وزارت صمت مجددا ثابت کرد درکی از صنعت خودروسازی ندارد

وزارت صمت مجددا ثابت کرد درکی از صنعت خودروسازی ندارد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

خبر واگذاری سایت‌های سودده وزارت صمت به‌تازگی موجب شگفتی کارشناسان حوزه شده است. پارس‌خودرو، ایران‌خودرو خراسان و ایران‌خودرو دیزل سایت‌هایی هستند که علیرغم بازدهی و سودهی خوب، وعده واگذاری آن‌ها داده شده است. این درحالیست که هدف از واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی اساسا حذف خودروسازان زیان ده و فشار برای سود آوری آن ها بوده است و بنابراین می توان گفت که چنین واگذاری هایی، از بیخ و بن با هدف گذاری اولیه در تضاد است و حتی می تواند با تعمیق زیان انباشته دو خودروساز به ورشکستگی کامل آن ها بیانجامد.

به نقل از اسب بخار؛ گویا پس از صدور فرامین هشتگانه رئیس‌جمهور برای بهبود صنعت خودروسازی کشور، وزارت صمت خود را متعهد دیده تا با خوانشی دیگر از این فرامین، تحولی بیهوده و در واقع زیان‌بار را در این صنعت به وجود آورد.

از راه‌اندازی سامانه پردردسر یکپارچه فروش و تزریق فرایند قرعه‌کشی در آن گرفته تا جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا و پیشنهاد ادغام دو خودروساز بزرگ کشور، وزارت صمت دست به اقداماتی زده که چندان منفعتی برای بخش خصوصی نداشته است.

واگذاری سایت‌های سودده وزارت صمت نیز یکی دیگر از تصمیماتی است که نشان می‌دهد این نهاد، درک مناسبی از بخش خصوصی و خصوصی‌سازی ندارد. البته سایت های پارس خودرو، ایران‌خودرو خراسان و ایران‌خودرو دیزل، حتی در دوران زیاندهی سایت های دیگر، در حال سودآوری بوده و اسامی معروف و دهان‌پرکنی به حساب می‌آیند. به همین خاطر احتمال می‌رود خبر واگذاری آن‌ها شایعه باشد، چراکه هیچ عقل سلیم یا استراتژی اقتصادی توجیهی برای اجرای این تصمیم ارائه نمی‌دهد.

با این حال رفتار و نگرش عجیب وزارت صمت شایعه واگذاری را هر روز پررنگ‌تر می‌کند. این نهاد به خیال خود قصد دارد با واگذاری سایت های مذکور، قدم مثبتی در بخش خصوصی‌سازی بردارد. با این حال، واگذاری کارخانه‌هایی که به وسیله پول مردم یا همان بیت‌المال احیاشده‌اند و میزان سوددهی آن‌ها به حدی رسیده که می‌توانند نقش مثبتی در توسعه صنعت خودرو و کاهش زیان انباشته داشته باشند، اصلا منطقی نیست.

به جای واگذاری اسامی بزرگی همچون ایران‌خودرو خراسان، وزیر صمت بهتر است به فکر واگذاری سایت های زیان‌ده باشد، چون تجربیات گذشته نشان می‌دهد خصوصی‌سازی سایت های بی‌بازده در نهایت موجب بهره‌وری و تولید محصولات پرطرفدار در بازار خواهد شد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =