افزایش تعرفه واردات موبایل در بودجه 1402 ؛ گوشی باز هم گران می‌شود؟

موافقت مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش سه درصدی تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از تکراتو

بازوی تحقیقاتی و مشوری مجلس رسما موافقت خود را با افزایش سه درصدی تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار اعلام کرد و این یعنی گوشی باز هم گران می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همکاری با وزارت صمت، برنامه جامع ارتقای صنعت میکروالکترونیک کشور را تدوین کنند. به باور بازوی تحقیقاتی مجلس، این اقدام منجر به این می‌شود که اعتبارات حاصله از مسیر عوارض واردات گوشی پرچمدار به طور هدفمند و با اثربخشی بالاتری به این صنعت تخصیص یابد.

بیشتر بخوانید: بهانه افزایش تعرفه واردات گوشی فراهم شد ؛ اختصاص مابه‌التفاوت به صنعت میکروالکترونیک کشور!

افزایش سه درصدی تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار

مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی احکام حوزه فاوا در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از لزوم تدوین برنامه‌ای برای ارتقای صنعت میکروالکترونیک گفته است. بنابر لایحه بودجه سال آینده کشور،‌ حقوق ورودی رویه تجاری واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار برابر با ۱۵ درصد تعیین شده و منابع حاصله از اجرای این حکم نیز بایستی صرف حمایت از توسعه زیرساخت‌های صنعت میکروالکترونیک شوند.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد دارد وجود این بند می‌تواند ظرفیت خوبی در جهت ارتقای این صنعت ایجاد کند؛ اگرچه تحول در صنعت میکروالکترونیک نیازمند اعتبارات بیشتری است.

موافقت مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش سه درصدی تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار

همچنین این مرکز خواسته تا برنامه‌ای جامع جهت صنعت میکروالکترونیک کشور تدوین شود تا اعتبارها به طور هدفمند و با اثربخشی بالاتری تخصیص یابند. در همین راستا پیشنهاد شده تا معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با همکاری وزارت صمت برنامه جامع ارتقای صنعت میکروالکترونیک کشور را تهیه کنند و در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به تصویب برسانند.

همچنین دولت در لایجه بودجه سال ۱۴۰۲، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار را ارائه کرده است. تغییر تعرفه گمرکی واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از سایر گوشی‌ها، دو سال پیش توسط مجلس طرح و ۱۲ درصد تعیین شد تا به تولید گوشی هوشمند داخلی کمک شود. حالا دولت هم به دنبال افزایش سه درصدی این تعرفه است.

لازم به ذکر است که مرکز پژوهش‌های مجلس تنها نقشی مشورتی برای مجلس ایفا می‌کند و الزامی برای اجرایی شدن پیشنهادهای آن وجود ندارد. در نتیجه باید منتظر بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط نمایندگان باشیم تا ببینیم آن‌ها چه تصمیمی در خصوص افزایش تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره افزایش سه درصدی تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع تکراتو

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + شش =