مقایسه پورشه تایکان توربو s در برابر تسلا مدل s ؛ نبرد الکترون‌ها!

پورشه تایکان بهتر است یا تسلا مدل اس؟

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

پورشه تایکان به طرز نامانوسی از پسوند توربو در جلوی نام خود برخوردار شده و این در حالی است که خودروهای برقی هیچ‌گاه قابلیت نصب توربوشارژر را پیدا نخواهند کرد. شاید دلیل این کار پیروی از شیوه نام‌گذاری عمومی محصولات احتراقی پورشه در این مدل الکتریکی بوده باشد.

قیمت پورشه تایکان توربو معادل ۱۵۳ هزار و ۵۱۰ دلار است و بهای نسخه توربو s این خودرو نیز به رقم نجومی ۱۸۷ هزار و ۶۱۰ دلار می‌رسد. این در حالی است که گران‌ترین نسخه پانامرا (مدل واگن هیبرید جهار درب) معادل حدودی ۲۰۰هزار دلار خواهد بود. همچنین بسیاری از محصولات دیگر پورشه نیز وجود دارند که در مرز یکصد هزار دلار به فروش می‌رسند.

به هر حال اکنون دیگر تسلا تنها سازنده خودروهای الکتریکی پرقدرت نیست؛ در اینجا به بررسی عملکرد سدان تسلا مدل s در برابر پورشه تایکان ۴s و توربو s پرداخته‌ایم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.

مقایسه ابعاد پورشه تایکان توربو s و تسلا مدل s

از آنجا که تایکان توربو اس و تسلا مدل اس به نوعی از همان ابتدا رقیب یکدیگر بوده‌اند، اصلا جای تعجب ندارد که بدانید این دو خودرو تا حدودی با یکدیگر هم اندازه هستند. البته تسلا مدل s حدود ۰.۳ اینچ طویل‌تر بوده و به اندازه ۰.۱ اینچ عریض‌تر از پورشه تایکان است. همچنین فاصله بین محورهای جلو و عقب تسلا به میزان ۲.۳ اینچ و ارتفاع آن به اندازه ۲.۶ اینچ بیشتر از پورشه تایکان است.

همچنین ظرفیت صندوق عقب تسلا مدل s معادل ۷۴۵ لیتر است که در مقایسه با گنجایش ۳۶۵ لیتر تایکان توربو s و ۴۰۵ لیتری مدل ۴s بسیار وسیع به نظر می‌رسد. با این وجود پورشه با ۷۹ لیتر در برابر ۵۹ لیتر تسلا، برنده رقابت در بحث ظرفیت فضای صندوق جلو خواهد بود.

 پیشرانه و توان فنی

تسلا همواره به دامنه حرکتی بالای محصولات خود افتخار کرده است و مدل اس نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ دامنه حرکتی تسلا مدل اس پرفورمنس با یک مرتبه شارژ معادل ۵۸۷ کیلومتر اعلام شده و ظرفیت باتری این خودرو برابر ۱۰۰ کیلووات ساعت است.

تسلا

تایکان توربو s و تایکان ۴s به ترتیب ضمن برخورداری از باتری‌های ۹۳.۴ و ۷۹ کیلووات ساعت،ی برد حرکتی به مراتب کمتری نسبت به تسلا مدل اس ارائه می‌دهند؛ تایکان توربو اس دارای دامنه پیمایش ۴۱۲ کیلومتر با یک مرتبه شارژ بوده و نسخه ۴s این خودرو ۴۰۷ کیلومتر فاصله را در هر مرتبه شارژ کامل باتری می‌پیماید.

همچنین با وجود آنکه هر دو خودرو تسلا مدل اس و پورشه تایکان دارای دو موتور الکتریکی (هر محور یک موتور) هستند، ولی موتورها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. پورشه تایکان از دو موتور سنکروناس مغناطیس دائم نیرو می‌گیرد اما تسلا مدل s از یک موتور سنکروناس در عقب و یک موتور نوع القایی در جلو بهره‌مند شده است.

در این جمع چابک‌ترین خودرو تسلا مدل اس پرفورمنس است که به واسطه برخورداری از ۷۶۲ اسب بخار قدرت و ۹۸۰ نیوتن متر گشتاور قادر به عبور از مرز سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت طی تنها ۲.۴ ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت تسلا مدل اس پرفورمنس نیز به ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پورشه توربو s نیز در حالت اوور بوست قادر به تولید ۷۵۰ اسب بخار (۶۱۶ اسب بخار در حالت عادی) بوده و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور است که این خودرو را ظرف مدت زمان ۲.۶ ثانیه از حالت ایستا به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت خواهد رساند.

تایکان ۴s هم دارای توان خروجی ۵۲۲ اسب بخار در حالت اوور بوست و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور بوده و ظرف مدت زمان ۳.۸ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. بیشینه سرعت پورشه تایکان توربو اس و ۴ اس نیز به ترتیب معادل ۲۶۱ کیلومتر و ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. به نظر می‌رسد تسلا مدل اس پرشتاب‌ترین و سریعترین شرکت‌کننده در این جمع باشد.

 تکنولوژی و تجهیزات

تسلا استاد استفاده از صفحات نمایشگر بزرگ در محصولات خود است؛ چرا که برای اولین بار در تولیداتش صفحه نمایشگر لمسی ۱۷اینچی و پنل دیجیتال کیلومترشمار ۱۲ اینچی را به کار گرفت. سامانه اطلاعات سرگرمی تسلا مدل اس فاقد اپل کارپلی و اندروید بوده اما از قابلیت پخش موزیک به واسطه بلوتوث برخوردار است.

پورشه تایکان نیز از یک پنل دیجیتال ۱۶.۸ اینچی کیلومتر شمار با توانایی نمایش هم‌زمان قابلیت‌های مختلف و یک نمایشگر مرکزی ۱۰.۹ اینچی برخوردار شده است. اپل کارپلی به همراه یک دستیار دیجیتال جدید که به عبارت «hey Porsche» پاسخ می‌دهد نیز به صورت استاندارد در تایکان جا داده شده‌اند. یک نمایشگر سرنشین جلو هم به صورت سفارشی قابل نصب در کابین پورشه تایکان خواهد بود.

علاوه بر اینها سیستم اتوپایلوت تسلا که سال‌ها در مجامع مختلف پیرامون آن صحبت شده است، از مزیت‌های فراوانی برخوردار بوده و به راحتی می‌توان گفت که پورشه تایکان از توانایی خودران به اندازه تسلا بهره‌مند نیست. با این وجود سوالی که باقی بماند این خواهد بود که چه کسی دوست دارد اتومبیل پورشه‌اش به خودی خود رانندگی کنند؟! چرا که دیگر لذتی از پورشه سواری برای وی باقی نخواهد ماند.

قیمت پورشه تایکان و تسلا مدل s

از این جهت تسلا واقعا دست برتر را دارد چرا که قیمت نسخه پایه مدل اس از ۷۹ هزار و ۹۹۰ دلار شروع شده و تا ۹۹هزار و ۹۹۰ دلار در نسخه پرفورمنس افزایش می‌یابد. تجهیزاتی همچون رینگ‌های ۲۱ اینچی، تریم داخلی سیاه و سفید، تکنولوژی رانندگی تمام خودکار که البته هنوز در دسترس قرار نگرفته، بهای نسخه فول آپشن مدل اس را تا ۱۱۴ هزار ۹۰۰ دلار افزایش خواهد داد.

از طرف دیگر پورشه تایکان ۴s دارای قیمت پایه ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ بوده که به رقم ۱۸۷ هزار ۶۱۰ دلار در مدل توربو اس ختم می‌شود.

 جمع‌بندی

روی کاغذ عملکرد تسلا مدل اس و پورشه تایکان توربو اس بسیار نزدیک به هم است؛ با این حال تایکان با وجود برخی تجهیزات نظیر ترمزهای کربن سرامیکی استاندارد، اندکی از تمایلات عملکردی بالاتر سود می‌برد. تسلا مدل اس نیز دارای مزایایی همچون محفظه بار بزرگ‌تر، فضای داخلی جادار و برد حرکتی بیشتر است. با این وجود همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد، چرا که ممکن است شخصی به استیک آبدار علاقه داشته باشد و فردی دیگر همان استیک را به صورت پخته‌تر بپسندد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − دو =