علائم یائسگی

چگونه علائم یائسگی را کاهش دهیم و در این دوره زندگی شاداب‌تری داشته باشیم؟

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

در بازه زمانی پیرامون یائسگی Perimenopause یا حوالی یائسگی در بدن خانم‌ها انتقال طبیعی به یائسگی صورت می‌گیرد که نشان دهنده پایان سال‌های باروری است.  زنان در سنین مختلف شروع به یائسگی می‌کنند. ممکن است علائم پیشرفت به سمت یائسگی مانند بی‌نظمی قاعدگی را بعد ۴۰ سالگی مشاهده کنید. اما برخی از زنان در حول و حوش ۳۵ سالگی هم متوجه تغییراتی می‌شوند.

سطح استروژن – هورمون اصلی زنانه – در بدن در طول دوران پیش از یائسگی افزایش و کاهش می‌یابد. سیکل‌های قاعدگی ممکن است طولانی یا کوتاه شود، و ممکن است شروع به چرخه‌های قاعدگی کنید که در آن تخمدان‌های شما تخمک آزاد نمی‌کنند (تخمک‌گذاری). همچنین ممکن است علائمی یائسگی مانند گرگرفتگی، مشکلات خواب و خشکی واژن تجربه شود. درمان‌هایی برای کمک به کاهش این علائم در دسترس هستند.

هنگامی که ۱۲ ماه متوالی را بدون قاعدگی پشت سر گذاشتید، رسماً به یائسگی رسیده‌اید و دوره قبل از یائسگی به پایان رسیده است.

علائم

در طول دوره‌گذار یائسگی، ممکن است برخی تغییرات در بدن شما رخ دهد:

  • پریود‌های نامنظم : همانطور که تخمک‌گذاری غیرقابل پیش بینی‌تر می‌شود، مدت زمان بین پریود‌ها ممکن است طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد، جریان شما ممکن است سبک تا سنگین باشد و ممکن است برخی از دوره‌ها را ر‌ها کنید. اگر تغییر مداوم هفت روز یا بیشتر در طول چرخه قاعدگی خود دارید، ممکن است در اوایل یائسگی باشید. اگر بین قاعدگی‌ها ۶۰ روز یا بیشتر فاصله دارید، احتمالاً در اواخر یائسگی هستید.
  • گرگرفتگی و مشکلات خواب. گرگرفتگی در دوران پیش از یائسگی شایع است. شدت، طول و فرکانس متفاوت است. مشکلات خواب اغلب به دلیل گرگرفتگی یا تعریق شبانه است، اما گاهی اوقات خواب حتی بدون آن‌ها غیرقابل پیش بینی می‌شود.
  • تغییرات خلق و خو. نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری یا افزایش خطر افسردگی ممکن است در دوران پیش از یائسگی اتفاق بیفتد. علت این علائم ممکن است اختلال خواب همراه با گرگرفتگی باشد. تغییرات خلقی همچنین ممکن است ناشی از عواملی باشد که به تغییرات هورمونی قبل از یائسگی مرتبط نیستند.
  • مشکلات واژن و مثانه. هنگامی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، بافت‌های واژن شما ممکن است روان کنندگی و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و مقاربت را دردناک کنند. استروژن پایین ممکن است شما را در برابر عفونت‌های ادراری یا واژن آسیب پذیرتر کند. از دست دادن تون بافت ممکن است به بی‌اختیاری ادرار کمک کند.
  • کاهش باروری. با نامنظم شدن تخمک‌گذاری، توانایی شما برای باردار شدن کاهش می‌یابد. با این حال، تا زمانی که پریود می‌شوید، بارداری همچنان امکان‌پذیر است. اگر می‌خواهید از بارداری اجتناب کنید، تا زمانی که به مدت ۱۲ ماه پریود نشده‌اید، از کنترل بارداری استفاده کنید.
  • تغییرات در عملکرد جنسی. در دوران پیش از یائسگی، برانگیختگی و میل جنسی ممکن است تغییر کند. اما اگر قبل از یائسگی صمیمیت جنسی رضایت‌بخشی داشتید، احتمالاً تا قبل از یائسگی و بعد از آن نیز صمیمیت جنسی رضایت‌بخشی داشتید.
  • از دست دادن توده و تراکم استخوان. با کاهش سطح استروژن، شما سریعتر از جایگزینی استخوان شروع به از دست دادن استخوان می‌کنید و خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهید – بیماری که باعث شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود.
  • تغییر سطح کلسترول. کاهش سطح استروژن ممکن است منجر به تغییرات نامطلوب در سطح کلسترول خون شما شود، از جمله افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) – کلسترول “بد” – که به افزایش خطر بیماری قلبی کمک می‌کند. در عین حال، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) – کلسترول “خوب” – در بسیاری از زنان با افزایش سن کاهش می‌یابد که همچنین خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
از نظر پزشکی برای زنی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته چه کارهایی باید انجام شود؟ چه آزمایشات و داروهایی لازم است؟
بیشتر بخوانیم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

برخی از زنان برای علائم قبل از یائسگی به دنبال مراقبت‌های پزشکی هستند. اما دیگران یا تغییرات را تحمل می‌کنند یا به سادگی علائم آنقدر شدید را تجربه نمی‌کنند که نیاز به توجه داشته باشند. از آنجایی که علائم ممکن است ظریف باشند و به تدریج ظاهر شوند، ممکن است در ابتدا متوجه نشوید که همه آن‌ها به یک چیز مرتبط هستند – نوسانات هورمونی دوران یائسگی.

اگر علائمی دارید که در زندگی یا رفاه شما اختلال ایجاد می‌کند، مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی یا تغییرات در عملکرد جنسی که نگران شما هستند، به پزشک مراجعه کنید.

علل

با گذراندن دوران پیش از یائسگی، تولید استروژن و پروژسترون، هورمون‌های کلیدی زنانه در بدن افزایش و کاهش می‌یابد. بسیاری از تغییراتی که در دوران پیش از یائسگی تجربه می‌کنید، نتیجه کاهش استروژن است.

عوامل خطر

یائسگی یک مرحله طبیعی در زندگی است. اما ممکن است در برخی از زنان زودتر از سایرین رخ دهد. اگرچه همیشه قطعی نیست، برخی شواهد نشان می‌دهند که عوامل خاصی ممکن است احتمال شروع یائسگی را در سنین پایین‌تر افزایش دهند، از جمله:

  • سیگار کشیدن. شروع یائسگی در زنان سیگاری ۱ تا ۲ سال زودتر از زنان غیرسیگاری رخ می‌دهد.
  • سابقه خانوادگی. زنان با سابقه خانوادگی یائسگی زودرس ممکن است خود یائسگی زودرس را تجربه کنند.
  • درمان سرطان. درمان سرطان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی لگن با یائسگی زودرس مرتبط است.
  • هیسترکتومی هیسترکتومی که رحم شما را برمی دارد، اما تخمدان شما را نمی‌برد، معمولا باعث یائسگی نمی‌شود. اگرچه دیگر پریود نمی‌شوید، اما تخمدان‌های شما هنوز استروژن تولید می‌کنند. اما چنین جراحی ممکن است باعث شود یائسگی زودتر از حد معمول رخ دهد. همچنین، اگر یک تخمدان را بردارید، تخمدان باقیمانده ممکن است زودتر از حد انتظار از کار بیفتد.

عوارض

پریود‌های نامنظم از مشخصه‌های پیش از یائسگی است. بیشتر اوقات این طبیعی است و جای نگرانی نیست. با این حال، اگر:

  • خونریزی بسیار شدید است – شما در حال تعویض تامپون یا پد‌ها هر یک یا دو ساعت به مدت دو یا بیشتر هستید
  • خونریزی بیش از هفت روز طول می‌کشد
  • خونریزی بین دوره‌ها اتفاق می‌افتد
  • پریود‌ها معمولاً با فاصله کمتر از ۲۱ روز اتفاق می‌افتند

علائمی مانند این ممکن است به این معنی باشد که مشکلی در سیستم تولید مثل شما وجود دارد که نیاز به تشخیص و درمان دارد.

تشخیص

گذار به یائسگی یک فرآیند است – یک انتقال تدریجی. هیچ آزمایش یا علامتی برای تعیین اینکه آیا وارد دوران یائسگی شده‌اید کافی نیست. پزشک شما چیز‌های زیادی را در نظر می‌گیرد، از جمله سن، سابقه قاعدگی، و علائم یا تغییرات بدنی که تجربه می‌کنید.

برخی از پزشکان ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی سطح هورمون شما تجویز کنند. اما به غیر از بررسی عملکرد تیروئید، که می‌تواند بر سطح هورمون‌ها تأثیر بگذارد، آزمایش هورمونی به ندرت برای ارزیابی قبل از یائسگی ضروری یا مفید است.

درمان

دارو‌ها اغلب برای درمان علائم قبل از یائسگی استفاده می‌شوند.

  • هورمون درمانی. استروژن درمانی سیستمیک – که به شکل قرص، چسب پوستی، اسپری، ژل یا کرم ارائه می‌شود- موثرترین گزینه درمانی برای تسکین گرگرفتگی قبل از یائسگی و یائسگی و تعریق شبانه است. بسته به سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما، پزشک ممکن است استروژن را در کمترین دوز مورد نیاز برای تسکین علائم برای شما توصیه کند. اگر رحم شما عمل نشده باشد و برداشته نشده باشد، علاوه بر استروژن به پروژستین نیز نیاز خواهید داشت. استروژن سیستمیک می‌تواند به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک کند.
  • استروژن واژنی: استروژن را می‌توان با استفاده از قرص، حلقه یا کرم واژینال مستقیماً دور اژن استفاده کرد. این درمان فقط مقدار کمی استروژن آزاد می‌کند که توسط بافت واژن جذب می‌شود. می‌تواند به تسکین خشکی واژن، ناراحتی ناشی از مقاربت و برخی علائم ادراری کمک کند.
  • دارو‌های ضد افسردگی برخی از دارو‌های ضد افسردگی مرتبط با گروهی از دارو‌ها به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) ممکن است گرگرفتگی یائسگی را کاهش دهند. یک داروی ضد افسردگی برای مدیریت گرگرفتگی ممکن است برای زنانی که به دلایل سلامتی نمی‌توانند استروژن مصرف کنند یا برای زنانی که برای اختلالات خلقی به داروی ضد افسردگی نیاز دارند مفید باشد.
  • گاباپنتین (نورونتین). گاباپنتین برای درمان تشنج تایید شده است، اما نشان داده شده است که به کاهش گرگرفتگی نیز کمک می‌کند. این دارو برای زنانی که به دلایل سلامتی نمی‌توانند از استروژن درمانی استفاده کنند و برای کسانی که میگرن نیز دارند مفید است.
یک ساعت تمرین قدرتی در هفته خطر مرگ را تا 20 درصد کاهش می‌دهد
بیشتر بخوانیم

قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر نوع درمان، با پزشک خود در مورد گزینه‌های خود و خطرات و مزایای مربوط به هر کدام صحبت کنید. گزینه‌های خود را سالانه مرور کنید، زیرا ممکن است نیاز‌ها و گزینه‌های درمانی شما تغییر کند.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

انجام این انتخاب‌های سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش برخی از علائم یائسگی و ارتقای سلامتی با افزایش سن کمک کند:

  • کاهش ناراحتی واژن از روان‌کننده‌های واژینال بدون نسخه بر پایه آب (Astroglide، KY Liquid) یا مرطوب‌کننده‌ها (Replens، Vagisil Prohydrate) استفاده کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی گلیسیرین نباشند، که می‌تواند باعث سوزش یا تحریک در زنانی شود که به آن ماده شیمیایی حساس هستند. فعال ماندن از نظر جنسی نیز با افزایش جریان خون به واژن کمک می‌کند.
  • غذای سالم بخورید. از آنجایی که خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی در این زمان افزایش می‌یابد، رژیم غذایی سالم بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. یک رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است، اتخاذ کنید. غذا‌های غنی از کلسیم را اضافه کنید. اگر به نظر می‌رسد که آن‌ها باعث گرگرفتگی می‌شوند از الکل و کافئین خودداری کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا باید مکمل کلسیم نیز مصرف کنید و اگر چنین است، چه نوع و چه مقدار – همچنین بپرسید که آیا به ویتامین D بیشتری نیاز دارید که به بدن شما کمک می‌کند کلسیم را جذب کند.
  • فعال باشید. ورزش و فعالیت بدنی منظم به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند، خواب شما را بهبود می‌بخشد و خلق و خوی شما را بالا می‌برد. سعی کنید در بیشتر روز‌های هفته به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر ورزش کنید، اگرچه درست قبل از خواب نیست. نشان داده شده است که ورزش منظم خطر شکستگی لگن را در زنان مسن کاهش می‌دهد و تراکم استخوان را تقویت می‌کند.
  • به اندازه کافی بخوابید. سعی کنید یک برنامه خواب ثابت داشته باشید. از مصرف کافئین که خواب را سخت می‌کند، اجتناب کنید و از نوشیدن الکل زیاد که می‌تواند خواب را مختل کند، خودداری کنید.
  • تکنیک‌های کاهش استرس را تمرین کنید. تکنیک‌های کاهش استرس، مانند مدیتیشن یا یوگا، با تمرین منظم، می‌توانند باعث آرامش و سلامتی در طول زندگی شما شوند، اما ممکن است در دوران یائسگی مفید باشند.
مراکز واکسن شبانه روزی
بیشتر بخوانیم

طب جایگزین

علاوه بر درمان‌های مرسوم، بسیاری از زنان در حال‌گذار به سمت یائسگی می‌خواهند درباره روش‌های مکمل و جایگزین برای درمان علائم بیشتر بدانند. محققان در حال بررسی این روش‌های درمانی هستند تا ایمنی و اثربخشی آن‌ها را تعیین کنند، اما هنوز شواهدی وجود ندارد.

برخی از گزینه‌های مورد مطالعه عبارتند از:

  • کوهوش سیاه. برخی از زنان از عصاره این گیاه برای درمان گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی استفاده می‌کنند. شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد. کارشناسان همچنین مطمئن نیستند که مصرف کوهوش سیاه چه خطراتی دارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کوهوش سیاه برای کبد مضر است، اما مطالعات دیگر هیچ مدرکی دال بر صحت این موضوع پیدا نکردند. محققان همچنین این سوال را مطرح می‌کنند که آیا عصاره این گیاه برای زنان مبتلا به سرطان سینه یا در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه بی‌خطر است یا خیر.
  • فیتواستروژن‌ها این استروژن‌ها به طور طبیعی در برخی غذا‌ها وجود دارند. دو نوع اصلی فیتواستروژن‌ها ایزوفلاون‌ها و لیگنان‌ها هستند. ایزوفلاون‌ها در سویا و سایر حبوبات و شبدر قرمز یافت می‌شوند. لیگنان‌ها در دانه کتان، غلات کامل و برخی میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. ترکیبات گیاهی نیز وجود دارند که خواص استروژن مانند دارند.

مطالعات روی فیتواستروژن‌ها – چه از طریق غذا یا مکمل‌ها – در مورد اینکه آیا آن‌ها به کاهش علائم یائسگی کمک می‌کنند یا خیر تعارض دارند. مطالعات همچنین در مورد تأثیر مفید فیتواستروژن‌ها، در صورت وجود، بر خطر ابتلا به سرطان سینه نیز تعارض دارند.

  • هورمون‌های بیولوژیک اصطلاح “بیو همسان” به این معناست که هورمون‌های موجود در این محصول از نظر شیمیایی با هورمون‌هایی که بدن شما تولید می‌کند یکسان هستند. با این حال، هورمون‌های بیولوژیکی ترکیبی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم نمی‌شوند، بنابراین کیفیت و خطرات ممکن است متفاوت باشد. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هورمون‌های بیولوژیکی ترکیبی ایمن‌تر یا موثرتر از هورمون درمانی معمولی هستند.
  • دهیدرواپی آندروسترون (DHEA). این استروئید طبیعی که توسط غده فوق کلیوی شما تولید می‌شود به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است و توسط برخی برای کاهش درد در حین مقاربت به دلیل آتروفی واژن استفاده می‌شود. اما شواهد در مورد اثربخشی آن متفاوت است و نگرانی‌هایی در مورد اثرات مضر احتمالی وجود دارد.

قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی یا غذایی برای علائم قبل از یائسگی یا یائسگی با پزشک خود صحبت کنید. FDA محصولات گیاهی را تنظیم نمی‌کند و برخی از آن‌ها می‌توانند خطرناک باشند یا با سایر دارو‌هایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و سلامت شما را به خطر بیندازند.

درمان‌های مکمل کم خطر که ممکن است به کاهش استرس و بهبود سلامت روانی کمک کند عبارتند از:

  • طب سوزنی. تحقیقات در مورد طب سوزنی برای کاهش گرگرفتگی قطعی نیست، اما امیدوار‌کننده است.
  • تکنیک‌های آرامش بخش به عنوان مثال، یوگا و مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، که به نوبه خود ممکن است به بهبود علائم یائسگی کمک کند.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + چهار =