مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ ؛ رقابت جذاب پرفروش‌ها

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ ؛ رقابت جذاب پرفروش‌ها

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از تکراتو

گوشی‌های سامسونگ در بازار ایران محبوبیت بالایی دارند، به خصوص سری A کهکشانی‌ها که میان‌رده‌های پرفروشی هستند. در این مقاله به مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ می‌پردازیم که نسبت به مشخصات‌شان، قیمت مناسبی دارند.

سامسونگ تابه‌حال گوشی‌های زیادی را در سری A به بازار میان‌رده عرضه کرده است که تقریبا تمام آنها، ساختار کاربری یکسانی دارند. Galaxy A53 5G و Galaxy A73 5G اوایل امسال روانه بازار شدند و از تراشه‌های متفاوتی بهره می‌برند. یکی از آنها به تراشه اسنپدراگون و دیگری به تراشه ساخت سامسونگ، یعنی اگزینوس مجهز است. در ادامه با مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 سامسونگ همراه ما باشید تا جزئیات مشخصات این گوشی‌ها را موشکافی کنیم. باید دید این گوشی‌ها چه عملکردی در بازار بهترین گوشی های ۲۰۲۳ دارند و چطور می‌توانند با بهترین گوشی های شیائومی ۲۰۲۳ رقبات کنند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ

گلکسی A73 فایو جی به دوربین بهتر و چند ویژگی مجهز شده که گلکسی A53 فایو جی از آنها برخوردار نیست. اما آیا این تفاوت‌ها به اندازه‌ای هست که این دو گوشی را به‌خوبی از یکدیگر متمایز کند؟ در ادامه قصد داریم تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو گوشی را بررسی کنیم و ببینیم که کدام‌یک ارزش خرید بالاتری دارد.

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ
مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ

مقایسه گلکسی A53 با A73 از نظر طراحی و ساختار

در طراحی سامسونگ A73 خبری از نوآوری نیست. هنگامی که به پنل جلویی دستگاه نگاه کنید، یک نمایشگر بزرگ خواهید دید که در بالا و وسط نمایشگر آن، دوربین سلفی در قسمت پانچ هول دیده می‌شود.  به لطف نمایشگر بزرگ سامسونگ گلکسی A73 5G، حاشیه‌ها نسبتا باریک هستند و این خبر خوبی برای کاربران، علی‌الخصوص گیمرها است.

در پنل پشتی، شاهد یک بدنه پلاستیکی باکیفیت خواهید بود و طراحی آن مشابه نسل‌های قبل است. البته نباید شباهت آن به گلکسی A53 5G را هم نادیده گرفت.

در بالا و سمت چپ پنل پشتی شاهد یک ماژول مستطیل شکل خواهید بود که محل قرارگیری دوربین چهارگانه است. فراموش نکنید که حالت چینش سنسورها توانسته نقش زیادی در افزایش جذابیت محصول داشته باشد.

در لبه سمت راست دستگاه، کلید پاور و کمی بالاتر از آن کلیدهای تنظیم صدا قرار دارند. سامسونگ علاقه زیادی به حسگر اپتیکال زیر نمایشگر دارد و این شرایط در سامسونگ A73 5G هم مشاهده می‌شود.

گوشی سامسونگ گلکسی A73 5G با وزن ۱۸۱ گرم توانسته شرایط خوبی را برای کاربرانی که همواره نیازمند استفاده از دستگاه خود هستند و از وزن بالای گوشی‌ها ناراحت می‌شوند، رقم بزند. همچنین این اسمارت‌فون از استاندارد IP67 برخوردار شده که به معنای مقاومت دستگاه در برابر گردوغبار و آب است. این گوشی می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد. گوشی سامسونگ گلکسی A73 در سه رنگ جذاب خاکستری، نعنایی و سفید طراحی و تولید شده است.

گلکسی A53 به‌لحاظ ابعادی و ساختاری هیچ تفاوتی با هم‌نسلی‌های خود ندارد. در این گوشی هم با همان نمایشگر ۶٫۵ اینچی با بدنه پلاستیکی و فریم براق طرف هستیم.

جنس بدنه‌ی گلکسی A53 تفاوتی با نسل قبل ندارد؛ پنل پشتی و فریم دستگاه به‌ترتیب از پلاستیک مات و براق ساخته شده‌اند. صفحه‌نمایش گوشی هم با گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود. حاشیه‌ اطراف نمایشگر در لبه پایینی، بیشتر از لبه‌های دیگر به چشم‌ می‌آید که در یک گوشی میان‌رده چندان عجیب نیست.  غیر از حاشیه‌ی نسبتاً قطور لبه‌ی پایین، حاشیه‌های سه لبه‌ی دیگر صفحه‌نمایش به‌‌اندازه‌ی آنچه از پرچم‌داران سامسونگ سراغ داریم، باریک نیستند.

این گوشی هوشمند در ابعاد ۱۵۹.۶×۷۴.۸×۸.۱ میلی‌متر و وزن ۱۸۹ گرمی ساخته شده است. به‌لطف استفاده از پنل نمایشگر از نوع Super AMOLED، حسگر اثر انگشت گلکسی A53 زیر نمایشگر قرار دارد. این حسگر از نوع اپتیکال است و دقت و سرعت‌عمل رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهد.

گلکسی A53 در لبه‌ی پایین خود از درگاه USB Type-C 2.0 بهره می‌برد؛ اما در آن از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون خبری نیست.

گلکسی A53 در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی و هلویی به‌فروش می‌رسد و استاندارد IP67 را دریافت کرده است. بنابراین، A53 نیز به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام می‌آورد.

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ گلکسی A53 گلکسی A73
ابعاد ۱۵۹.۶×۷۴.۸×۸.۱ میلی‌متر ۱۶۳.۷×۷۶.۱×۷.۶ میلی‌متر
وزن ۱۸۹ گرم ۱۸۱ گرم
بدنه و ساختار پنل جلویی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)، پنل پشتی پلاستیکی، فریم پلاستیکی پنل جلویی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)
سیم‌کارت تک سیم‌کارت (نانوسیم) یا دو سیم‌کارت هیبریدی (نانوسیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارت (نانوسیم) یا دو سیم‌کارت هیبریدی (نانوسیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))
استاندارد IP67 (مقاوم در برابر گردوغبار و آب تا عمق ۱ متر به مدت ۳۰ دقیقه) IP67 (مقاوم در برابر گردوغبار و آب تا عمق ۱ متر به مدت ۳۰ دقیقه)
رنگ بندی مشکی، سفید، آبی هلویی خاکستری، نعنایی، سفید

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ از نظر صفحه نمایش

در گوشی A73 از نمایشگر ۶.۷ اینچی با پنل +Super AMOLED استفاده شده که نرخ‌نوسازی بسیار خوب ۱۲۰ هرتزی دارد و بعلاوه برای وب گردی نیز بسیار روان و مناسب است. رزولوشن +Full HD این مدل در کنار تراکم پیکسلی بالای ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ، گوشی سامسونگ A73 را به وسیله‌ای ایده‌آل، برای بازی تبدیل می‌کند.

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ
مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ

همچنین ۸۷ درصد از نمای جلوی این گوشی به نمایشگر اختصاص یافته که نشان از کم‌حاشیه بودن و زیبایی آن دارد. ناگفته نماند گوریلاکلس ۵ وظیفه محافظت از این صفحه نمایش را به عهده دارد. در کل نمایشگر گلکسی A73 یکی از بهترین‌های بازار در این کلاس محسوب می‌شود.

همان چیزی که انتظارش را دارید در بخش صفحه نمایش A53 دیده می‌شود. یک صفحه نمایش بزرگ با ابعاد ۶.۵ اینچ و پنل Super AMOLED. این صفحه نمایش با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل، از نورخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ همیشه نشان داده که در این بخش با اختلاف زیادی پیشتاز است و این موضوع در مقایسه گلکسی A53 با A73 نیز مشاهده می‌شود. صفحه این گوشی، رنگ‌ها را خیلی خوب نشان می‌دهد.

عمق رنگ مشکی به طرز دوست داشتنی خوب است و در نهایت روشنایی خیلی زیادی هم دارد و البته رنگ سفید را هم خوب و تمیز نمایش می‌دهد. قطعا هیچ ایرادی به صفحه نمایش به جز حاشیه‌های که می‌توانست کمتر باشد وارد نیست.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 سامسونگ گلکسی A53 گلکسی A73
نوع نمایشگر Super AMOLED، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، روشنایی ۸۰۰ نیت (HBM) Super AMOLED Plus، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، روشنایی ۸۰۰ نیت (HBM)
سایز ۶.۵ اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه ۸۵.۴ درصد ۶.۷ اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه ۸۷.۰ درصد
رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰:۹، تراکم پیکسل ۴۰۵ ppi ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰:۹، تراکم پیکسل ۳۹۳ ppi
محافظ گوریلا گلس ۵ گوریلا گلس ۵

مقایسه گلکسی A73 با A53 از نظر دوربین

شاید یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت سامسونگ A73 و یکی از دلایلی که شما را برای خرید ترغیب می‌کند، دوربین این مدل باشد. این گوشی از ترکیب چهار دوربین استفاده کرده که لنز اصلی آن کیفیت تحسین‌برانگیز ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد.

همچنین لنزهای فرعی اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، ماکرو و تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی، یکی از بهترین مجموعه دوربین‌ها را برای عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهند.

لنز سلفی نیز ۳۲ مگاپیکسلی است و جزئیاتی عالی به ثبت می‌رساند. هر دو دوربین اصلی و سلفی گوشی A73 قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۴K را دارند.

بررسی دوربین A53 5G نیز جذاب است. سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی این گوشی،‌ از لرزشگیر اپتیکال (OIS) پشتیبانی می‌کند و با کاهش لرزش تصویر هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری، تجربه عالی از کار کردن با یک موبایل میان‌رده را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی تا ۳۰ میلیون تومان

مقایسه پوکو M5 با پوکو M5s

دوربین فوق عریض در بخش پشتی، سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی دارد. سنسورهای ۵ مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق نیز موجودندکه به نظر می‌رسد این دو دوربین بیشتر برای جذاب‌تر شدن ظاهر دستگاه به گلکسی A53 5G اضافه شده‌اند.

در بخش جلویی برای دوربین سلفی، سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است که می‌تواند تصاویر را با وضوحی عالی ثبت کند.

مقایسه گلکسی A53 با A73 گلکسی A53 گلکسی A73
تنظیمات دوربین
  • ۶۴ مگاپیکسل، لنز واید ۲۴ میلی‌متری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، دیافراگم f/1.8، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر، سایز سنسور ۱/۱.۷ اینچ
  • ۱۲ مگاپیکسل اولترا واید با پوشش ۱۲۳ درجه، دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرومتر
  • ۵ مگاپیکسلی ماکرو، دیافراگم f/2.4
  • ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق، دیافراگم f/2.4
  • ۱۰۸ مگاپیکسل واید، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، دیافراگم  f/1.8
  • ۱۲ مگاپیکسل اولترا واید، دیافراگم f/2.2
  • ۵ مگاپیکسلی ماکرو، دیافراگم f/2.4
  • ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق، دیافراگم f/2.4
قابلیت‌ها فلاش LED، پانوراما، HDR فلاش LED، پانوراما، HDR
ویدیو
  • ۴K@30fps
  • ۱۰۸۰p@30/60fps
  • لرزشگیر الکترونیکی تصویر gyro-EIS
  • ۴K@30fps
  • ۱۰۸۰p@30/60fps
  • لرزشگیر الکترونیکی تصویر gyro-EIS
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل،‌ لنز واید ۲۶ میلی‌متری، دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور ۱/۲.۸ اینچ، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر ۳۲ مگاپیکسل،‌ لنز واید ۲۶ میلی‌متری، دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور ۱/۲.۸ اینچ، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر
قابلیت‌ها HDR HDR
ویدیو

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ از نظر عملکرد

گلکسی A73 5G مجهز به رابط کاربری جدید One UI 4.1 بوده که مبتنی بر اندروید ۱۲ است. سامسونگ نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل و رابط کاربری را برای این گوشی منتشر خواهد کرد.

همین ترکیب نرم‌افزار در گوشی گلکسی A53 5G نیز وجود دارد. همه چیز در این گوشی در بخش نرم‌افزاری مدرن و دوست داشتنی است؛ از ظاهر رابط کاربری گرفته تا زمانی که برای آپدیت در نظر گرفته شده است. سامسونگ قول داده که در بخش نرم‌افزاری، تا ۴ سال از نسخه‌های اصلی اندروید پشتیبانی کند.

در ادامه مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 سامسونگ به بررسی سخت‌افزار این دو می‌پردازیم. گلکسی A53 از پردازنده اختصاصی سامسونگ، یعنی اگزینوس ۱۲۸۰ استفاده می‌کند. در طرف دیگر، گلکسی A73 از تراشه میان‌رده کوالکام اسنپدراگون ۷۷۸G بهره می‌برد.

مقایسه گلکسی A73 با A53
مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ

در بنچمارک‌های انجام گرفته، اسنپدراگون ۷۷۸G فقط حدود ۲۵ درصد بهتر از اگزینوس ۱۲۸۰ بود. پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۴۲L نیز از Mali-G68 قوی‌تر است و همین مسئله، گلکسی A73 را به گزینه بهتری برای بازی کردن تبدیل می‌کند.

این دو گوشی در وظایف عادی و روزمره عملکرد یکسانی دارند و تفاوتی بین آن‌ها احساس نخواهید کرد؛ اما اگر برای بازی کردن بین انتخاب گلکسی A73 یا گلکسی A53 مانده‌اید، قطعا A73 انتخاب بهتری خواهد بود.

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ گلکسی A53 گلکسی A73
سیستم عامل اندروید ۱۲، رابط کاربری One UI 4.1 اندروید ۱۲، رابط کاربری One UI 4.1
تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ (۵ نانومتر) اسنپدراگون ۷۷۸G 5G (6 نانومتر)
CPU
  • پردازنده هشت هسته‌ای
  • ۲×۲.۴ GHz Cortex-A78
  • ۶×۲.۰ GHz Cortex-A55
  • پردازنده هشت هسته‌ای
  • ۱×۲.۴ GHz Cortex-A78
  • ۳×۲.۲ GHz Cortex-A78
  • ۴×۱.۹ GHz Cortex-A55
GPU Mali-G68 Adreno 642L
درگاه حافظه دارد دارد
حافظه داخلی
  • ۱۲۸GB 4GB RAM
  • ۱۲۸GB 6GB RAM
  • ۱۲۸GB 8GB RAM
  • ۲۵۶GB 6GB RAM
  • ۲۵۶GB 8GB RAM
  • ۱۲۸GB 6GB RAM
  • ۱۲۸GB 8GB RAM
  • ۲۵۶GB 8GB RAM

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ از نظر باتری

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. گوشی سامسونگ گلکسی A73 در کنار مشخصات فنی قابل توجه، دارای باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بوده و جالب این که از فناوری شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید از شارژرهای ۲۵ وات گوشی‌های A52s یا A72 برای این دستگاه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس شیائومی

مقایسه گلکسی M33 سامسونگ با پوکو F4 شیائومی

برای گلکسی A53 نیز یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر در نظر گرفته شده که ظرفیتی مناسب و هم سطح گوشی‌های رقیب است. این باتری از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند؛ اما نکته اینجاست که شارژری داخل جعبه دستگاه نیست و مجبور هستید یا از شارژهای قدیمی خود استفاده کنید یا شارژر جدیدی بخرید.

عملکرد باتری کاملا راضی کننده است و یک روز کامل را در استفاده سنگین جواب می‌دهد و در استفاده سبک می‌توان تا ۱ روز و نیم هم از آن استفاده کرد.

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ گلکسی A53 گلکسی A73
باتری باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
سیستم شارژ شارژ سریع ۲۵ وات شارژ سریع ۲۵ وات

مقایسه گلکسی A53 با A73 از نظر کیفیت صدا

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ نشان می‌دهد که اسپیکرهای استریوی بکار گرفته شده در A73 کیفیت بسیار خوبی دارند و راضی کننده هستند. کیفیت صدای آنها می‌تواند صدا را به خوبی منتشر کند.

برای A53  نیز دو اسپیکر در نظر گرفته شده که یکی در پایین و دیگری در بالا است. اسپیکر پایینی خروجی مخصوص به خود را دارد اما خروجی اسپیکر بالایی مانند آنچه در خیلی از گوشی‌های سامسونگ دو اسپیکره می‌بینیم خروجی صدای مخاطب است.

کیفیت اسپیکر بسیار خوب و در خور توجه است؛ بالانس صدا کاملا خوب است و می‌توان در بازی‌های مختلف به خوبی روی شنیدن صدا از هر دو اسپیکر حساب کرد.

مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ گلکسی A53 گلکسی A73
اسپیکر اسپیکرهای استریو دارد
جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری ندارد ندارد
ویژگی‌ها

مقایسه گلکسی A73 با A53 از نظر قیمت

هر دو گوشی در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۲ (۲۶ اسفند ۱۴۰۰) رونمایی شدند. گلکسی A53 در تاریخ ۲۴ مارس (۴ فروردین ۱۴۰۱) و گلکسی A73 در تاریخ ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) روانه بازار شدند. قیمت گلکسی A53 حدود ۳۳۴ و گلکسی A73 حدود ۴۲۸ دلار تعیین شده است.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 سامسونگ
مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 سامسونگ
مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ گلکسی A53 گلکسی A73
تاریخ معرفی ۱۷ مارس ۲۰۲۲ (۲۶ اسفند ۱۴۰۰) ۱۷ مارس ۲۰۲۲ (۲۶ اسفند ۱۴۰۰)
تاریخ عرضه ۲۴ مارس (۴ فروردین ۱۴۰۱) ۲۴ مارس (۴ فروردین ۱۴۰۱)
قیمت جهانی حدود ۳۳۴ دلار حدود ۴۲۸ دلار

سوالات متداول

گلکسی A53 بهتر است یا A73؟

در مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 متوجه شدیم که این دو گوشی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. تفاوت اصلی این دو گوشی در بخش تراشه و دوربین اصلی است که در این بخش‌ها نیز می‌توان Galaxy A73 را گوشی بهتری دانست.

قیمت گلکسی A53 و A73 در بازار ایران چقدر است؟

قیمت گلکسی A53 در رنج قیمتی ۱۰.۴۰۰.۰۰۰ تا ۱۳.۴۰۰.۰۰۰ تومان بوده قیمت گلکسی A73 نیز ۱۳.۳۵۰.۰۰۰ تا ۱۶.۴۰۰.۰۰۰ تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A73 سامسونگ چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع تکراتو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =