آیا با افزایش سن ضریب هوشی کاهش می‌یابد؟ یک نوع هوش در دهه بیست سالگی شما به اوج می‌رسد

آیا با افزایش سن ضریب هوشی کاهش می‌یابد؟ یک نوع هوش در دهه بیست سالگی شما به اوج می‌رسد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

بسیاری از ما معتقدیم که با بالا رفتن سن، چابکی ذهنی ما کمتر می‌شود. اما آیا این چیزی است که قابل اندازه‌گیری است – آیا IQ ما با افزایش سن کاهش می‌یابد؟

اگر ضریب هوشی کم می‌شود، با چه سرعتی کاهش می‌یاد؟ آیا انواع مختلف هوش با سرعت‌های متفاوتی کاهش می‌یابد؟

IQ چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

مایکل توماس، متخصص روانشناسی و روانشناسی می‌گوید: «هوش معمولاً با مجموعه‌ای از آزمون‌ها اندازه‌گیری می‌شود، به عنوان مثال، برخی در مورد مهارت‌های زبانی، برخی در مورد مهارت‌های غیر کلامی مانند حل پازل، برخی در مورد اینکه چقدر می‌توانید یک کار را سریع انجام دهید. » علوم اعصاب از دانشگاه بیرکبک انگلستان.

«هوش  میانگین نمرات یک شخص در این وظایف است، که با مقادیر اشخاص دیگر هم‌سن مقایسه میٰ‌شود.»

تست‌های IQ توانایی‌های مختلف مانند چگونگی حفظ و یادگیری اطلاعات، استدلال انتزاعی و پردازش بصری-فضایی را ارزیابی می‌کنند.

IQ مخفف «ضریب هوش» است و امتیازی است که نسبت به سایر افراد هم سن شما استاندارد شده است.

اگر هوش شما نسبت به سن شما متوسط ​​باشد، نمره ضریب هوشی شما ۱۰۰ خواهد بود، اگر بالاتر از میانگین باشد، بالای ۱۰۰ و زیر میانگین زیر ۱۰۰ خواهد بود.

آیا ضریب هوشی افراد با افزایش سن تغییر می‌کند؟

ضریب هوشی افراد با افزایش سن تغییر نمی‌کند.

به عبارت دیگر: اگر شما یک تست هوشی را در حال حاضر انجام دهید و سپس یک تست دیگر در ۱۰ سال آینده انجام دهید، احتمالاً نمره IQ شما بسیار شبیه خواهد بود. این به این دلیل است که IQ همیشه نسبت به سایر افراد هم سن و سال شما اندازه‌گیری می‌شود.

ضریب هوشی همیشه نسبت به سن افراد محاسبه می‌شود، چه این سن ۱۰،۱۵،۲۵،۵۰،۷۲ یا ۸۸ باشد. بنابراین افراد ۲۵ ساله از نظر تعداد موارد با افراد ۲۵ ساله دیگر مقایسه می‌شوند.

برای هر گروه سنی، میانگین یا میانگین ضریب هوشی ۱۰۰ تعیین شده است.

در مقاله‌ای ارتباط قوی بین ضریب هوشی افراد در سن ۱۱ سالگی و ۹۰ سالگی را نشان می‌دهد.

آیا میانگین IQ جمعیت با افزایش سن تغییر می‌کند؟

برای اندازه‌گیری اینکه چگونه IQ در طول زمان تغییر می‌کند، باید بتوانیم ضریب هوشی افراد مسن را با همتایان جوان‌ترشان مقایسه کنیم.

این معمولاً به دلایلی که در بالا توضیح داده شد امکان‌پذیر نیست، در عوض روش دیگری مورد نیاز است.

کافمن توضیح می‌دهد که چگونه این کار می‌کند:

“اولین کاری که باید انجام دهیم این است که یک “معیار” مشترک برای مقایسه بزرگسالان پیدا کنیم.

کافمن می‌گوید که وقتی این آزمایش‌ها انجام می‌شوند، «یک کاهش واضح [در IQ] مشهود است».

اما همه انواع هوش با سرعت یکسان کاهش نمی‌یابد

تست‌های IQ انواع مختلفی از هوش را اندازه‌گیری می‌کنند و آن‌ها را با هم گروه‌بندی می‌کنند.

کافمن می‌گوید: «IQ جهانی ملغمه‌ای از انواع مختلف هوش است، که محبوب‌ترین آن‌ها هوش سیال و هوش متبلور است که با هم – همراه با توانایی‌هایی به نام حافظه کاری و سرعت پردازش – ترکیب می‌شوند تا ضریب هوشی جهانی یا مقیاس کامل را به دست آورند. »

او توضیح می‌دهد: « هوش سیال یا استدلال سیال توانایی حل مسائل جدید را منعکس می‌کند، آن‌هایی که در مدرسه آموزش داده نمی‌شوند، در حالی که هوش متبلور یا دانش متبلور، یادگیری و حل مسائل، مربوط به مدرسه و فرهنگ‌پذیری را اندازه‌گیری می‌کند. »

هوش متبلور Crystallized intelligence «در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی به طور متوسط ​​۹۸ سال است، در سنین ۳۵ تا ۴۴ سالگی به ۱۰۱ می‌رسد، قبل از اینکه به ۱۰۰ (سنین ۴۵-۵۴)، سپس ۹۸ (۵۵-۶۴)، سپس ۹۶ (۶۵-۶۹)، سپس ۹۳ کاهش یابد. ۷۰-۷۴)، و ۸۸ (۷۵+)، “

هوش سیال Fluid intelligence خیلی سریع افت می‌کند.در سنین ۲۰-۲۴ (۱۰۰) به اوج خود می‌رسد، به تدریج به ۹۹ (۲۵-۳۴) و ۹۶ (۳۵-۴۴) کاهش می‌یابد و بعد  به ۹۱ (۴۵-۵۴)، ۸۶ (۵۵-۶۴)، ۸۳ (۶۵–۶۹)، ۷۹ (۷۰–۷۴) و ۷۲ (۷۵+) می‌رسد.

«سریع‌ترین زمان‌های پاسخ‌دهی در اواسط بیست سالگی‌تان است، اما به موازات کاهش برخی از انواع هوشِ دانش کلی شما افزایش می‌یابد.

در اواخر دهه شصت، بیشتر مهارت‌های شناختی که بر چیز‌هایی که آموخته‌اید تکیه می‌کنند (به اصطلاح دانش متبلور) یا افزایش می‌یابند یا بسیار انعطاف‌پذیر هستند. سرعت انجام کار‌ها ممکن است کاهش یابد.

منبع

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =