مولکول «ضد گرسنگی» به کاهش وزن بعد از ورزش کمک می‌کند

مولکول «ضد گرسنگی» به کاهش وزن بعد از ورزش کمک می‌کند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

اگرچه می‌دانیم ورزش برای سلامتی ما مفید است، اما هنوز چیزهای زیادی درباره راه‌های پیچیده و متنوعی که فعالیت بدنی منجر به نتایج مثبت سلامتی در انسان می‌شود، نمی‌دانیم و باید نسبت به آنها شناخت به دست بیاوریم.

دانشمندانی که جزئیات مولکولی این رابطه را بررسی می‌کنند، به کشف مهمی دست یافته‌اند  و به یک اسید آمینه پیدا کرده‌اند که پس از ورزش شدید به جریان خون راه می‌یابد و با راه یافتن به مغز، باعث سرکوب گرسنگی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

جاناتان لانگ، استادیار پاتولوژی در دانشگاه استنفورد که رهبری این تحقیق را برعهده داشت، گفت: «همه ما به طور کلی می دانیم که ورزش مفید است و این کار برای کنترل وزن بدن و کنترل گلوکز مفید است. اما می‌خواستیم با جزئیات بیشتر و مولکولی، مکانیسم این تاثیر را پیدا کنیم.»

دانشمندان برای بررسی از تکنیکی به نام متابولومیک metabolomics استفاده کردند. این به معنای استفاده از طیف‌سنجی جرمی برای ردیابی غلظت مولکول‌های مختلف در نمونه‌های بافت و خون بود و اینکه چگونه ورزش باعث افزایش و کاهش سطح برخی از مولکول‌ها می‌شود.

در ابتدا، از این روش بر روی موش‌هایی استفاده شد جلسه کوتاه تردمیل یا استفاده از گردونه را داشتند. بعد خون اسب های مسابقه تجزیه و تحلیل شد. در نهایت مولکول‌های مختلف  در انسان در طول و بعد از دوره‌های ورزشی اندازه‌گیری شد.

معلوم شد که سطح لاکتات و فنیل آلانین بعد ورزش افزایش می‌یابد.

لاکتات همان چیزی است که باعث ایجاد احساس خستگی حین ورزش می‌شود، در حالی که فنیل آلانین یک اسید آمینه است. اسیدهای آمینه بلوک‌های ساختمانی پروتئین‌ها هستند.

این دو با هم مولکولی را تشکیل می‌دهند که دانشمندان آن را lac-phe می‌نامند، خود این پروتئین توسط CNDP2، کاتالیز می‌شود.

موش‌هایی که فاقد این پروتئین بودند قادر به تولید لاک-ف نبودند، که باعث می‌شود بیشتر غذا بخورند و وزن بیشتری داشته باشند.

در آزمایش دیگر، دانشمندان مولکول lac-phe را به گروهی از موش‌های چاق تزریق کردند. این امر باعث کاهش مصرف غذای آنها تا حدود ۳۰ درصد، کاهش وزن بدن، کاهش چربی و بهبود تحمل گلوکز شد.

ممکن است در آینده بتوان با استفاده از این کشف، «قرص لاغری» ساخت، اما مسیر این کار طولانی است.

این تحقیق در ژورنال Nature منتشر شده است

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =