یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مطالعه با گوشی‌های هوشمند باعث افزایش فعالیت قشر جلوی مغز و کاهش درک مطلب می‌شود

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مطالعه با گوشی‌های هوشمند باعث افزایش فعالیت قشر جلوی مغز و کاهش درک مطلب می‌شود

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

مطالعه جدیدی که در مجله Scientific Reports منتشر شده، تاییدکننده تحقیقات قبلی است و نشان می‌دهد مطالعه با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی، درک مطلب را کاهش می‌دهد. این مطالعه نشان داد که خواندن با گوشی هوشمند باعث افزایش بیش فعالی در قشر جلوی مغز، تمرکز و درک مطلب پایین‌تر خواندن می‌شود.

در حال حاضر، مردم بیش از هر زمان دیگری با دستگاه‌های الکترونیکی مطالعه می‌کنند، آنها اخبار، کتاب و مطالعه درسی را با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها انجام می‌دهند، در صورتی که قبلا همین کار را با روزنامه و مجله و کتاب و جزوه بیشتر انجام می‌دادند.

اما علاوه بر چیزهای واضحی مانند خستگی چشم و سردرد، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که استفاده از این دستگاه‌ها منجر به درک مطلب ضعیف‌تر می‌شود، گرچه به درستی مشخص نیست که چرا این مسئله رخ می‌‌دهد.

موتویاسو هونما و گروه پژوهشگران همکار او، مطالعه‌ای را برای کشف دلیل احتمالی این اثر آغاز کردند. محققان بر روی دو عامل مرتبط با عملکرد و عملکرد شناختی متمرکز شدند: محیط بینایی و الگو‌های تنفس.

آن‌ها پیشنهاد کردند که محیط بصری خواندن روی صفحه نمایش ممکن است عملکرد تنفسی و عملکرد مغز را تغییر دهد، که به نوبه خود بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارند.

هوما توضیح می‌دهد: «زنی که در کنار من کار می‌کرد، دائما آه می‌کشید. من تحقیقاتم را با تعجب برای پیدا کردن علت آه کشیدن‌ها او شروع کردم.» «وقتی مطالعات قبلیرا مرور کردم، این واقعیت برایم جالب به نظر آمد که آه کشیدن تأثیر منفی بر ارتباطات اجتماعی دارد، در حالی که تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد. یعنی ممکن است ناخودآگاه از آه کشیدن برای بهبود کارایی کارش استفاده کرده باشد. »

برای انجام تحقیق، ۳۴ دانشجوی دانشگاه ژاپنی شرکت کردند. هر دانش‌آموز در دو آزمایش خواندن شرکت کرد، که در آن یک بار متنی را با گوشی هوشمند خواند و یک بار هم متنی را روی کاغذ مطالعه کرد. دو متن برگرفته از دو رمان از یک نویسنده بود و شرایط متعادل بود به طوری که هیچ دانش‌آموزی یک متن را دو بار نخواند.

هنگامی که دانش‌آموزان مطالعه می‌کردند، از هدبند‌های عملکردی طیف‌سنجی مادون قرمز نزدیک (NIRS) استفاده می‌کردند که فعالیت در قشر جلوی مغز را اندازه‌گیری می‌کرد و ماسک‌هایی در اطراف دهان و بینی برای اندازه‌گیری الگو‌های تنفسی داشتند. پس از مطالعه، شرکت‌کنندگان یک آزمون درک مطلب را که شامل ۱۰ سوال مرتبط با محتوای متن بود، تکمیل کردند.

نتیجه ابتدایی این بود که دانش‌آموزانی که از روی کاغذ خوانده بودند، در آزمون خواندن بهتر عمل می‌کردند. این نتیجه با مطالعات قبلی مطابقت دارد که نشان می‌دهد مطالعه با دستگاه‌های الکترونیکی با درک مطلب تداخل می‌کند.

در مرحله بعد، محققان تفاوت‌هایی را در فعالیت تنفسی دانش‌آموزان بسته به محیط خواندن پیدا کردند. هنگام مطالعه روی کاغذ، دانش‌آموزان در مقایسه با خواندن با گوشی هوشمند، آه بیشتری می‌کشیدند. آه به عنوان نفسی تعریف شد که دو برابر عمق متوسط ​​یک نفس معمول یک فرد باشد.

این یافته‌ها همچنین نشان داد که فعالیت مغزی در قسمت پره فورونتال یا پیش‌پیشانی دانش‌آموزان هنگام مطالعه با گوشی هوشمند در مقایسه با خواندن روی کاغذ بیشتر بود. علاوه بر این، افزایش فعالیت در قشر جلوی مغز باعث آه کشیدن و درک مطلب پایین‌تر می‌شد.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که افراد هنگام رویارویی با کار‌های سختی که بار شناختی را افزایش می‌دهد، آه کشیدن خود را افزایش می‌دهند.

افزایش فعالیت پیش‌پیشانی در بین دانش‌آموزانی که با گوشی هوشمند مطالعه می‌کنند ممکن است نشان دهنده افزایش بار شناختی در مقایسه با خواندن روی کاغذ باشد.

حتی تنفس عمیق آگاهانه تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد، پیشنهاد می‌شود کسانی که برای مدت طولانی از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، به صورت متناوب، نفس عمیق بکشند.

با این همه بدیهی است که در این مطالعه راحتی و رفاه مطالعه با گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی مورد بررسی قرار نگرفته و در دسترس بودن منابع مطالعه با این دستگاه‌ها، لحاظ نشده.

به علاوه کسانی که در این مطالعه بررسی شده بودند جوان‌های ۲۰ ساله بودند. «آن‌ها نسلی هستند که «بومی‌های دیجیتال» نامیده می‌شوند، اما با این وجود، حدس می‌زنم که آن‌ها استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را فقط در دوران نوجوانی شروع کردند. بنابراین، اگر فردی از دوران کودکی در معرض یک محیط دیجیتال بزرگ شده باشد، برخلاف نتایج این مطالعه، ممکن است با گوشی‌های هوشمند بهتر بتواند مطالعه کند.»

منبع: نیچر

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =