کشف سازه‌های عجیب 3000ساله؛ تقویمی برای سال‌های 260 روزه! + عکس

کشف سازه‌های عجیب ۳۰۰۰ساله؛ تقویمی برای سال‌های ۲۶۰ روزه! + عکس

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

سه محقق به‌تازگی موفق به کشف نمونه‌هایی از چندین سازه مربوط به دوره تاریخی آمریکای میانه شده‌اند که به‌عنوان یک تقویم ۲۶۰ روزه کاربرد داشته است. آن‌ها برای کشف این سازه‌ها از دوربین لایدار (LiDAR) استفاده کرده‌اند و این تقویم را که احتمالاً بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد، در ساحل خلیج مکزیک پیدا کرده‌اند.

محققانی از مرکز تحقیقات آکادمی علوم و هنرهای اسلوونی، دانشگاه آریزونا و دانشگاه کولگیت در مقاله‌ای که در مجله Science Advances منتشر کرده‌اند، توضیح داده‌اند که دوربین لایدار روی یک هواپیما چگونه توانسته است این سازه‌های باستانی را پیدا کند. آن‌ها همچنین تشریح کرده‌اند که اهالی آمریکای میانه چگونه ممکن است از این سازه‌ها استفاده کرده باشند.

دانشمندان می‌گویند در پژوهش خود باقی‌مانده ۴۱۵ سازه تشریفاتی را پیدا کرده‌اند که مربوط به مردم اولمک یا مایا است. بررسی‌های دقیق‌تر این سازه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها به‌نحوی چیده شده‌اند که با طلوع و غروب اجرام کیهانی در یک تقویم ۲۶۰ روزه هماهنگ‌ هستند. پژوهشگران می‌گویند زاویه اکثر این سازه‌ها شرق به غرب است و قدمت آن‌ها به بازه ۱۱۰۰ پیش از میلاد تا ۲۵۰ پس از میلاد تخمین زده می‌شود.

کشف تقویم باستانی متفاوت از دوره آمریکای میانه

قدمت مردمان جوامع اولمک که در بخش‌هایی از آمریکای میانه زندگی می‌کردند، به ۳۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. پس از نزول جوامع اولمک، فرهنگ مایا توسعه پیدا کرد. اسناد کشف‌شده از مایاها از وجود یک تقویم ۲۶۰ روزه در این فرهنگ خبر می‌دهد. محققان می‌گویند وجود این تقویم به اهالی این منطقه کمک می‌کرد تا مراسمات و فعالیت‌های کشاورزی خود را به‌طور دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنند.

دانشمندان می‌گویند حتی همین امروز از این تقویم ۲۶۰ روزه در میان برخی از اهالی جوامع مدرن مایا استفاده می‌شود. فناوری لایدار کمک زیادی به اکتشافات باستانی داشته است؛ چرا که می‌تواند از موانع سطحی در برابر تصویربرداری‌های هوایی عبور کند و نقشه سه‌بعدی ناحیه‌های مختلف را به‌دست آورد. پیش‌تر از کشف یک تمدن ۲۰۰۰ساله مایا در گواتمالا با همین فناوری به شما خبر داده بودیم.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پنج =