وقتی اطراف سر و صدا است نمی‌توانید صدای مردم را بشنوید؟ یک مطالعه این را با خطر زوال عقل مرتبط کرده

وقتی اطراف سر و صدا است نمی‌توانید صدای مردم را بشنوید؟ یک مطالعه این را با خطر زوال عقل مرتبط کرده

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

شنیدن مهارتی است که اکثر ما آن را بدیهی می‌دانیم. اما یک مطالعه در سال گذشته نشان داد که بزرگسالان باید به تغییرات در شنوایی دقت کنند، زیرا مشکلات شنوایی ممکن است با ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط باشد.

در مطالعه‌ای بر روی بیش از ۸۰ هزار بزرگسال بالای ۶۰ سال، کسانی که در محیط‌های پر سر و صدا در شنیدن گفتار مشکل داشتند، بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند. زوال عقل شرایطی است که با از دست دادن حافظه و مشکل در زبان و سایر مهارت‌های تفکر مشخص می‌شود.

پس این مطالعه هم به شواهدی اضافه شد که نشان می‌دهد مشکلات شنوایی ممکن است فقط یک علامت زوال عقل نباشد، بلکه در واقع یک عامل خطرزای زوال عقل است که احتمالاً می‌تواند به افراد، خانواده‌های آنها یا پزشکان را از شروع آن قبل از شروع هر گونه بدتر شدن هشدار بدهد.

توماس لیتلجانز، اپیدمیولوژیست و نویسنده مطالعه از دانشگاه آکسفورد در سال گذشته گفت: «علاقه خاصی به اختلال شنوایی وجود دارد و اینکه آیا این می‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد یا خیر .

در سال ۲۰۱۷، کم شنوایی همراه با سیگار کشیدن و عدم تحرک بدنی به عنوان یکی از ۹ عامل خطر اصلی و قابل اصلاح زوال عقل در فهرست قرار گرفت. آن گزارش برجسته نشربه لنست به زودی در سال ۲۰۲۰ به روز شد تا شامل سه عامل خطر دیگر شود که مجموع عوامل خطر را به ۱۲ رساند.

در گزارش های لنست تخمین زده شده است که از بین ۱۲ عامل خطرزای زوال عقل، کم شنوایی ممکن است بالاترین اثر را داشته باشد – به طوری که احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که در میانسالی کم شنوایی ندارند پنج برابر بیشتر است.

برای بررسی بیشتر، محققان دانشگاه آکسفورد از اطلاعات Biobank بریتانیا استفاده کردند، که یک پایگاه داده تحقیقاتی که برای بررسی ارتباط بین ژنتیک، عوامل محیطی و نتایج سلامتی در برتانیا است.

خطر زوال عقل برای گروهی متشکل از ۸۲ هزار زن و مرد ۶۰ ساله یا بیشتر که از زوال عقل عاری بودند و شنوایی آنها در ابتدای مطالعه ارزیابی شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کسانی که شنوایی آنها از نظر تشخیص گفتار در سر و صدا ارزیبای شده بود، در این آززمایش با کسانی که از نظر تشخیص آواها  در برابر نویز پس‌زمینه سفید تست شده بودند، مقایسه شدند.

پس از ۱۱ سال یا بیشتر، ۱۲۸۵ شرکت‌کننده دچار زوال عقل شدند.

یعنی شرکت کنندگانی که شنوایی بدتری داشتند، تقریباً دو برابر خطر ابتلا به زوال عقل در مقایسه با افرادی که شنوایی خوبی داشتند، داشتند .

محققان همچنین بررسی کردند که آیا اختلالات شنوایی افراد واقعاً با عوامل دیگری که بر خطر زوال عقل تأثیر می‌گذارند، مانند انزوای اجتماعی و افسردگی ، مرتبط است یا خیر، که هر دو ممکن است در صورت بروز مشکل در شنوایی ایجاد شوند. اما شواهدی در این مورد پیدا نشد.

به طور مشابه، مطالعات طولانی و گسترده در استرالیا و تایوان نیز نشان داده است افرادی که کم شنوا هستند در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل هستند.

این تحقیق نشان می‌دهد که محافظت از گوش‌هایمان در برابر آسیب‌های شنوایی، با گوش‌بند و گوش‌گیر و کمک به شنیدن بهتر افراد با سمعک  به طور بالقوه می‌تواند به کاهش این عامل خطر بالقوه زوال عقل، که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند، کمک کند.

این مطالعه در Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association منتشر شده.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سیزده =