کلاغ‌ها هم قادر به درک مفهوم بازگشت هستند

کلاغ‌ها هم قادر به درک مفهوم بازگشت هستند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

با وجود این که تصور می‌شد انسان تنها موجودی باشد که قابلیت درک مفهوم «بازگشت» (Recursion) را دارد، ولی حالا پژوهشگران دانشگاه توبینگن آلمان از طریق آزمایش‌هایی متوجه شده‌اند که کلاغ‌ها هم می‌توانند این مفهوم را درک کنند.

دانشمندان در مقاله‌ای که در مجله Science Advances چاپ شده، مدعی شده‌اند که کلاغ‌ها هم از قابلیت‌های شناختی کافی برای درک مفهوم بازگشت برخوردارند. این مفهوم در این جا به معنای وجود ساختارهای معنادار در ساختارهای دیگر است. البته کلاغ‌ها اولین حیواناتی نیستند که متوجه شده‌ایم می‌توانند بازگشت را درک کنند. دو سال پیش گروه دیگری از محققان به این یافته برای میمون‌ها دست پیدا کرده بودند.

در هر دو پژوهشی که روی حیوانات انجام شده، آن‌ها به سوژه‌های خود آموختند تا جفت قلاب‌ها را درون جمله‌ای از علائم نگارشی پیدا کنند. برای مثال در یک مثال از آن‌ها خواسته شد تا از جمله {()} علامت پرانتز را بیابند. زمانی که کلاغ‌ها آزمایش را متوجه شدند، محققان جمله‌های طولانی‌تری ساختند تا ببینند این حیوانات امکان کشف علامت‌های داخلی را دارند یا نه.

کلاغ‌ها تصادفی این کار را انجام ندادند

نتیجه این بود که کلاغ‌ها هم مثل میمون‌ها توانستند نویسه‌های داخلی را تشخیص دهند. این آزمایش این قدر تکرار شد تا احتمال انتخاب تصادفی علامت‌های صحیح از بین برود. آن‌ها همچنین تغییری را در آزمایش خود ایجاد کردند تا خطایی را که به زعم‌شان در آزمایش میمون‌ها وجود داشت، برطرف کنند.

دانشمندان برای کسب اطمینان از این که کلاغ‌ها صرفاً ترتیب علامت‌ها را به خاطر نمی‌سپرند، این جمله‌ها را پیچیده‌تر کردند. پژوهشگران برای این کار نویسه‌های دیگری را به جمله‌های خود اضافه کردند، اما متوجه شدند که این کار حتی تاثیری روی سرعت عمل کلاغ‌ها نمی‌گذارد. در واقع، این پرنده می‌توانست با همان توانایی قبلی علامت خواسته شده را تشخیص دهد.

مبحث بازگشت در علم روان‌شناسی و منطق بسیار کاربرد دارد. این مفهوم همچنین در علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی زیاد به کار می‌رود.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − ده =