همیشه تولیدکنندگان محتوا با مشکلاتی مواجه میشوند که آنها را به خطا میاندازد و نمیدانند دقیقا باید چگونه آن را حل کنند. برخی از این خطاها بین تمامی نویسندگان مشابه بوده و به همین علت راهحلهای جالب و کارگشایی برایشان ارائه میشود. سه مورد از مشکلات رایج نوشتن که طبق نظرسنجیها بدست آمده بصورت زیر است:
- چطور مقاله خود را آغاز کنیم؟
- چگونه اشتباهات خود را در نوشتن کم کنیم؟
- چگونه مقاله را به اتمام برسانیم؟
( مشکلات نوشتن )
مرحله۱: کار خود را با درنظر گرفتن پایان آن آغاز کنید
مهمترین مرحله در این فرآیند قبل از نوشتن حتی یک کلمه اتفاق میافتد. شما باید هدف خود را برای محتوا مشخص کرده و آن را درک کنید. شما یک ایده دارید، اما آیا میدانید هدف چیست؟
از دیدگاه بازاریابی محتوا، معمولاً به دنبال آموزش یا ترغیب هستید (اغلب هر دو، همانطور که در مرحله بعدی خواهیم دید، آنها در واقع همان چیزها هستند حتی اگر اهداف متفاوت باشند).
داشتن “ایده عالی” و نشستن برای نوشتن اغلب میتواند منجر به یک متن نیمه کاره شود. حتما مشخص کنید که پشت ایده شما چیست و قرار است به کجا ختم شود و سپس تصمیم بگیرید. ( مشکلات نوشتن )
مرحله ۲: سوالاتی را مشخص و مطرح کنید
اکنون شما یک هدف در ذهن خود دارید و حل باید ماموریت خود را آغاز کنید. چه چیزی مانع انجام مأموریت شما است؟ موانعی که با آنها روبرو هستید مفاهیمی هستند که مخاطب شما هنوز آنها را درک نمیکند، اما باید آنها را تا زمان پایان خواندن، قبول کند.
اینجاست که باید سوالاتی که باید قبل از رسیدن به هدفی که در مرحله شماره ۱ مشخص کردهاید، به آنها پاسخ دهید. چگونه بنویسید که مخاطب همان ابتدا مطلب شما را درک کرده و با اشتیاق به ادامه بپردازد؟ از هر نوع ابهامی جلوگیری کنید! حتی میتوانید سوالاتی را در حین نوشتن مطرح کنید تا ذهن مخاطب به چالش کشیده شود و خواندن ادامه برایش لذتبخش شود. ( مشکلات نوشتن )
مرحله ۳: از تیترها و زیرتیترها استفاده کنید
تیترها یکی از مهمترین عناصری هستند که موجب بهبود محتوای شما میشوند. موضوعی که ذهن بسیاری از تولید کنندههای محتوا را درگیر میکند روش استفاده از هدینگهاست. به چه میزان از هدینگ یا تیترها استفاده کنیم؟ از کدام هدینگ کجا استفاده کنیم؟ اگر بدانید که از تیترها به چه میزان و به چه شکل استفاده کنید، حتما مسئله قابل حل است. در این زمینه قبلا مقالهای با عنوان استفاده درست از تیترها نگارش شده که میتوانید به آن مراجعه کنید و استفاده فرمایید. ( مشکلات نوشتن )
مرحله ۴: درباره سوالات رایج کاربران بنویسید
اگر با دقت به خواستهها و سوالات کاربران خود دقت کنید و طی یک محتوای کامل به آنها پاسخ دهید. مخاطب عاشق محتوایی است که در آن پاسخ خود را بیابد. همیشه به دنبال مشکلات متداول افراد مخصوصا کاربران خود باشید تا بتوانید محتوای خوبی تولید کنید. تولید محتوا باید کاملا هدفمند باشد پس برای مقابله با یکی از مشکلات رایج نوشتن، سوالات رایج کاربران را بررسی کنید. ( مشکلات نوشتن )
مرحله ۵: ویرایش کردن فراموش نشود
محتوایی که تولید میشود، بدون ویرایش شدن به کار نمیآید و فایدهای ندارد. شما باید محتوای تولید شده خود را مجدد بخوانید و از اشکالات نگارشی و هر گونه مشکل دیگر آن را پاک کنید. حواستان باشد محتوایی که پر از ایراد باشد از دیدگاه کاربر فاقد ارزش و اعتبار بوده و نویسنده آن بیسواد تلقی میشود. پس حتما متن خود را پس از تولید بخوانید و اشکالات آن را رفع کنید. ( مشکلات نوشتن )
دیدگاهتان را بنویسید