کاوشگر استقامت یازدهمین نمونه از سنگ‌های مریخ را گردآوری کرد

کاوشگر استقامت یازدهمین نمونه از سنگ‌های مریخ را گردآوری کرد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

کاوشگر استقامت ناسا نمونه دیگری از سنگ‌های مریخ را گردآوری کرده که ممکن است حاوی نشانه‌هایی مبنی بر حیات در سیاره سرخ باشد. این یازدهمین باری است که کاوشگر ناسا از سطح مریخ نمونه‌برداری می‌کند. این نمونه‌ها قرار است در آینده در ماموریتی به زمین برگردانده شوند.

مسئولان ناسا به تازگی اعلام کردند که استقامت در یک ماموریت دیگر موفق شده دوباره از مریخ نمونه‌برداری کند. در توییت صفحه اختصاصی کاوشگر استقامت که از زبان خود این کاوشگر نوشته شده، آمده است: «خبر هیجان‌انگیز: نه تنها توانسته‌ام نمونه جدیدی از سنگ‌های مریخ را گردآوری کنم (نمونه یازدهم)، بلکه شرایط دارد مهیا می‌شود تا این نمونه‌ها به زمین برگردند.»

ناسا ماموریت بازگردانی نمونه‌های مریخ را اصلاح کرده تا استقامت را به عنوان کاوشگر اصلی نمونه‌برداری معرفی کند. این سازمان پیش‌تر می‌خواست از کاوشگر نمونه‌برداری آژانس فضایی اروپا استفاده کند، اما برنامه خود را تغییر داد. ناسا حالا قصد دارد دو هلیکوپتر جدید را برای گردآوری نمونه‌ها راهی سطح سیاره سرخ کند.

یازدهمین نمونه از سنگ‌های مریخ

مسئولان ناسا می‌گویند یازدهمین نمونه دریافت شده از سنگ‌های مریخ یک سنگ رسوبی است که احتمالا حاوی نشانگرهای زیستی یا علائم حیات است. با توجه به این که استقامت ابزارهای کافی برای بررسی این نمونه را ندارد، دانشمندان مشتاقند تا هرچه سریع‌تر این نمونه را به زمین برگردانند و روی آن آزمایش کنند.

به همین خاطر ماموریت بازگردانی نمونه‌ها طراحی شده و قرار است به صورت مشترک توسط سازمان فضایی آمریکا و اروپا در سال ۲۰۲۸ اجرا شود. استقامت ۴۳ لوله تست دارد که انتظار می‌رود ۳۸ عدد از آن‌ها با نمونه سنگ‌های مریخ پر شود. به همین خاطر، کاوشگر ناسا در تلاش است تا بهترین نمونه‌ها را گردآوری کند.

پس از فرود ماموریت بازگردانی نمونه‌ها در مریخ، استقامت محموله خود را به راکت کوچکی موسوم به Mars Ascent Vehicle منتقل می‌کند. سپس این نمونه‌ها به مدارگردی می‌روند که به سمت زمین حرکت خواهد کرد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =