ایرانخودرو در پاسخ به گزارشهای منتشرشده درباره سوختگی پای رانندگان در اثر نشت آب رادیاتور بخاری برخی محصولاتش، دلایل این سانحه را اعلام کرد. کهنگی تولیدات و کارکرد بالا، سرویسنکردن و نگهداری نامناسب مجموعه بخاری، تعمیرات خارج از شبکه نمایندگیهای ایرانخودرو و استفادهنکردن از ضدیخ درنتیجه فرسودگی و پوسیدگی مجموعه بخاری خودروها برخی از این دلایل هستند. نشت آب رادیاتور بخاری پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ یکی از معضلات جدی این خودروها به حساب میآید.
خوردگی و گرفتگی دلایل اصلی نشت آب رادیاتور بخاری پژو ۲۰۶ و ۲۰۷
ایرانخودرو گفته است قطعه رادیاتور بخاری در مجموعه کنسول میانی خودرو جزئی از سیستم تهویهمطبوع داخلی محسوب میشود. طراحی این مجموعه و اتصالات و محافظ آن را شرکت پژو فرانسه انجام داده است. از ابتدای تولید پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تاکنون این مجموعه و فرایند مونتاژ آن هیچ تغییری نکرده است. در این طراحی، قطعه رادیاتور بخاری همراه فنها، لولهها، اتصالات و سایر متعلقات در یک مجموعه قرار دارند.
براساس این گزارش، یکی از الزامات مهم در حفظ و نگهداری خودرو استفاده از محلول آب و ضدیخ در سیستم خنککاری است که باید به نسبتی ذکرشده در دفترچه راهنمای خودرو انجام شود. این کار از ایجاد رسوبات در این سیستم جلوگیری میکند. بیتوجهی به آن میتواند قطعات را تخریب کند. نابودی مجموعههای داخلی نظیر اورینگها، گرفتگی و خوردگی راهگاههای رادیاتور از نتایج بیتوجهی به تعویض آب رادیاتور هستند.
پاسخ ایرانخودرو به انتقادات
ایرانخودرو درمورد رعایت استاندارد در این قطعه نیز اعلام کرد: براساس نتایج آزمونهای دورهای روی نمونه قطعات شبکه بخاری گروه ۲۰۶ و ۲۰۷، رادیاتور بخاری این گروه از محصولات ایرانخودرو در آزمونها همواره نمرهای بالاتر از استاندارد گرفتهاند. این نکته نشاندهنده انطباق کیفیت قطعه با استاندارد بوده است. هیچ مغایرتی در کیفیت قطعه وجود نداشته است. این آزمونها در آزمایشگاههای معتبر دارای گواهینامه ۱۷۰۲۵ISO/IEC انجام شده است.
همچنین بهمنظور اطمینان از عملکرد موتور در شرایط بالارفتن دمای آب هنگام کارکرد ناصحیح قطعات، هشدارهای لازم از طریق علائم در نمایشگر خودرو ظاهر میشود؛ بنابراین راننده باید به علایم هشداردهنده توجه کند و خودرو را متوقف کرده و از شبکه خدماتی ایرانخودرو درخواست امداد کند.
بررسی موارد نشت آب رادیاتور بخاری پژو ۲۰۶ و ۲۰۷
بررسی خودروهایی که دچار ترکیدگی لوله اتصالات بخاری و آسیبدیدگی راننده شدهاند نشان میدهد، این خودروها اشتراکاتی دارند. اکثر این خودرو تولیدات دهه ۹۰ ایرانخودرو با کارکرد بالا و بالاتر از سن ابلاغی در قانون خودروهای فرسوده هستند. همچنین طی ماههای قبل از وقوع سانحه تعمیرات و تعویض قطعات سیستم بخاری و خنککاری موتور آنها را تعمیرکاران متفرقه در خارج از شبکه نمایندگیهای ایرانخودرو انجام دادهاند.
نصب اشتباه عایق حرارتی محافظ روی مجموعه بخاری پس از تعمیرات در تعمیرگاههای متفرقه یکی از دلایل وقوع این ایراد اعلام شده است. همچنین مراجعهنکردن این خودروها به شبکه خدمات پس از فروش برای سرویس دورهای نیز از دیگر دلایل وقوع این حادثه است. علاوهبراین، نگهداری نادرست خودرو و استفادهنکردن از محلول ضدیخ و در نتیجه فرسودگی و پوسیدگی به سبب کارکرد بالای خودرو در بروز سانحه تأثیرگذار بوده است.
باایناوصاف، مالکان تمامی خودروها باید ضمن رعایت اصول ایمنی و نگهداری خودرو، مجموعه بخاری را در شبکه خدماتی ایرانخودرو سرویس و تعمیر کنند. با این کار از وقوع هرگونه حادثه ناشی از تعمیر و نگهداری نادرست این قطعات جلوگیری میشود.
<دیجیاتو / منبع