانند تمام گوشی‌های سری‌ M پرقدرت ظاهر شده است. باتری قدرتمند ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

با یک‌بار شارژ کامل گوشی‌ می‌توانید تا دو روز بدون نگرانی از آن استفاده کنید. مهم نیست چقدر از گوشی استفاده می‌کنید یا حتی چه کاری با آن انجام می‌دهید در پایان روز خواهید دید هنوز هم باتری گوشی گلکسی M31 شارژ دارد.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ
مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

در حالی که خیلی از گوشی‌های پرچم‌دار با باطری کمتر از این به بازار عرضه می‌شوند و تا پایان روز کم می‌آورند، گوشی میان‌رده گلکسی M31 سامسونگ حقیقتاً یک رکورد بی‌نظیر به جا گذاشته است.

تنها ایرادی که می‌شود به این باطری غول‌پیکر گرفت این است که با یک شارژر ۱۵ واتی همراه شده است که سرعت خوبی در شارژ کردن کامل گوشی گلکسی M31 ندارد.

در مقابل سامسونگ برای گلکسی A51 از یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است که یک شارژر سریع ۱۵ وات نیز به همراه گوشی ارائه می‌شود که باتری این گوشی را می تواند در مدت ۲ ساعت از صفر تا ۱۰۰ شارژ کند.

باتری گلکسی A51 برای استفاده معمولی یک روز را به راحتی دوام می‌آورد و در صورتی که استفاده کمی از گوشی داشته باشید شارژدهی باتری از یک روز نیز بیشتر می‌شود. در مورد باتری باید گفت که M31 عملکرد بهتری دارد.

مقایسه A51 با M31 از نظر نرم‌افزاری

گوشی سامسونگ گلکسی M31 از رابط کاربری One UI 2.0 بهره می‌برد و سیستم عامل گوشی نیز اندروید ۱۰.۰ است. رابط کاربری One UI 2.0 نسبت به گوشی‌های قبلی سامسونگ تغییراتی داشته و این تغییرات فقط در ظاهر نیستند بلکه تجربه کاربری و استفاده از گوشی برای کاربران آسان‌تر شده است.

One UI 2.0 علاوه بر قابلیت‌های آسان، تمامی قابلیت‌های مخصوص اندروید ۱۰.۰ را نیز دارد.

گوشی A51  نیز یکی از اولین گوشی‌های سامسونگ است که به محض بیرون آوردن از جعبه بارگذاری یا بوت شده و با جدیدترین UI 2 کامل می‌شود.

به تازگی combo 10/2.0 را در چند مدل گلکسی جدید مشاهده کرده‌ایم که با بروز رسانی نرم‌افزاری وارد بازار شده‌اند ولی نسخه دوم ONE UI z با نسخه اصلی آن تفاوتی نداشت به جز ناوبری حالت که جدیداً به آن‌ اضافه شده است.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

علاوه بر این، A51 یک سورپرایز هم برای شما دارد یعنی EDGE screen یا صفحه میانبر. حالت ناوبری هم در این گوشی تعبیه شده و می‌توانید از بین مجموعه عملکردهای ONE UI 2 یکی را انتخاب کنید یا می‌توانید به ONE UI 1 روش انجام کارها برگردید.

سامسونگ در سال‌های اخیر به خوبی توانسته در رابط‌های کاربری خود بین طراحی و ویژگی‌ها تعادل برقرار کند. رابط کاربری گوشی نرم و راحت است و مشکل اساسی در آن دیده نمی‌شود. می‌توان به راحتی حدس زد که قدرت نرم افزاری هر دو گوشی یکسان است.

مقایسه سامسونگ A51 با M31 از نظر سخت‌افزاری

سامسونگ در قلب این گوشی میان رده از Exynos 9611 استفاده کرده است. این تراشه قدرتمند با معماری ۱۰ نانومتری ساخته شده تا بهینه باشد.

بر روی این تراشه یک پردازنده ۸ هسته وجود دارد. چهار هسته آن Cortex-A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر Cortex-A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز است. سامسونگ از رم ۶ گیگابایتی در کنار این تراشه استفاده کرده است.

مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ
مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ

این ترکیب باعث شده تا عملکرد M31 هنگام اجرای همزمان برنامه ها و تماشای ویدئو روان باشد. پردازش گرافیکی این گوشی بر عهده تراشه ی Mali-G72 است. این تراشه با قدرت بالا شما را در اجرای سنگین ترین بازی‌ها همراهی می‌کند تا بدون کند شدن بازی کنید.

گلکسی A51 سامسونگ نیز از چیپست ۱۰ نانومتری اگزینوس ۹۶۱۱ به عنوان مغز متفکر بهره می‌برد. این تراشه دارای پردازنده هشت هسته‌ای (۴ هسته ۲.۳ گیگاهرتزی Cortex-A73 و ۴ هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53) با پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 بهره می‌برد.

مقایسه سامسونگ A51 با M31از نظر کیفیت صدا

اسپیکرها در گوشی A51 حجم صدای پایینی نسبت به رقبا دارند و کیفیتی که انتظار می‌رفت در این گوشی مشاهده نشد، ولی بر خلاف اسپیکر اصلی گوشی، اسپیکر مکالمه کیفیت صدای بسیار خوبی دارد و حجم صدا نیز زیاد است.

در این مطلب به بررسی و مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ پرداختیم. ین دو گوشی که از میان رده‌های سامسونگ هستند هر دو دارای قابلیت‌ها و برتری‌هایی هستند که می‌توانند برای کاربردهای مختلف مناسب باشند.

سوالات متداول

گلکسی A51 بهتر است یا M31؟

با بررسی اطلاعات فوق میتوان به این نتیجه رسید که هر دو گوشی سامسونگ A51 و M31 در زمینه مشخصات فنی و صفحه نمایش دارای مشخصات و عملکرد یکسانی هستند ولی مشخصات M31 نشان می‌دهد این موبایل هوشمند در مواردی مانند دوربین و باتری عملکرد بهتری نسبت به M31 داشته است.

تنها برتری A51 به M31 در زمینه طراحی بدنه است که آن هم به حسگر اثر اگشت مربوط می‌شود که در A51 این حسگر در زیر صفحه نمایش قرار داده شده است و لی در M31 این حسگر در پنل پشتی بدنه تعبیه شده است.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

نظر شما در مورد مقایسه گلکسی A51 و گلکسی M31 سامسونگ چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع تکراتو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هشت =