کیست تخمدان چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

کیست تخمدان چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

کیست‌های تخمدان کیسه‌های پر از مایع در تخمدان یا روی سطح آن هستند. زنان دو تخمدان – هر کدام به اندازه و شکل یک بادام – در هر طرف رحم دارند. تخمک‌ها (تخم‌ها) که در تخمدان‌ها رشد و بالغ می‌شوند، در دوره‌های ماهانه در طول سال‌های باروری آزاد می‌شوند.

بسیاری از زنان گاهی دچار کیست تخمدان می‌شوند. اکثر کیست‌های تخمدان ناراحتی کمی دارند یا اصلاً بی‌ضرر هستند. بیشتر آنها بدون درمان در عرض چند ماه ناپدید می‌شوند.

با این حال، کیست‌های تخمدان – به ویژه آن‌هایی که پاره شده‌اند – می‌توانند علائم جدی ایجاد کنند. برای محافظت از سلامتی خود، معاینات منظم لگن را انجام دهید و علائمی را که می‌تواند نشانه یک مشکل بالقوه جدی باشد، بشناسید.

علائم

اکثر کیست‌ها علائمی ایجاد نمی‌کنند و خود به خود از بین ‌می‌روند. با این حال، یک کیست تخمدان بزرگ می‌تواند باعث:

  • درد لگن – یک درد مبهم یا شدید در قسمت پایین شکم در سمت کیست
  • پری یا سنگینی در شکم
  • نفخ

علل

اکثر کیست‌های تخمدان در نتیجه چرخه قاعدگی شما ایجاد می‌شوند (کیست‌های عملکردی). سایر انواع کیست بسیار کمتر رایج هستند.

کیست‌های عملکردی

تخمدان‌های به طور معمول ساختار‌های کیست مانندی به نام فولیکول‌ دارند که هر ماه چرخه رشد دارد. فولیکول‌ها هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند و در زمان تخمک‌گذاری تخمک آزاد می‌کنند.

اگر یک فولیکول طبیعی ماهانه به رشد خود ادامه دهد، به عنوان کیست عملکردی شناخته می‌شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

  • کیست فولیکولار. در اواسط چرخه قاعدگی، یک تخمک از فولیکول خود می‌ترکد و به سمت لوله فالوپ حرکت می‌کند. کیست فولیکولار زمانی شروع می‌شود که فولیکول پاره نشود یا تخمک خود را آزاد نکند، اما به رشد خود ادامه می‌دهد.
  • کیست جسم زرد. هنگامی که یک فولیکول تخمک خود را آزاد می‌کند، شروع به تولید استروژن و پروژسترون برای لقاح می‌کند. این فولیکول در حال حاضر جسم زرد نامیده می‌شود. گاهی اوقات، مایع در داخل فولیکول جمع می‌شود و باعث می‌شود جسم زرد به کیست تبدیل شود.

کیست‌های عملکردی معمولا بی‌ضرر هستند، به ندرت باعث درد می‌شوند و اغلب در طی دو یا سه دوره قاعدگی خود به خود ناپدید می‌شوند.

سایر کیست‌ها

انواع کیست‌هایی که با عملکرد طبیعی چرخه قاعدگی شما مرتبط نیستند عبارتند از:

  • کیست‌های درموئید تراتوم نیز نامیده می‌شود، این‌ها می‌توانند حاوی بافت‌هایی مانند مو، پوست یا دندان باشند، زیرا از سلول‌های جنینی تشکیل می‌شوند. آن‌ها به ندرت سرطانی هستند.
  • سیستادنوما. این‌ها روی سطح تخمدان رشد می‌کنند و ممکن است با یک ماده آبکی یا مخاطی پر شوند.
  • آندومتریوم‌ها این‌ها در نتیجه شرایطی ایجاد می‌شوند که در آن سلول‌های آندومتر رحم در خارج از رحم شما رشد می‌کنند (اندومتریوز). برخی از بافت‌ها می‌توانند به تخمدان شما بچسبند و رشد کنند.

کیست‌های درموئید و سیستادنوما می‌توانند بزرگ شوند و باعث خارج شدن تخمدان از موقعیت خود شوند. این احتمال چرخش دردناک تخمدان شما را افزایش می‌دهد که به آن پیچ خوردگی تخمدان می‌گویند. پیچ خوردگی تخمدان همچنین ممکن است منجر به کاهش یا توقف جریان خون به تخمدان شود.

عوامل خطر

خطر ایجاد کیست تخمدان با موارد زیر افزایش می‌یابد:

  • مشکلات هورمونی این‌ها شامل مصرف داروی باروری کلومیفن (کلومید) است که برای تخمک‌گذاری استفاده می‌شود.
  • بارداری. گاهی اوقات، کیستی که هنگام تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود، در طول بارداری روی تخمدان شما باقی می‌ماند.
  • اندومتریوز این وضعیت باعث می‌شود سلول‌های آندومتر رحم در خارج از رحم شما رشد کنند. برخی از بافت‌ها می‌توانند به تخمدان شما بچسبند و رشد کنند.
  • عفونت شدید لگن. اگر عفونت به تخمدان‌ها سرایت کند، می‌تواند باعث ایجاد کیست شود.
  • کیست تخمدان قبلی اگر یکی از این موارد را داشته‌اید، به احتمال زیاد بیشتر رشد خواهید کرد.

عوارض

برخی از زنان انواع کمتر رایج کیست‌هایی را ایجاد می‌کنند که پزشک در طول معاینه لگن پیدا می‌کند. توده‌های کیستیک تخمدان که پس از یائسگی ایجاد می‌شوند ممکن است سرطانی (بدخیم) باشند. به همین دلیل انجام معاینات منظم لگن مهم است.

عوارض نادر مرتبط با کیست تخمدان عبارتند از:

  • پیچ خوردگی تخمدان. کیست‌هایی که بزرگ می‌شوند می‌توانند باعث حرکت تخمدان شوند و احتمال چرخش دردناک تخمدان شما (پیچ خوردگی تخمدان) را افزایش دهند. علائم می‌تواند شامل شروع ناگهانی درد شدید لگن، حالت تهوع و استفراغ باشد. پیچ خوردگی تخمدان همچنین می‌تواند جریان خون به تخمدان‌ها را کاهش یا متوقف کند.
  • پارگی. کیستی که پاره شود می‌تواند باعث درد شدید و خونریزی داخلی شود. هر چه کیست بزرگتر باشد، خطر پارگی بیشتر است. فعالیت شدیدی که بر لگن تأثیر می‌گذارد، مانند مقاربت واژینال، نیز این خطر را افزایش می‌دهد.

پیشگیری

اگرچه هیچ راهی برای پیشگیری از کیست تخمدان وجود ندارد، معاینه منظم لگن کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تغییرات در تخمدان‌ها در اسرع وقت تشخیص داده می‌شوند. نسبت به تغییرات در چرخه ماهانه خود، از جمله علائم غیرعادی قاعدگی، به ویژه مواردی که بیش از چند دوره ادامه دارند، هوشیار باشید. در مورد تغییراتی که شما را نگران می‌کند با پزشک خود صحبت کنید.

تشخیص

یک کیست در تخمدان شما می‌تواند در طول معاینه لگن پیدا شود. بسته به اندازه آن و اینکه پر از مایع، جامد یا مخلوط است، پزشک احتمالاً آزمایشاتی را برای تعیین نوع آن و اینکه آیا شما به درمان نیاز دارید توصیه می‌کند. آزمایشات احتمالی عبارتند از:

  • تست حاملگی. یک آزمایش مثبت ممکن است نشان دهد که شما کیست جسم زرد دارید.
  • سونوگرافی لگن. یک دستگاه عصایی (مبدل) امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) را ارسال و دریافت می‌کند تا تصویری از رحم و تخمدان‌های شما را روی یک صفحه ویدئو ایجاد کند. پزشک شما تصویر را تجزیه و تحلیل می‌کند تا وجود کیست را تأیید کند، به شناسایی محل آن و تعیین جامد، پر از مایع یا مخلوط بودن آن کمک کند.
  • لاپاراسکوپی با استفاده از لاپاراسکوپ – ابزاری باریک و روشن که از طریق یک برش کوچک به شکم شما وارد می‌شود – پزشک می‌تواند تخمدان‌های شما را ببیند و کیست تخمدان را خارج کند. این یک روش جراحی است که نیاز به بیهوشی دارد.
  • آزمایش خون CA 125. سطح خونی پروتئینی به نام آنتی ژن سرطانی ۱۲۵ (CA 125) اغلب در زنان مبتلا به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد. اگر کیست شما تا حدی جامد است و در معرض خطر بالای سرطان تخمدان هستید، ممکن است پزشک این آزمایش را تجویز کند.

افزایش سطح CA 125 می‌تواند در شرایط غیر سرطانی مانند آندومتریوز، فیبروم رحم و بیماری التهابی لگن نیز رخ دهد.

درمان

درمان بستگی به سن، نوع و اندازه کیست و علائم شما دارد. پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد:

  • درمان انتظاری: در بسیاری از موارد می‌توانید منتظر بمانید و مجددا معاینه شوید تا ببینید آیا کیست ظرف چند ماه از بین می‌رود یا خیر. اگر هیچ علامتی ندارید و سونوگرافی نشان می‌دهد که یک کیست ساده، کوچک و پر از مایع دارید، این یک گزینه است – صرف نظر از سن شما -.

پزشک شما احتمالاً توصیه می‌کند که سونوگرافی‌های بعدی لگن را در فواصل زمانی مختلف انجام دهید تا ببینید آیا اندازه کیست شما تغییر می‌کند یا خیر.

  • دارو. پزشک شما ممکن است دارو‌های ضد بارداری هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری را برای جلوگیری از عود کیست تخمدان توصیه کند. با این حال، قرص‌های ضد بارداری کیست موجود را کوچک نمی‌کنند.
  • عمل جراحی. پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند کیستی را که بزرگ است، شبیه کیست عملکردی نیست، در حال رشد است، در دو یا سه دوره قاعدگی ادامه می‌یابد یا باعث درد می‌شود، بردارید.

برخی از کیست‌ها را می‌توان بدون برداشتن تخمدان برداشت (سیستکتومی تخمدان). در برخی موارد، پزشک ممکن است برداشتن تخمدان آسیب دیده و دست نخورده ماندن تخمدان دیگر را پیشنهاد کند (اووفورکتومی).

اگر یک توده کیستیک سرطانی باشد، پزشک احتمالا شما را به یک متخصص سرطان زنان ارجاع می‌دهد. ممکن است نیاز به برداشتن رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ (هیسترکتومی کامل) و احتمالاً شیمی درمانی یا پرتودرمانی داشته باشید. همچنین احتمالاً زمانی که کیست تخمدان بعد از یائسگی ایجاد می‌شود، پزشک جراحی را توصیه می‌کند.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 14 =