۹ ماده غذایی مفید در حفظ سلامت قلب

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

بیماری‌های قلبی- عروقی از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها و علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌روند که سالانه هزینه‌های زیادی را هم بر بیماران و هم بر دولت تحمیل می‌کنند. از آن جایی که یکی از علل اصلی بروز این بیماری‌ها، عادات تغذیه‌ای نامناسب هستند، می‌توان با اصلاح عادات غذایی، تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

ما در این مقاله که از مطالب مجله تغذیه و سلامتی سایت درکام گلچین شده است، قصد داریم ۹ ماده غذایی مفید برای قلب را به شما معرفی کنیم تا با قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی خود، بتوانید به پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی کمک کنید.

۱-روغن زیتون

مطالعات نشان داده‌اند التهابات عامل اصلی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی هستند. روغن زیتون دارای مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده و با التهاب مبارزه می‌کند. بنابراین استفاده از روغن زیتون می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن خصوصا بیماری‌های قلبی کمک کند.

مهم‌ترین ترکیب آنتی اکسیدانی موجود در روغن زیتون الئوکانتال است. بررسی‌ها نشان می‌دهند این ماده اثراتی مشابه ایبوپروفن دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند. هم‌چنین اسید اولئیک موجود در روغن زیتون می‌تواند در کاهش CRP که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای نشان دهنده التهاب است، نقش داشته باشد.

۲-عرق کاسنی

مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهند مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم از گیاه کاسنی به مدت ۳۰ روز سبب محافظت از قلب در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود. هم‌چنین عصاره گیاه کاسنی با کاهش میزان کسترول خون، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی دارد. با مراجعه به مقاله “خواص عرق کاسنی” سایت درکام، با دیگر خواص این عرق گیاهی معجزه‌آسا آشنا شوید.

چرا درمان گلودرد یا فارنژیت ناشی از استرپتوکوک اهمیت دارد؟
بیشتر بخوانیم

۳-عسل طبیعی

عسل طبیعی به علت داشتن انواع مواد معدنی ارزشمند و سالم مانند منیزیم و سدیم، در بهبود سلامت قلب بسیار موثر است. هم‌چنین خاصیت آنتی اکسیدانی عسل، مانعی بزرگ در برابر التهابات و رادیکال‌های آزاد تولیدی در بدن می‌باشد.

مصرف عسل طبیعی، باعث کاهش فشارخون، بهبود آریتمی‌های قلبی، کاهش سطح تری گلیسرید خون، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

چند معجون عسل طبیعی مفید برای قلب

بررسی‌ها نشان می‌دهند عسل و شیر هر دو می‌توانند سبب کاهش کلسترول بد یا همان LDL شوند. از طرفی پتاسیم موجود در شیر به کاهش فشار خون کمک می‌کند و مصرف این نوشیدنی ضدالتهاب، می‌تواند فاکتورهایی که در بیماری‌های قلبی نقش دارند را کاهش دهد.

فلاونوئیدها یکی‌ از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در چای و عسل هستند. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات سبب کاهش سطح ‌تری گلیسیرید وکلسترول خون می‌شوند. نتایج یک مطالعه نشان داد، مصرف چای سبب کاهش ۱۱ درصدی بیماری‌های قلبی می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آب و عسل علاوه بر اینکه از کم آبی بدن شما جلوگیری می‌کند، می‌تواند سبب افزایش کلسترول خوب یا همان HDL در داخل بدن شود و به این ترتیب در بهبود چربی خون و سلامت قلب شما مؤثر باشد.

۴-مغز گردو

گردو فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تقویت سیستم قلب و عروق می‌باشد. وجود اسیدهای چرب غیر اشباع در گردو می‌تواند به کاهش سطح LDL و تری گلیسرید کمک کند. هم‌چنین در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که بیش از چهار بار در هفته از گردو استفاده می‌کنند، ۳۷ درصد کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

اسکن شبکیه چشم راهی برای تعیین سن زیستی و خطر مرگ
بیشتر بخوانیم

وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در داخل گردو نیز می‌تواند سبب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو شود و برای عملکرد بهتر سلول‌های آندوتلیال قلب مفید باشد.

۵-برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به دلیل فیبر و ریزمغذی‌های فراوانی که دارد، یک عامل محافظت‌کننده در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود. بررسی نتایج ۴۵ مطالعه در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که روزانه از غلات کامل بیشتری (مثل برنج قهوه‌ای، نان‌های سبوس‌دار و …) استفاده کردند، ۲۱% کمتر به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا شده‌اند.

۶-روغن کنجد

روغن کنجد برای قلب خواص زیادی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، برای سلامت قلب بسیار مفیدند. در واقع روغن کنجد ۸۲ درصد اسید چرب غیر اشباع دارد که به پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌کند.

۷-سیر

شواهد حاصل از مطالعات نشان می‌دهند که سیر باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کاهش ‌تری گلسیرید و کلسترول خون می‌شود. سیر می‌تواند از ترومبوز و تجمع پلاک‌ها در اطراف دیواره رگ‌ها جلوگیری کند. هم‌چنین سیر خاصیت ارتجاعی و پرفیوژن مویرگی را افزایش داده و از این طریق یک عامل محافظتی برای قلب می‌باشد.

هم سیر و هم عسل در بهبود سلامت قلب موثرند اما مصرف ترکیب سیر و عسل می‌تواند تاثیر این دو ماده غذایی مفید را چندین برابر کند. برای آشنایی با خواص سیر و عسل اینجا کلیک کنید.

۸-زعفران

مواد موجود در زعفران، از طریق افزایش دفع چربی و کلسترول در مدفوع و در نتیجه کاهش غلظت سرمی تری گلیسرید، کلسترول تام و LDL سبب بهبود سلامت قلب می‌شود. هم‌چنین زعفران سبب کاهش پلاک‌های موجود در رگ‌ها شده و از سکته‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

خواب آلودگی در طول روز یا نارکولپسی چه علت‌‌هایی دارد؟ شیوه تشخیص و درمان
بیشتر بخوانیم

۹-چای سبز

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه یک لیوان چای سبز، با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است و مصرف طولانی مدت آن باعث کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/heart-healthy-foods

منبع یک پزشک

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =