ایرانخودرو تصمیم گرفته نسخه جدیدی از هایما S7 را با پسوند پرو وارد بازار ایران کند. هایما S7 پرو آماده رقابت با امویام X55 پرو و KMC X5 میشود و مانند آن خودروها، مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر است؛ بنابراین دیگر موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژر در هایما S7 پرو استفاده نخواهد شد. این پیشرانه یکی از مزایای این خودرو هنگام عرضهاش شناخته میشد.
باوجود جایگزینی موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر با موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژر سابق، راندمان پیشرانه افزایش یافته است. دلیل آن استفاده از فناوری تزریق سوخت مستقیم در این موتور است. بهعبارتی ما با پیشرانه TGDi روبهرو هستیم که حداکثر ۱۹۰ اسببخار قدرت تولید میکند. گشتاور این پیشرانه هنوز اعلام نشده اما باید انتظار داشت حدود ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور از این پیشرانه کوچک دریافت شود.
موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژر سابق هایما S7 حداکثر ۱۷۰ اسببخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکرد؛ درنتیجه راندمان پیشرانه جدید هایما S7 پرو افزایش قابلتوجه خواهد داشت. البته این افزایش قدرت و گشتاور بهدلیل افزایش پیچیدگیهای موتور و بهکارگیری فناوریهای جدید رخ داده است. بااینحال به نظر نمیرسد در بخش انتقال قدرت تفاوتی ایجاد شود؛ همچنان از گیربکس ششسرعته اتوماتیک برای این خودرو استفاده خواهد شد. همچنین سیستم انتقال قدرت این خودرو همچنان دیفرانسیل جلو خواهد بود.
امکانات و تجهیزات هایما S7 پرو به شرح زیر است:
سیستم ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل حرکت در سربالایی، دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، آینههای جانبی تاشوی برقی با گرمکن، سنسور پارک عقب، سامانه پایش فشار باد تایرها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، سنسور نور و باران.
برخلاف تغییرات پیشرانه، ایرانخودرو همچنان هایما S7 پرو را با ظاهر یک دهه قبل تولید میکند. این مسئله در رقابت این خودرو با KMC X5 و نسل آتی امویام X55 پرو تأثیرگذار خواهد بود. جالب این است که هایما S7 اصلی پس از تولید در قالب ۲ مدل اصلی و فیسلیفت در سال ۲۰۲۰ از خط تولید خارج شد و تولید آن فقط در ایران ادامه دارد.
<دیجیاتو / منبع